Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Rozhodl okamžik: Piloti Boeingu 737 MAX 8 měli jen 40 vteřin, katastrofě nezabránili

Autor: Darina Jíchová, ČTK - 
27. března 2019
11:52

Piloti Boeingu 737 MAX indonéské společnosti Lion Air na spoji z Jakarty na Sumatru, který se 29. října krátce po vzletu i se 189 lidmi na palubě zřítil do Jávského moře, měli jen 40 vteřin na to, aby vyřešili situaci a pokusili se předejít katastrofě. Podle deníku New York Times (NYT) to dokazují testy na leteckém simulátoru. Zřícení letadla s největší pravděpodobností zapříčinila technická porucha automatického vyrovnávacího systému MCAS, piloti podle testů neměli ani minutu na to, aby zvládli vypnout vadný systém, převzít kontrolu nad strojem a zabránit nehodě, uvedla stanice CNN.

Vyšetřování dvou leteckých havárií, při kterých zemřelo 346 lidí, pokračuje. Pět měsíců po říjnové nehodě přišla totiž další tragédie, v neděli 10. března se zřítil Boeing 737 MAX 8. Tentokrát se jednalo o let etiopských aerolinek na trase Addis Abeba-Nairobi. Pád si vyžádal 157 obětí.

Podobnosti obou případů nasvědčují tomu, že stroje k zemi poslala chybná čidla, jež systému poskytla nesprávné údaje. Počítač je následně vyhodnotil a nasměroval letadlo do střemhlavého pádu.

O životě a smrti rozhodlo 40 vteřin

Vyšetřovatelé indonéské nehody provedli několik testů na simulátorech. Ty prokázaly, že za podmínek, kterým piloti osudného letu čelili, měli na odvrácení neštěstí jen 40 vteřin. Odpojení vadného systému MCAS podle všeho kladlo odpor, během snahy získat kontrolu nad strojem letadlo na povel počítače prudce sklonilo svou příď a ve velké rychlosti začalo klesat. Zřícení se pilotům během necelé minuty nepodařilo zabránit.

Systém MCAS byl „vytvořen s myšlenkou předejít chybám“. Podle zprávy, kterou přinesl NYT, ani ti, kdož MCAS testovali, „si až do letů na simulátoru neuvědomovali jeho sílu“ a vliv na řízení letadla, píše NYT.

Přes víkend rovněž probíhaly testovací lety pilotů amerických společností Southwest Airlines, American Airlines a United Airlines. Ti se nejdříve sešli s pracovníky Beingu, kteří jim podrobně vysvětlili všechny aktualizace Boeingu 737 MAX 8, včetně systému MCAS, potvrdilo reportérům CNN několik pilotů.

Piloti konečně dostali podrobné školení

Vývojáři Boeingu přišli s novým softwarem, který má snížit poruchovost MCASu. Po teoretické části školení následovaly lety na simulátoru Boeingu 737 MAX 8, všechny proběhly bez sebemenších problémů. Testoval se jak stávající software, na němž se piloti učili vypnout poruchový MCAS a chopit se řízení, tak nový software, který v případě využívá jiná čidla, jež by neměla spustit MCAS, zároveň ani nevyžaduje zásah pilotů.

Piloti poukázali na to, že se jim konečně dostalo hlubšího poznání zmodernizovaného stroje. Před dvěma nehodami totiž školení přechodu z typu 737 na 737 MAX 8 zajišťoval jen samovzdělávací online kurz, který neobsahoval ani jednu zmínku o systému MCAS.

Technická závada MCASu je podle vyšetřovatelů hlavní příčinou obou nehod, jejichž scénáře jsou téměř totožné. Tragédie vedla k tomu, že desítky států uzavřely Boeingům 737 MAX 8 své vzdušné prostory.

Další problémy Boeingu

Včera zaznamenal poruchu další Boeing 737 MAX 8, šlo o stroj americké letecké společnosti Southwest Airlines. Letadlo muselo kvůli problému s motory nouzově přistát na mezinárodním letišti v Orlandu na Floridě. Letoun bez pasažérů původně směřoval na letiště Victorville v Kalifornii, kde měl být odstaven, uvedla agentura Reuters s odvoláním na americký Federální úřad pro letectví.

 

verasum ( 27. března 2019 16:40 )

Nerozumím létání,technika jde kupředu,ale nezapomínají pro samé vymoženosti v automatizaci v kokpitu piloti zapomenou,že mají v první řadě řídit letadlo.Když potom něco selže mají málo času pro samou techniku přijít na chybu v systému???

vihor ( 27. března 2019 15:04 )

Systém automatického přistání "Autoland" mají dopravní letadla už od konce 60. let 20. století. A většinou také dopravní letadlo pomocí tohoto systému přistává, protože letiště jsou přeplněná a mezi letadly jsou krátké rozestupy, takže není prostor na lidské chyby. Piloti ale musí trénovat pro případ selhání tohoto systému, takže každý několikrát měsíčně z cvičných důvodů přistává manuálně. Což někdy skončí tragédií, jako třeba let Asiana Airlines 214 v San Franciscu, kdy se pilot učil poprvé přistávat manuálně s Boeingem 777, nedal si pozor na výšku a dostatečný výkon motorů, a při přistání "usekl" zadní část letadla.

egyptanka ( 27. března 2019 14:13 )

To já také. Asi jsme při dosedu tleskali automatu.

vihor ( 27. března 2019 14:04 )

Právě že Boeing přišel s inovativním řešením, automatický systém MCAS funguje pouze s vypnutým autopilotem. Trestá piloty střemhlavým pádem k zemi, když mají vypnutého autopilota. Při vývoji 737 MAX bohužel příliš spěchali, aby jim nevzal zakázky Airbus. Zaměstnanci prý tvrdí, že měli nařízeno sestavovat letadlo, aniž by měli od konstruktérů k dispozici postupy montáže a jaké nástroje k tomu použít. Tak to museli všechno zjednodušit. Zatímco u Airbusu jsou tři senzory úhlu náběhu a pokud se alespoň dva neshodují, systém se vypne, tak u Boeingu stačí jeden senzor a systém se při poruše sám nevypne. A protože piloti nevěděli, že tam ten systém je, nemohli ani vědět, že je pokažený a vypnout ho.

a-z- ( 27. března 2019 13:27 )

Pilot tam je od toho, aby čuměl na budíky a plácal letušky po pr.de.li.

Zobrazit celou diskusi