Naštvaný šéf se domáhal vstupu na let, kde zemřeli i Slováci. Rozhodly dvě minuty

Autor: Darina Jíchová, ČTK - 
11. března 2019
11:40

Řek Antonis Mavropoulos se v neděli podruhé narodil. K nástupu na svůj let z Addis Ababy dorazil se zpožděním a zaměstnanci mu nedovolili vstoupit na palubu letadla etiopské společnosti Ethiopian Airlines mířícího do keňské metropole Nairobi. Jednání pracovníků letiště Mavropoulose ho sice rozčílilo, ale zároveň mu zachránilo život. Boeing 737 MAX 8 se 6 minut po startu i se 157 osobami na palubě zřítil. Neštěstí nikdo nepřežil, mezi oběťmi jsou i 4 Slováci, včetně rodiny politika Antona Hrnka, napsal deník The Mirror. V pondělí našli záchranáři černou skříňku.

Mavropoulos řekl novinářům, že se k přepážce Ethiopian Airlines přiřítil s dvouminutovým zpožděním. Dožadoval se vstupu na palubu, ale gate už byl uzavřený a zaměstnanci letiště ho do letadla nepustili. Snažil se jim vysvětlit, že hledal kufr z předchozího letu, což mu zabralo 40 minut. Řek byl naštvaný a na „nebohé“ zaměstnance křičel. „Můj šťastný den,“ napsal ironicky na svém facebooku.

Pár minut poté, co letadlo vzlétlo, se však ukázalo, že to byl opravdu jeho šťastný den. Nepříjemnost s kufrem mu zachránila život. Mavropoulos, stejně jako řada pasažérů boeingu, mířil do Nairobi na každoroční valné shromáždění Programu OSN pro životní prostředí. Po nehodě strávil několik hodin výslechu.

Řek Antonis Mavropoulos zmeškal letadlo, to mu zachránilo život. Let ET302 se i se 157 lidmi zřítil krátce po startu. Nehodu nikdo nepřežil.Řek Antonis Mavropoulos zmeškal letadlo, to mu zachránilo život. Let ET302 se i se 157 lidmi zřítil krátce po startu. Nehodu nikdo nepřežil. | reprofoto/facebook/antonismavropoulos

„Byl jsem skutečně vytočený“

Mavropoulos, ředitel neziskové společnosti ISWA, popsal, že byl skutečně „vytočený“. „Byl jsem naštvaný, nikdo mi nepomohl najít kufr a dostat se včas ke gatu. Křičel jsem na ně, dožadoval jsem se toho, aby mě pustili do letadla,“ doplnil Řek s tím, že z okna viděl, jak se lidé teprve usazují na svá místa, ale zaměstnance nepřesvědčil.

Letadlo odletělo bez něj a on si musel koupit letenku na pozdější spoj. Těsně před poslední kontrolou mu ale zaměstnanci letiště zabránili nastoupit a vyzvali ho, ať jde s nimi. Naštvaný Mavropoulos se jim podvolil. „Dovedli mě do kanceláře letištní policie. Strážník mi řekl, že místo, abych si stěžoval, měl bych děkovat bohu, že jsem nenastoupil na palubu ET302, protože se zřítil,“ hlesl.

Šťastný muž: Jsem příliš mladý na smrt

Mavropoulos dodal, že policisté chtěli znát důvod, proč do letadla nenasedl. „Oznámili, že mě nemůžou pustit, musí prověřit moji identitu a potvrdit důvod, proč jsem zmeškal let,“ muž vysvětlil, že byl v naprostém šoku, když se dozvěděl, že se vyhnul jisté smrti. Došlo mu, jak neuvěřitelné štěstí měl, a okamžitě kontaktoval rodinu a přátele, aby jim řekl, že nebyl na palubě havarovaného stroje.

„Na rock´n´roll už jsem možná trochu starý, ale pořád jsem dost mladý, abych umřel,“ napsal následně na facebook. Reportérům televizní stanice Alpha TV sdělil: „Tohle je jeden z těch momentů, které vám zcela změní váš náhled na život.“

Tragickou nehodu nikdo nepřežil

Tragická nehoda letu ET302 si vyžádala 157 životů, na palubě bylo 149 cestujících a 8 členů posádky. Boeing 737 MAX 8 odstartoval z Addis Abeby v 8:38 ráno (6:38 českého času) a o šest minut později spadl v oblasti Bishoftu, vzdálené od hlavního města přes 60 kilometrů.

Letadlo začalo hned hořet a hasiči a záchranáři se k němu nemohli několik hodin přiblížit. Stroj měl podle všeho potíže a pilot žádal při posledním kontaktu o povolení k návratu. Aerolinie ujistily, že šlo o pilota, který měl za sebou úspěšnou kariéru.

Poruchový Boeing 737 MAX 8

Agentury připomenuly, že stejný typ boeingu měl nehodu loni v říjnu, když spadl na cestě z Jakarty do Jávského moře se 189 lidmi na palubě. Firma Boeing tehdy vydala upozornění, že vadný senzor může posádce zkomplikovat ovládání stroje, což „může vést k nárazu do terénu“. 

Společnost Ethiopian Airlines zakázala létat všem svým strojům stejného typu. Také čínský úřad pro civilní letectví vyzval, aby všechna letadla Boeing 737 MAX 8 provozovaná čínskými aerolinkami až do odvolání zůstala na zemi.

vihor ( 11. března 2019 20:25 )

Ten už asi do 737 MAX nikdy nesedne. Boeing 737 má totiž určitou konstrukční chybu už od svého prvopočátku. Původní model 737-100 byl konstruován pro motory typu turbojet, bez velkého větráku před turbínou. Pak se ale přišlo na to, že je efektivnější, když část vzduchu nejde do turbíny, ale pouze ji obtéká, a k tomu je potřeba větší větrák. Na to ale u 737 nebylo dost místa mezi křídlem a zemí, protože byl původně určen pro regionální letiště, kde není obslužná technika pro vysoká letadla. Takže u typu 737-300 to vyřešili charakteristickým, ze spodu "placatým", vstupem motoru. Teprve 737 MAX prošel konstrukční změnou, která umožnila montáž velkých motorů a odstranění toho zplacatění. Jenže najednou zjistili, že ty velké motory posunuly těžiště letadla a způsobují jeho nestabilitu při nízké rychlosti. Tak vymysleli ten nový systém MCAS, který má nestabilitu počítačovou regulací vyvažovacích klapek (trim) odstranit. Jenže takový systém nedovoluje pilotovi plně ovládat letadlo v kritických situacích a když se odpojí, projeví se ještě o to hůř konstrukční nestabilita letadla. A s tím má Boeing evidentně problém, protože na tom celý 737 MAX stojí a doslova padá. Proto se to snaží svalovat na chybu pilota, chybu techniků, atd. V podstatě si to lze představit jako systém jízdní stability ESP u auta. Při průjezdu zatáčkou se zhoršenou přilnavostí systém zasáhne a auto srovná, může ho ale za určitých situací dostat do neovladatelného smyku a havarovat. Pokud se vypne až v tomto okamžiku, řidiči už nic nepomůže. Kdyby ho ale řidič mohl vypnout ještě před zatáčkou, o které ví, že v ní ESP selže, havárii by se vyhnul. Systém MCAS v Boeingu 737 MAX ale vypnout předem asi nejde, protože je podmínkou schválení letuschopnosti, a v tom je asi ten obrovský problém tohoto stroje a příčinou, proč v některých situacích padá.

offline ( 11. března 2019 15:09 )

Nezvratný osud VII

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud