"Přijali jsme několik tisíc reklamací, které postupně vyřizujeme," sdělila Blesk.cz Pavla Langová z Tiskového centra České spořitelny. Své peníze zde však mohou dostat zpět pouze ti, kteří reklamují lety, jež se měly uskutečnit po 1. září 2009 a byly zrušeny kvůli krachu SkyEurope. Podmínkou je také, aby měli klienti u České spořitelny debetní či kreditní kartu a těmito kartami svůj let zaplatili. Na lety zaplacené cash či platebním příkazem se reklamace nevztahuje (tato pravidla platí u všech bank).

"Reklamaci mohou klienti podat v jakékoli pobočce České spořitelny. Vzhledem k tomu, že je nutné, aby klient podepsal reklamační protokol a předložil kopii letenky, nelze v tomto případě reklamace podávat telefonicky," dodala Langová.

Česká spořitelna je však stejně jako ostatní české banky pouze prostředníkem transakce. Peníze by pak měla získat přímo od banky, která spravovala finance SkyEurope. Reklamace posuzuje italská karetní společnost CartaSi, která má k dispozici peníze za neuskutečněné lety. Česká spořitelna tedy zatím vyplácí klienty ze svého a věří, že peníze dostane od CartaSi zpátky.

"Je zde riziko, že společnost reklamaci nakonec zamítne a my bychom museli peníze od klientů žádat zpět. Proto jsme se rozhodli touto cestou nejít," řekl pro Blesk.cz mluvčí České obchodní banky Ivo Měšťánek. Tato banka proto pouze přijímá reklamace svých klientů a s vyplácením peněz čeká na rozhodnutí italské strany. Od počátku září už se zde přihlásilo přes tisíc klientů.

Banky na Slovensku jsou ´odvážnější´. Kromě Tatra banky by měla od příštího pondělí vyplácet klientům zkrachovalé SkyEurope, jejichž lety se neuskutečnily, i Všeobecná úvěrová banka a od konce října i Slovenská spořitelna.

Možnost reklamovat pohledávku majitelům kreditních karet umožňuje zákon na jejich ochranu. Klienti, kteří platili v hotovosti nebo převodem z účtu, se však o žádný podobný zákon opřít nemůžou. Jejich jedinou možností tak je obrátit se s reklamací na správce konkurzní podstaty. Více o něm najdete zde.