Lávku mezi Smíchovským nádražím a Radlicemi postavili v roce 1930, aby Pražanům zjednodušila přístup k železnici. O bezmála sto let později však musela ustoupit developerskému projektu Smíchov City, který pokročil do další fáze výstavby. V budoucnu vznikne lávka nová, která opět Radlice propojí s Terminálem Smíchov. Do té doby se však Pražané musí spokojit s tramvajemi či autobusem, který zde jezdí jako náhrada.

Nýtovaná lávka je považována za technicky významnou stavbu, proto už před časem bylo rozhodnuto, že její část skončí v muzeu, respektive v depozitáři Národního technického muzea, zbytek měl putovat do šrotu. Tuto informaci z médií zaregistroval i primátor města Mladá Boleslav a rozhodl se, že lávku město využije.

Anketa

Žili byste raději v Praze, nebo Brně?

Praha
Brno

„Jsem moc rád, že se nám podařilo zachránit technickou památku a zároveň pro ni nalézt další uplatnění. Chceme ji využít k přemostění Jizery v místě, kde kdysi stával most do dnes již neexistujícího lihovaru. Zůstaly po něm v řece pilíře, které pro lávku využijeme,“ vysvětlil primátor města Raduan Nwelati (ODS). „Bylo mi líto významné stavby z roku 1929 a zároveň jsem věděl, že v rámci revitalizace břehu Jizery a Klenice chceme přemostění v tomhle místě obnovit,“ dodal primátor. Nyní ještě Mladá Bleslav s Prahou řeší, zda lávku dostane darem, nebo hlavnímu městu zaplatí cenu železa, když měla putovat do šrotu.

Ze Smíchova do Mladé Boleslavi bylo nutné přesunout 110 metrů lávky, náklad vážil 110 tun a při jeho transportu z hlavního města bylo dokonce nezbytné na několik minut uzavřít Strahovský tunel. Když ještě lávka na Smíchově stála, byla v dost špatné technickém stavu, dokonce zde byly výstražné cedule, které upozorňovaly na to, aby se lidé na lávce příliš neshlukovali. Primátor Boleslavi ale uvedl, že ho překvapilo, v jak dobrém je lávka stavu.

Bude samozřejmě potřeba upravit povrch a snýtovat dohromady. Ještě ji také bude posuzovat statik, ale podle prvotního posouzení je velmi kvalitní,“ řekl primátor, který předpokládá, že by se po lávce mohlo chodit už v příštím roce. Boleslav také chce lávce ponechat jméno, zůstane tedy Smíchovská. „Rád bych, aby byla u lávky informační cedule, která bude popisovat její historii a původ,“ uzavřel Nwelati.

Video
Video se připravuje ...

Takto vypadá Prezidentský vlak zvenku i zevnitř. David Zima

Fotogalerie
26 fotografií