Zástupci Středočeského kraje, hlavního města, regionálních organizátorů dopravy a dopravců v úterý podepsali výzvu Správě železnic (SŽ) a ministerstvu dopravy, aby neodkládaly opravu pražského Branického mostu a zároveň zahájily opravu či přestavbu železničního mostu na Výtoni. Při výluce na obou mostech zároveň podle nich hrozí kolaps osobní i nákladní železniční dopravy na jihozápad od Prahy.

S ohledem na souběh špatného stavu obou sousedních mostů hraje nyní podle Scheinherra zásadní roli čas. „Nejrychlejší cesta, jak zaručit provozuschopnost železničního mostu pod Vyšehradem, je využít dokumentaci, kterou již SŽ má,“ řekl náměstek. Dodal, že zatímco stávající plán SŽ nahradit vrchní část mostu a zachovat jen pilíře počítá se zahájením stavby v roce 2026, rekonstrukce by šla zahájit výrazně rychleji.

Soutěž

„Harmonogram ukazuje, že do tří měsíců jde připravit soutěž, za dalších šest měsíců ji mít hotovou, poté zahájit projekční a přípravné práce a na přelomu let 2024 a 2025 zahájit rekonstrukci,“ řekl Scheinherr. V případě úplné uzavírky mostu by podle něj oprava trvala rok, při zachování provozu na jedné koleji dva. Zároveň by bylo nutné přidat požadovanou třetí kolej. „Ta by se stavěla na nové konstrukci, takže by to mohlo běžet paralelně úplně zvlášť,“ uvedl náměstek.

Dokumentaci pro rekonstrukci dříve podle Scheinherra SŽ odložila na základě doporučení firmy Sudop, že ekonomičtější varianta je požádat o sejmutí památkové ochrany mostu a jeho úplné nahrazení. Ministerstvo kultury však sejmutí ochrany zamítlo.

Scheinherr dodal, že dokumentaci by bylo možné aktualizovat o dvě studie, které nechalo zpracovat hlavní město. Ty na rozdíl od původní dokumentace, která zachovávala přesnou podobu mostu podle původního návrhu, doporučily zachovat pouze horní konstrukci a spodní část mostu vyměnit s využitím moderních technologií a materiálů, což by znamenalo i zvýšení životnosti.

Nejde jen o finance

Původní projekt Sudop odhadoval cenu opravy mostu na 750 milionů korun, podle náměstka by náklady i při úpravách byly obdobné, navýšené o inflaci. „Rekonstrukce by samozřejmě byla nákladnější na údržbu a následný provoz,“ doplnil. S ohledem na památkovou ochranu jsou nicméně podle něj ve hře i jiné hodnoty než peníze.

Technická památka

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Za zachování stávající podoby konstrukce se postavila radnice Prahy 5 a vznikla pro ní petice, kterou k dnešku na internetu podpořilo zhruba 10.000 lidí. Podle dřívějších vyjádření SŽ je most kvůli špatnému stavu neopravitelný, nebo by oprava byla neúměrně komplikovaná.

Video
Video se připravuje ...

Prostor X: Rozhovor s Adamem Scheinherrem Videohub

Fotogalerie
25 fotografií