Jako přes kopírák: Oba zřícené Boeingy 737 MAX poslal k zemi stabilizační systém

Autor: ČTK - 
29. 3. 2019
10:05

Vyšetřovatelé nehody Boeingu 737 MAX, při níž se v Etiopii zabilo 10. března 157 lidí, došli k závěru, že těsně před pádem byl zbytečně aktivován stabilizační systém letadla. S odvoláním na zdroje blízké vyšetřování to dnes napsal list The Wall Street Journal. Agentura Reuters uvedla, že předběžná zpráva z vyšetřování bude zveřejněna příští týden.

Letadlo se zřítilo několik minut po startu z Addis Abeby za okolností velmi podobných, jaké provázely loňskou nehodu letadla téhož typu společnosti Lion Air v Indonésii. Tehdy o život přišlo 189 lidí.

The Wall Street Journal píše, že v případě nehody společnosti Lion Air stabilizační systém na základě chybných informací ze senzorů opakovaně skláněl předek letadla k zemi a pilot se marně snažil obnovit kontrolu nad letem.

Firma Boeing začala urychleně řešit předpokládaný problém softwaru a ve středu oznámila, že jej v letadle MAX upravila tak, aby se zabránilo chybné aktivaci stabilizačního systému MCAS. Tato aktualizace, která ještě nebyla schválena, má předejít opakování chybných operací systému, což je jádro bezpečnostních obav.

Boeingy 737 MAX jsou nejrychleji prodávanými letadly firmy. Společnost má na ně objednávky v hodnotě 500 miliard dolarů (11,5 bilionu korun), píše Reuters. Stroje, které dosud létaly, od nehody v Etiopii nejsou v provozu.

Výrobce připravil výcvikový program, kterým mají piloti projít, než bude provoz těchto boeingů obnoven. Stejně jako před oběma nehodami ale firma tvrdí, že pro bezpečnou obsluhu letadel MAX piloti nemusejí projít výcvikem na letových simulátorech.

U chicagského federálního soudu ve čtvrtek podala na firmu Boeing žalobu rodina rwandského občana Jacksona Musoniho, který při nehodě v Etiopii zahynul. Je postavena na tom, že letadlo bylo vybaveno vadným systémem automatické kontroly letu. Firma žalobu odmítla komentovat.

Video Bývalý pilot o kauze Boeing: Nevíme, jak dlouho bude zákaz letů platit. České turisty měli pustit domů - Markéta Volfová, Lukáš Červený

Pohřeb Karla Gotta

Parte Děti Karla Gota Rozloučení na Žofíně Záznam zádušní mše Hosté na zádušní mši O životě Karla Gotta Dědictví Bertramka

Hrob

Celé Česko truchlí. Zemřel Karel Gott, držitel čtyř desítek Zlatých slavíků. Jen málokterý umělec za sebou zanechá tolik děl, jako zesnulý zpěvák. Připomeňte si Mistrův život.

Vše o Karlovi Gottovi čtěte ZDE

tenco ( 29. března 2019 17:28 )

Dokud se točí motory a nechybí kus letadla tak se s tím vždy dá něco udělat, ale nesmí být za kniplem počítačový pilot, ale fronťák z Mig jednadvacítky by si s tím poradil.

tenco ( 29. března 2019 17:25 )

K tomu ti mohu říci jenom, tak nikam nelítej. V letectví pracuji 45 let a když se podívám zpětně s čím se lítali v 70 letech tak tento fábia junior s tím ani nelze srovnávat.

jardawork ( 29. března 2019 11:00 )

To je tak, když se letadla prodávají jak auta - výbavu kokpitu si zákazník volí z katalogu bez ohledu na to aby všechna tato letadla splňovala nejvyšší standardy bezpečnosti a zákazník si volil pouze prostor pro pasažéry a palubní personál. Je vidět že boing to tak pojal a ještě si to sám certifikoval. Takže koho teď žalovat - boeing nebo úřad za certifikaci letadel zodpovídající. Doporučení - žádejte po letecké společnosti před zakoupením letenky informace a letedle, který poletíte, jakými systémy je vybaven (zejména od firmy boeing). Jasně, je to hloupost , ale řekněte jakou máte jistotu, že nastoupíte do letadla, které má odpovídající bezpečnostní systémy a namá tuto výbavu na úrovni ŠKODA FÁBIA "JUNIOR"?

Zobrazit celou diskusi
Další videa