364 lidí mohlo žít? Piloti na závadu Boeingu 737 MAX 8 upozornili rok před tragédií
Přes 40 států uzavřelo svůj vzdušný prostor Boeingům 737 MAX 8, k tomuto kroku je dohnala nedělní nehoda, kdy se letadlo tohoto typu zřítilo krátce po svém startu u etiopského města Addis Abeba. Na palubě bylo 157 lidí, neštěstí nikdo nepřežil. Na potíže s řízením Boeingu 737 MAX 8 rok přitom rok před tragédií upozornili američtí piloti, varovali, že krátce po vzletu se stroje naklání k střemhlavému pádu, uvedl deník Daily Mail.
Boeing 737 MAX 8 si na své konto za necelý půlrok připsal dvě velké havárie, nehodě v Etiopii předcházelo letecké neštěstí nad Jávským mořem. Stroj tohoto typu se tu v říjnu 2018 krátce po startu zřítil i se 189 cestujícími, stejně jako v neděli pád nikdo nepřežil. Rok před těmito tragédiemi však dva američtí piloti varovali před lety tímto strojem.
Pád hrozil po zapnutí autopilota
Popsali, jak se letadlo po startu prudce nahne vpřed a přejde do střemhlavého pádu. Jeden z pilotů popsal, že k situaci došlo poté, co zapnul autopilota. Letoun začal okamžitě prudce klesat. Oba piloti měli podobnou zkušenost, doplnili, že když se jim podařilo vypnout autopilota, byli schopni letadlo vyrovnat.
Američané své poznatky vyplnili do dobrovolné anonymní zprávy pro NASA, jež reporty z letů dokumentuje. V záznamu stojí, že ve chvíli, kdy pilot přepnul na autopilota, kopilot začal hlásit „prudký sestup“. Následovala také výzva programu: „Neklesat!“. Kapitán podle zprávy odpojil autopilota a ručně vyrovnal letadlo.
„Máme obavy kvůli svévolnému poklesu MAX 8, podle našeho názoru za kolísavou rychlostí letu a poklesem stojí systém pro počasí, který na okamžik přetížil autopilota a způsobil potíže,“ píše se v záznamu jednoho z pilotů.
Prudký pokles o stovky metrů
I druhá zpráva obsahuje informace o prudkém poklesu po zapnutí autopilota, kapitán postupoval stejně jako jeho kolega a odpojil autopilota. Na rozdíl od prvního případu nenabídl žádnou hypotézu toho, co za problémem stálo. „Mluvili jsme o tom v kokpitu, ale nevíme, co mohlo způsobit takový sklon a pokles zhruba o 365 až 460 metrů za minutu,“ uvádí v dokumentu.
Na chybné senzory, které mohou způsobit, že letadlo automaticky nakloní svou příď směrem dolů, poukázala po říjnové nehodě sama společnost Boeing. Letadlo společnosti Lion Air, které se zřítilo do Jávského moře, mělo už dříve problémy s ukazatelem rychlosti a výšky letu.
Problémy boeingů
Někteří svědkové nehodu popsali jako střemhlavý pád do moře, napovídají tomu i sebraná data. Podobné závěry nabídli i vyšetřovatelé nedělní nehody v Etiopii, letoun absolvoval krátký problematický let, pak došlo k havárii. Což by rovněž mohlo ukazovat na rozbitý ukazatel rychlosti a výšky.
Přestože se může zdát, že poznatky amerických pilotů přesně korespondují s průběhem havárií a odkazují na rozbitý senzor, zkušení piloti upozornili, že tento ukazatel funguje, pouze když je vypnutý autopilot. To však podle mnohých odborníků neznamená, že spolu tyto dvě závady Boeingu 737 MAX 8 nesouvisí.
Prý chyba v manuálu nebo co už se k tomu vyjádřilo i pár pilotů