Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Oblačno 8°C

Jermanová ve vlaku: Jak vidí modré zóny, Lítačku a proč školáci nejezdí zdarma?

Autor: Jakub Veinlich, Lukáš Červený - 
7. července 2017
06:15

Dostat se ze Středočeského kraje do Prahy a naopak dá někdy pořádnou fušku. Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) proto chystá zásadní změny. Celý kraj by měl být plně propojený s pražským systémem do začátku roku 2019. Vzniknout mají nová záchytná parkoviště i jedna průkazka na hromadnou dopravu a vlaky. 

Modré zóny v Praze, to je prevít, jako by nám na začátku rozhovoru o dopravě, který vznikal za jízdy ve vlaku, chtěla naznačit středočeská hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). Do budoucna by chtěla, aby lidé při cestě do hlavního města, ale i z něj do Středočeského kraje více využívali hromadnou dopravu. „Dobíháme něco, co nám trochu uteklo,“ tvrdí hejtmanka.

Na novém systému už prý ale ve středních Čechách pracují. Vytipovaných proto mají řadu míst, kde by mohla vzniknout záchytná parkoviště pro auta, na která by navazovaly autobusy nebo vlaky. Žádosti už jsou prý podané.

„Tím, jak se to nekoordinovalo s Prahou, tak došlo k tomu, že modré zóny vyjely' ven a starostové se snaží, aby ex post měli občané z přilehlého okolí, kde parkovat,“ říká Jermanová k tomu, proč se budují parkoviště až teď, kdy je na okrajích Prahy kvůli modrým zónám jen omezená možnost někde postavit auto.

VIDEO: Jaroslava Pokorná Jermanová se rozpovídala o modrých zónách při rozhovoru ve vlaku: 

Jednotná průkazka pro Pražáky a Středočechy

V Praze jezdí lidé v MHD na Lítačku – nástupkyni nechvalně proslulé Opencard. Ve středních Čechách si to řeší jednotliví dopravci po svém. Nově proto kraj vytvořil po vzoru Prahy společnost IDSK, která má dopravu koordinovat. „Na každý rok máme naplánované lokality, které zaintegrujeme. Máme naplánované pokrýt část Benešovska, Sedlčanska, Kladenska, Slánska, Nymbursko,“ říká Jermanová ke sbližování spolupráce mezi hlavním městem a jejím krajem v oblasti hromadné dopravy.

V praxi to tedy znamená, že Praha a Středočeský kraj hledají způsob, jak mít pro všechny cestující jednotný systém na bázi jedné průkazky. Částečně už to funguje dnes – vše má být ale jednodušší a postavené na jednom systému.

„Lidé mohou v podstatě na jednu jízdenku dojet ze Středočeského kraje až do centra Prahy a naopak. Jen se vybírá takový systém, aby umožnil všechny možné věci – ať je to Opencard, Lítačka, nebo klasická kreditní karta nebo platba telefonem,“ říká Jermanová k nově vznikajícímu systému.

VIDEO: Plně provázaná autobusová a vlaková doprava mezi Prahou a Středočeským krajem má být podle hejtmanky Jermanové do začátku roku 2019

Ideálně by vše mělo prý fungovat v celém kraji začátkem roku 2019. Jeho vedení ale musí vyřešit smlouvy se 27 dopravci, kteří zajišťují autobusovou dopravu. Chystá proto novou soutěž. „Intenzivně se na tom pracuje,“ tvrdí hejtmanka. A kdo má šanci na to, aby mohl v kraji dál s autobusy jezdit? Hlavním kritériem má být podle Jermanové také komfort.

Zastupitelstvo bude také zřejmě řešit vlakovou dopravu. Dominantní postavení mají teď na železnici České dráhy. Vedení státního podniku se nedávno předvedlo s novými moderními soupravami – Jermanová proto doufá, že jednou uvidí takové vlaky i na středočeských kolejích. Hejtmanka by chtěla, aby vlaky byly ještě více bezbariérové a aby byl na drahách ještě větší komfort pro cestující. „Pokud půjdou dráhy tímto směrem, tak já budu spokojená,“ dodala Jermanová. 

Žákovské jízdné zdarma už nebude

Jednou z prvních věcí, kterou současné vedení kraje po volbách udělalo, bylo zrušení proplácení žákovského jízdného. Prý nebylo úplně dobře nastavené. Peníze zpět podle Jermanové dostal každý, kdo si řekl. A kraji tak chyběly finance na projektové práce na další výstavby. Šlo prý o desítky milionů korun ročně.

VIDEO: Žáci zdarma po Středočeském kraji zatím opět jezdit nebudou. Kraj nemá vyplácet dávky, trvdí Jermanová

„Nebyla bych proti tomu, kdyby žákovské jízdné bylo vypláceno jako nějaká sociální dávka – i když z principu kraje nemají vyplácet sociální dávky. Od toho je stát a úřady práce,“ říká Jermanová s tím, že v současné době kraj nic podobného znovu zavést neuvažuje. „A pokud by někdy kraje měly vyplácet sociální dávky, tak na to budou chtít od státu peníze,“ odmítá podobné výjimky Jermanová.

Peníze na D3

Řada Pražanů míří přes Středočeský kraj na jih. Jenže dálnice D3 pořád chybí. Jermanová si prý proto „vyboxovala“ alespoň peníze na přípravné práce. „Dostali jsme od vlády 3,1 miliardy korun,“ popsala s tím, že kraj chce být připravený na stavbu s předstihem – věří, že po dálnici pojedeme okolo roku 2025. Peníze už má prý kraj i na různé dálniční nájezdy – nebo severní obchvat Jílového u Prahy, či mimoúrovňové křižovatky u Benešova.

VIDEO: První peníze na D3 vláda kraji uvolnila. Ale podle Jermanové stačí jen na stavební dokumentaci

Vedení kraje se nelíbil také plán hlavního města – zakázat vjezd kamionů do Prahy. Toto téma ale zatím skončilo u ledu. „V případě, že by k tomu Praha přistoupila, budeme chtít nějakou finanční kompenzaci, abychom pořídili například mobilní váhy, a půjdeme cestou sankcí, nedá se nic dělat,“ uzavřela rozhovor ve vlaku Jermanová.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

aIIahakbar ( 7. července 2017 08:08 )

Nedomr.dek, tak to je to správné a výstižné slovo pro toho skřeta zdenkka.

janebulim ( 7. července 2017 08:02 )

Ty vole, ty seš vtivpnej jak americkej partyzán v mongolské válce.

janebulim ( 7. července 2017 08:00 )

 Autistický poďobaný nedomr.dek Miki Kopas alias zdenekk, informatik, ignotus a další paskvily, se ještě nevyjádřil?

mikade ( 7. července 2017 06:55 )

jkdyž vidím ty dva ksichty na uodní fotce nabízí se my myšlenka co jsou ti "Pražáci" zač,co komu provedli ....

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa