Zoufalý boj o život: Piloti do posledních vteřin hledali, jak zabránit katastrofě Boeingu 737 MAX

21. 3. 2019
11:03

Piloti letu JT610 indonéské letecké společnosti Lion Air, který se loni 29. října krátce po vzletu z Jakarty zřítil do Jávského moře, se do poslední chvíle snažili udělat všechno pro to, aby neštěstí předešli. Tři lidé obeznámeni s nahrávkou hlasového záznamníku hovorů z kokpitu sdělili agentuře Reuters, že piloti hledali správný postup v manuálu pro ovládání Boeingu 737 MAX 8. Pádu se jim ale zabránit nepodařilo a stroj i se 189 lidmi ve vysoké rychlosti narazil na hladinu, tragédii nikdo nepřežil.

Vyšetřovatelé dlouho pátrali po druhé černé skříňce, kterou je právě záznamník hovorů z kokpitu, doufali, že jim odhalí, co se před nehodou dělo. Data z první skříňky tzv. zapisovače letových údajů ukázala, že příčinou nehody je nejpravděpodobněji vadný senzor rychlosti a výšky letadla. Ten načetl nesprávné údaje a počítač automaticky letadlo nasměroval do střemhlavého pádu.

Záhadou zůstavala reakce pilotů i to, zda byli dostatečně vycvičení na takovéto situace. To samé letadlo hlásilo poruchu čidla už u 4 předešlých letů, naposledy dokonce den před tragédií. Tehdy posádku podle nových informací zachránil pilot mimo službu, který jim poradil, jak automatický vyrovnávací systém MCAS vypnout.

Připravenost pilotů nízkonákladovek

Každý sebraný důkaz z říjnové nehody se znovu důkladně analyzuje, do vyšetřování se zapojily také americké letecké úřady. Vliv na to měla další letecká havárie Boeingu typu 737 MAX 8, ke které došlo v neděli 10. března v Etiopii. Její průběh byl téměř totožný s pádem stroje společnosti Lion Air. Letoun krátce po startu prudce sklonil svou příď k zemi, začal klesat a ve vysoké rychlosti narazil na zem. Nikdo ze 157 lidí na palubě nepřežil.

Vyšetřovatelé právě kvůli podobnosti obou katastrof prochází znovu údaje z říjnové havárie, hledají odpovědi na to, zda byli piloti indonéské nízkonákladové společnosti dobře vycvičení a přípravení i na to, zda jsou Boeingy 737 MAX 8 letuschopné. Už rok před jejich první nehodou v Jávském moři si na ně totiž stěžovali američtí piloti, ti poukázali nejen na poruchový senzor, ale také na nedostatečný popis postupu v manuálu, pokud k této závadě dojde.

Detaily z černé skříňky

Podle první zprávy indonéských vyšetřovatelů vydané v listopadu 2018, měl řídící pilot letadlo při startu plně pod kontrolou, kopilot se věnoval rádiu. Zhruba dvě minuty po startu kopilot řídící věži nahlásil letové problémy, ale nijak je podle zprávy prý nespecifikoval.

Podle záznamníku však mluvil o potížích s rychlostí, sdělil agentuře Reuters jeden ze zdrojů, který měl možnost si záznam vyslechnout. Další dodal, že kopilot informoval i o nesrovnalostech na displejích pro pilota a kopilota.

Piloti se snažili najít řešení

Podle zdrojů pilot požádal kopilota, aby zkontroloval manuál, který by měl obsahovat postup pro abnormální události během letu. Systém piloty varoval, že dochází k poklesu vztlaku pod křídly a nasměroval letadlo dolů. Kapitán se snažil program obejít, ale počítač mu bránil v kontrole stroje. Údaje o poklesu vztlaku byly dílem porouchaného čidla.

Program dál letadlo směřoval dolů a aktivoval vyrovnávací plošky. Piloti si neuvědomovali, že kvůli poruše jsou ale plošky sklopené a stroj ještě více tlačí dolů. „Mysleli jen na rychlost a výšku, to byla jediná věc, o které mluvili. Na plošky pozapomněli,“ uvedl jeden ze zdrojů.

Společnost Boeing odmítla poskytnout jakýkoliv komentář, k nehodám se během průběhu vyšetřování podle oficiálního prohlášení nebudou vyjadřovat. Po březnové havárii v Etiopii byly Boeingy 737 MAX 8 uzemněny, několik desítek zemí jim uzavřelo své vzdušné prostory.

Naučené postupy

Ve společnosti Boeing probíhá přísný audit, vedení se brání tím, že pro případy technické závady mají piloti postupy, které by měli mít naučené nazpaměť.

To odpovídá intervenci pilota mimo službu, který svou rychlou akcí 28. října zachránil své kolegy i jejich pasažéry. Přestože porucha byla pak následně nahlášena a podle společnosti Lion Air opravena, piloti neinformovali posádku osudného letu JT610, která měla letět v pondělí 29. října z Jakarty na Sumatru.

Poslední zvolání kopilota: „Alláhu Akbar“

Piloti JT610 tak měli k dispozici jen manuál, podle záznamníku byli po celou dobu klidní. Krátce před pádem pilot předal řízení kopilotovi a sám se v příručce snažil najít řešení. Než ztratili spojení s dispečerem a zmizeli z radarů, všechny pilotovy kroky byly v souladu s předepsaným postupem.

Těsně před zřícením stroje pilot, původem Ind, utichl. Indonéský kopilot zašeptal frázi: „Alláhu Akbar“, tedy „Bůh je velký“, kterou muslimové používají jako výraz nadšení, šoku, úcty nebo také rozrušení a bolesti. Boeing se pak ve vysoké rychlosti rozbil o hladinu, náraz zabil všechny osoby na palubě a roztříštil letadlo.

Příčina nehody je stále neznámá

Černé skříňky z etiopského boeingu analyzují francouzské úřady, první závěry ukázaly jasnou podobnost mezi oběma nehodami. Společnost Boeing se od října snažila přijít s novým softwarem a aktualizací systému MCAS, do manuálů vklíčila poznámku o chybném senzoru, který může zapříčinit prudký pokles a pád.

Vyšetřovatelé upozornili, že stále ještě neurčili přesnou příčinu říjnové havárie, závěrečná zpráva, která by měla obsahovat všechny informace, bude zveřejněna nejdříve v červenci.

1080p 720p 360p
Další videa