Systém ETCS zabránil na železnici vážným nehodám, tvrdí Kupka. Dopravcům na něj přispívá stát
Správa železnic za půl roku zavedla zabezpečovací systém ETCS na 1200 kilometrů tratí a dopravci vybavili palubními jednotkami 1981 vozidel. Ministerstvo dopravy na palubní jednotky přispělo dopravcům 10,5 miliardy Kč. Na dnešní tiskové konferenci to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Denně podle něho vyjede s ETCS 1600 vlaků.
„Půl roku s výhradním provozem tohoto zabezpečovače a po 20 milionech ujetých kilometrů s výhradním provozem se již ukazuje, že zavedení tohoto sofistikovaného systému byl krok správným směrem. Kromě vyšší bezpečnosti jízdy vlaků zaznamenáváme plynulejší jízdu v místech, kde vlaky jezdí pod plnou kontrolou systému, zvýšení pohodlí pro strojvůdce a jeho vysokou spolehlivost,“ uvedl Kupka.
„Odstraňujeme dílčí nedostatky a jednáme s evropskými orgány o lepších podmínkách či zjednodušení pro mezinárodní provoz systému na našich lokomotivách,“ dodal.
Od začátku letošního roku vyjelo pod systémem ETCS 260 000 vlaků. K preventivnímu zastavení vlaku dochází podle ministra řádově v deseti či 20 případech denně, což je podle něj velmi nízké číslo. Systém již v několika případech zabránil několika větším neštěstím.
Na základě dat zveřejněných ministerstvem se bez zásahu obešlo 99,1 % všech jízd se spuštěnou jednotkou ETCS. Na tratích z výhradním provozem byla dostupnost systému 99,6 %. Magickou hranici 20 milionů ujetých kilometrů překonaly vlaky v neděli 29. června.
Podle Kupky roste od minulého roku počet případů projetí návěstí „stůj“, což ukazuje, že je systém nutné využívat co nejvíce tam, kde je to možné.
V současnosti Správa železnic podle generálního ředitele Jiřího Svobody pracuje na instalaci ETCS na jižním koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi, kde by se zároveň měla zvýšit rychlost nad 160 km/h. V pololetí bude hotový projekt instalace na trati Praha hlavní nádraží - Uhříněves a na konci roku přejde do výhradního provozu trať Praha - Kralupy nad Vltavou. Na konci roku bude ETCS i na regionálních tratích Choceň - Litomyšl a Hrádek nad Nisou - Liberec.
„Po půlroce výhradního provozu ETCS na páteřních tratích můžeme říct, že systém předčil naše očekávání. Spolehlivost je vysoká a česká železnice je díky němu ještě bezpečnější. Úctyhodných je nejenom víc než 260 tisíc vlaků, které ve výhradním provozu od začátku roku jely, ale i to, že už v několika případech zabezpečovač zabránil vzniku mimořádné události. Nyní se spolu s partnery zaměřujeme na další naplňování Národního implementačního plánu ETCS,“ pověděl Svoboda.
„Zároveň spolupracujeme s dodavateli na úpravě systému, aby spolehlivě fungoval i v zimních měsících, když napadne sníh nebo je mráz,“ dodal ministr. Chce také spolupracovat například na sjednocení ikon na displejích palubních jednotek nebo proměnlivé svítivosti displejů. Informace o praktických zkušenostech má Drážní úřad získat z anonymního dotazníku, který připravil pro strojvůdce.
Do roku 2030 by mělo být ETCS vybaveno 4000 km tratí s celkovými náklady 32 miliard korun; jde zhruba o polovinu železniční sítě v Česku.
Proč nejezdí Prnďo ... do Košíc ? 😨 👎