Do Prahy dennodenně dojíždí několik desítek tisíc lidí za prací. Velká část z nich svým vlastním autem, zaparkovat však mohou jen na několika málo místech tam, kde ještě nejsou modré zóny. Nejhorší situace je v Praze 6, kam jezdí denně tisíce lidí z Kladenska. Parkovat ale musí na okraji zón placeného stání. To se ale zase nelíbí místním rezidentům.
Na radnice Prahy 5, 6 a 8, kde začaly zóny fungovat nově v loňském roce, míří mnoho žádostí o rozšíření současného systému až na samý okraj městských čtvrtí. Největší nápor aut zažívají místní hlavně na sídlištích jako Barrandov a Dědina, kde zóny stále zavedeny nejsou.
Radnice se proto ještě letos chystají rozšířit parkovací zóny. „O rozšíření uvažujeme a už jsme se i rozhodli, kde bychom je rozšířili. Jde o oblasti Starých Vokovic, Bořislavky a Petřin. Právě do těchto míst se přesunula doprava z území, kde byly zóny zavedeny,“ uvedl pro Blesk.cz mluvčí Prahy 6 Martin Churavý. „Rozšířit by se měly na Smíchově, Košířích a v části Barrandova,“ oznámila mluvčí Prahy 5 Helena Šmídová.
Na začátku letošního února oznámil rozšíření zón také starosta Prahy 8 Roman Petrus. Uvedl, že mají nově být v dalších ulicích v Kobylisích, Střížkově a části sídliště Ďáblice.
Monitorovací automobil v akci. Tadeáš Provazník
Středočech parazit?
Brzké zavedení modrých zón ze strany radnic a magistrátu ale komplikuje život Středočechům. Veřejná doprava je naprosto nedostatečná, kvůli Jesenici se sešel i speciální tým, který bude situaci řešit. Z Kladna jezdí přeplněné autobusy na hranici kapacity a vlaková doprava nestíhá kvůli zastaralosti jednokolejových tratí.
P+R parkoviště na Dlouhé míli například čeká na dostavbu takzvané rychlodráhy. Podle smlouvy totiž tisíc parkovacích míst může v Praze 6 vzniknout až po jejím dokončení. To ale nebude dříve, než za několik let.
Už od 1. ledna mělo například v Tobrucké ulici v Praze 6 sloužit první P+R parkoviště pro 144 automobilů. Na odpor se totiž tvrdě postavili místní obyvatelé, kteří v žádném případě nechtějí stovky aut denně navíc ve své ulici.
Alespoň malé ulehčení dopravní situace mělo po spuštění modrých zón v Praze 5 přijít v říjnu. První záchytné parkoviště mělo vyrůst mezi ulicemi Plzeňská a Nepomucká nedaleko Kotlářky. Stále se však čeká na posvěcení převodu majetku od magistrátu.Letos zřejmě ne
Málokdo tak v tuto chvíli čeká, že by se některé z P+R parkovišť mající stovky míst pro dojíždějící, podařilo dokončit ještě letos. Do toho musí navíc Praha řešit i nedostatečné kapacity pro vlastní Pražany.
„Cílem je, aby se začalo stavět co nejrychleji. Oslovili jsme i majitele pozemků. Chci ale zdůraznit, že za ještě zásadnější prioritu než P+R považuji zvýšení parkovacích kapacit pro Pražany, a to hlavně na velkých sídlištích,“ řekl dříve pro Blesk.cz náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Podívejte se na debatu ohledně zón na podzim loňského roku:
Krnáčová a Dolínek drtí Středočechy? Modré zóny jako znamení politické arogance?
Pomoci by mohly některé návrhy radnic na rozšíření parkovacích karet i pro Středočechy.
„Chceme bezodkladně reagovat na názory občanů, zejména zvážit možnosti vydávání parkovacích oprávnění pro návštěvníky (především dojíždějící do Prahy za prací) a obyvatele městských částí bez trvalého pobytu, ale dlouhodobě zde žijících a cenovou politiku v případě podnikatelů,“ vyjádřil se už dříve pro Blesk.cz starosta Prahy 5 Radek Klíma (TOP 09).
Otázkou však je, jestli by to kapacity modrých zón dovolily a na takové řešení přistoupil i magistrát.
Situaci budeme i nadále sledovat.