Jaspers je expertní skupinou Evropské komise, EIB a Evropské banky pro obnovu a rozvoj, která od listopadu 2005 pomáhá městům a regionům při přípravě velkých infrastrukturních projektů. Správa železnic podle svého vyjádření agenturu oslovila s žádostí o zpracování posudku porovnávajícího dvě hlavní varianty řešení výtoňského mostu, tedy jeho rekonstrukce a nahrazení novou konstrukcí.

Z posouzení podle vyjádření organizace vyplynulo, že nový most by vyšel na jednu až 1,2 miliardy korun, zatímco rekonstrukce s přístavbou třetí koleje na 1,75 až dvě miliardy. Náklady na údržbu za 30 let by byly v případě nové konstrukce 80 milionů korun, zatímco u rekonstruované 280 milionů korun. Délku rekonstrukce odborníci podle SŽ odhadli na 33 až 41 měsíců, zatímco nahrazení mostu na dva roky.

SŽ dále uvedla, že oprava starého mostu by prodloužila jeho životnost pravděpodobně o zhruba 30 let, zatímco nový by vydržel minimálně 100, při vhodné údržbě i 150 let. „Když vezmeme, že příprava obdobných dopravních staveb u nás trvá i několik desítek let, znamenala by varianta rekonstrukce potřebu téměř okamžitě znovu zahájit hledání řešení, co s mostem po dalších třech dekádách,“ uvedl ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar.

Petice

Se záměrem nahrazení nynější konstrukce mostu novou nesouhlasí spolek Nebourat, který proti plánu zorganizoval petici. Tu dosud na internetu podpořilo asi 18 700 lidí. Spolek uvedl, že je s agenturou Jaspers v kontaktu a podle jejího vyjádření aktuálně pro tříkolejné řešení Správy železnic neočekává EIB použití svých fondů.

Video
Video se připravuje ...

Nejkrásnější železniční tratě Česka: Nejkrásnější výhledy i přejezdy přes skály Videohub

Spolek také sdělil, že nechal prověřit nezávislým dopravním technologem nutnost rozšíření mostu o třetí kolej, kterou SŽ rovněž argumentuje. Rozšíření kapacity chce rovněž pražský magistrát, který jinak podporuje zachování stávajícího mostu s přístavbou další koleje. Iniciativa uvedla, že podle jejího posudku není při modernizaci zabezpečovacího zařízení třetí kolej nutná. Závěry průzkumu podle ní shrnuje studie, kterou plánuje prezentovat ve středu.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. SŽ má most ve správě od roku 2004, kdy byl také prohlášen kulturní památkou. Statut se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout. Loni organizace představila výsledky mezinárodní architektonické soutěže, ve které uspěl projekt počítající se zachováním pouze spodní části mostu s pilíři a nahrazením historické vrchní nýtované konstrukce novou. Proti tomu se zvedla vlna odporu mezi místními obyvateli, komunálními politiky či památkáři, kteří požadují zachování stávající podoby. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.

Fotogalerie
29 fotografií