Nově zavedené modré zóny si podle očekávání magistrát pochvaluje, Pražany i Středočechy navíc čekají různé změny, které by jim měly usnadnit život. Nejpozději do 1. února 2018 by pak měl začít fungovat jednotný systém pro všechny zóny v Praze.

„Svou klíčovou úlohu zóny na Praze 3, 5, 6 a 8 jednoznačně splnily. Zásadním způsobem se ulevilo rezidentům tam, kde byly zřízeny. Rovněž došlo k poklesu dopravy, čímž se snížil hluk i emise a zvýšila se bezpečnost v ulicích,“ řekl náměstek Dolínek.

Nejdražší byl vznik zón na území Prahy 6, kde náklady dosáhly přes 38 milionů korun, z toho na zhruba 11 milionů vyšly dopravní značky. Na území šesté městské části je více než 18 tisíc míst.

Špionské auto do celé Prahy

V loni zavedených zónách funguje odlišný systém kontroly, než v dříve zavedených v Praze 1, 2, 3 nebo 7 – v novém jsou registrovány značky, které kontroluje speciální auto, ve starších zónách musejí mít řidiči za oknem parkovací karty.

Původní zóny by měly být převedeny do nového systému nejpozději do února příštího roku. „Na Praze 1 a 2 bude systém překlopen ještě letos, a to od 1. října,“ řekl Dolínek.

Zda a do kterých městských částí se nově zóny rozšíří, není jasné. Původně je chtěly také Praha 4 a 9, ale nakonec od záměru ustoupily. „Otevřeně říkám, že budeme velmi obezřetní při zavádění zón na Praze 4 a 9. Budu chtít od městských částí vědět, jak mají parkování vyřešeno,“ řekl Dolínek. Rozšířit je ale chtějí Praha 5 a 8, a to v okolí hranic zón.

Podívejte se, jak špionské auto jezdí ulicemi:

Video
Video se připravuje ...

Monitorovací automobil v akci Tadeáš Provazník

Změny pro rodiny a živnostníky

Naopak změněn by měl být systém vybírání pokut, které by měly nově řešit městské části. „Záleží na výsledku jednání, kdy se tak stane, ale my jako město jsme připraveni agendu předat k 1. květnu,“ řekl Dolínek.

Změní se také ceník. „Největší problém je, jak finančně upravit zóny ve prospěch živnostníků. Nikdo z nás nestojí o to, aby likvidovaly podnikání a drobné živnosti. Rovněž je diskutována cena za druhé auto v rodině,“ řekl Dolínek.

První zóny se objevily v roce 1996 v části Prahy 1. Následně byly rozšířeny na celou Prahu 1, 2, 3 a 7 a části Prahy 16. Samy si je provozují radnice v Praze 13, 16 a 22.

Podívejte se, jak vypadalo zavádění nových zón v Praze:

Fotogalerie
30 fotografií