Rok 2024 přinese Praze velkolepý stavební boom: Rekonstrukce náměstích, Pražský okruh, nová základka
-
Podle náměstka primátora pro oblast územního rozvoje Petra Hlaváčka (STAN) se Praha v roce 2024 dočká největšího stavebního boomu za uplynulá desetiletí. Jak známo, než se v Praze pro některé projekty podaří získat stavební povolení a takzvaně poprvé kopnout do země, může uplynout i mnoho let. V letošním roce se však Pražané dočkají zahájení celé řady staveb, například rekonstrukce náměstí Jiřího z Poděbrad nebo stavby železniční tratě Ruzyně-Kladno.
- 1.
Rekonstrukce horní části Václavského náměstí
Nové Václavské náměstí by mělo podle tvůrců být příjemnější pro pohyb a dostupnější hromadnou dopravou.Autor: Jakub Cigler architektiTramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980, o jejich návratu rozhodlo minulé vedení města. Zahájení stavby tratě začne na jaře letošního roku. Tramvajovou trať v horní části Václavského náměstí postaví zhruba za 1,24 miliardy korun společnost Eurovia CS. Stavba potrvá asi tři roky.
Oproti původnímu stavu nyní koleje povedou po stranách náměstí a uprostřed vznikne promenáda. Dělníci opraví chodníky a vozovky, vysázejí zeleň, opraví se stanice metra Muzeum a vznikne podzemní nádrž na zachytávání dešťové vody. Město také na náměstí počítá s utlumením provozu automobilů, které pojedou částečně po tramvajových kolejích.
- 2.
Rekonstrukce náměstí Jiřího z Poděbrad
„Cílem je vytvoření adekvátního důstojného předprostoru kostela Nejsvětějšího Srdce Páně, vytvoření kvalitního pobytového veřejného prostranství, zvýšení pěší prostupnosti náměstí, zvýšení pobytové atraktivity místa a zvýšení bezpečnosti obyvatel,“ stojí v dokumentech k rekonstrukci, kterou Praha 3 společně s magistrátem plánuje dobrých 20 let. Praha zaplatí sdružení firem Auböck a Gardenline zhruba 395 milionů korun.
- 3.
Modernizace železnice Praha - Kladno
Spojení Kladna s Ruzyní je součást dlouho plánovaného vlakového spojení mezi Masaryčkou a právě největším středočeským městem. Jedná se o modernizaci úseku Ruzyně – Kladno, který bude zdvoukolejněn a elektrifikován. Návrh obsahuje dvě železniční stanice, a to Hostivice a Jeneč, dále čtyři zastávky – Hostivice-Jeneček, Pavlov, Malé Přítočno a Pletený Újezd.
Vlaky se na trať mezi Výstaviště a Bubny vrátí za dva roky: Do konce dekády bychom se mohli svézt i na letiště
Velká většina železničních přejezdů bude zrušena a nahrazena mimoúrovňovými kříženími. Součástí vybraných železničních stanic bude výstavba parkovišť typu P+R. Vzniknout by tak měla asi tisícovka parkovacích míst a celá modernizace by měla zjednodušit dopravu mezi Kladnem a Prahou a to nejen pro ty, kteří jezdí za prací, ale například i pro studenty.
- 4.
Výstavba Pražského okruhu 511
V průběhu roku 2024 by měla začít stavba další z klíčových částí Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1, tedy úsek 511. Po první „nové“ části se projedeme již koncem roku 2027.
„Pražský okruh svým názvem může budit dojem, že se jedná o něco, co se týká pouze Prahy. To je velký omyl. Není to dálnice jenom pro Prahu a pro střední Čechy, jak by se mohlo zdát. Je to klíčová komunikace pro celou Českou republiku, pro všechny naše občany. Je to dluh, který musíme urychleně splatit,“ popisuje význam Pražského okruhu nejen pro hlavní město ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Dostavba Pražského okruhu: Praha 6 souhlasí, má ale podmínky. Chce třeba regulovat vjezd Středočechů
V rámci výstavby byla dokončena některá kompenzační opatření, další se budou ještě dodělávat. Například v oblasti nivy nad Počernickým rybníkem vznikne jeden z nejhezčích biotopů pro vodní ptactvo na území hlavního města Prahy. V plánu jsou i další stavby jako například zídky pro plazi, desítky sýkorníků či poštolníků, podložky pro vlaštovky, jiřičky, budky pro sovu pálenou či nory pro ledňáčky a v neposlední řadě i odstranění komunálního odpadu. Kaskády tůní či tůně byly vybudovány v údolí Pitkovického potoka, u Lipan, v nivě u Říčanského potoka, vodoteče budou pak revitalizovány v oblasti Lítožnice.
- 5.
Terminál Smíchov
Takto podle vizualizací bude nejmodernější a největší dopravní terminál v Praze vypadat.Autor: Institut plánování a rozvoje hl. m. PrahyModernizace smíchovského nádraží v Praze by měla začít hned zkraje nového roku a vyjde asi na 4,14 miliardy korun. Správa železnic (SŽ) nechá opravit všechny staniční koleje a nástupiště, přestaví oba podchody a prodlouží je pod celou stanicí. Nástupiště budou přístupná bezbariérově novými výtahy.
Na Smíchově plánuje magistrát rovněž vybudovat dopravní terminál propojující všechny druhy MHD. Terminál nahradí autobusové nádraží Na Knížecí a bude zahrnovat i záchytné parkoviště P+R. Stát má do konce roku 2030. Jeho součástí bude kromě železniční stanice příměstské i dálkové železniční dopravy také stanice metra i tramvaje, stanice městských a příměstských autobusových a trolejbusových a elektrobusových linek. Západně od železniční stanice vznikne velkokapacitní záchytné parkoviště, celkové náklady by měly být 8 miliard.
- 6.
Rekonstrukce Masarykova nádraží
Rekonstrukci Masarykova nádraží v Praze zajistí pro Správu železnic (SŽ) za zhruba 3,39 miliardy korun firmy STRABAG Rail a STRABAG, které uspěly v tendru. Nádraží bude i při rekonstrukci fungovat a vlaky na něm budou nadále stavět s dílčími omezeními
Po rekonstrukci bude nejstarší pražské nádraží bezbariérové a nové zastřešení propojí Florenc s Hybernskou ulicí a hlavním nádražím. Místo dosavadních sedmi budou vlaky stavět u devíti kolejí. Z patra povedou eskalátory, schodiště a výtahy na jednotlivá nástupiště. Vznikne rovněž nový vestibul pro čekající cestující. „Část platformy se osadí zelení a vznikne tak klidová zóna přímo v centru metropole,“ uvedla Tisková mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová.
- 7.
ZŠ Jana Vodňanského
Městská část Praha 7 vybuduje v Holešovicích novou základní školu. Začít stavět by se měla v průběhu letošního roku. Vznikne při ulici Jankovcova v místech, kde bývala ulice Přádelní, která bude v rámci projektu také obnovena. Škola by měla pojmout zhruba 600 žáků a ponese jméno nedávno zesnulého básníka, hudebníka a herce Jana Vodňanského. Její podobu určila mezinárodní architektonická soutěž.
- 8.
Usedlost Cibulka
Hospic v usedlosti Cibulka bude postaven podle návrhu studia Petr Hájek ArchitektiAutor: ČTK / ILLUME3DZchátralou usedlost Cibulka na Praze 5 koupili manželé Vlčkovi v roce 2021. Pustili se do kompletní přestavby areálu, kde by mělo vzniknout centrum paliativní péče pro těžce nemocné děti. V minulém roce se podařilo dokončit rekonstrukci zahradního domku. Letos by měla začít práce na hlavní budově, ze které bude Středisko paliativní péče. Hotovo by mělo být v roce 2026.
VideoVideo se připravuje ...Architekt Pleskot o změnách na Hradě: Jak se otevře lidem? A zátarasy jako „absolutní šlápnutí vedle“ Markéta Volfová, Lukáš Červený