O dalším osudu mostu se v metropoli diskutuje dlouhou dobu, státní Správa železnic (SŽ) na další postup vypsala architektonickou soutěž, ve které loni uspěl návrh studia 2T engineering počítající se zachováním pouze pilířů mostu a nahrazením nynější nýtované nosné konstrukce novostavbou. Na středeční prezentaci autoři návrhu uvedli, že konstrukce by mohla být přesunuta mezi nový železniční most a Palackého most a sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty.

S tím Scheinherr, který dlouhodobě prosazuje variantu opravy mostu a přistavění nového s potřebnou třetí kolejí, nesouhlasí. „To není možné, zde most není umožněn v rámci územního plánu a ani to tak blízko u sebe nedává smysl,“ komentoval záměr. Náměstek také poslal ministru dopravy dopis, ve kterém shrnuje argumentaci pro zachování a opravu mostu. „Vzhledem k aktuálnímu velmi špatnému stavu mostu a jeho památkové ochraně se příprava rekonstrukce mostu a její realizace jeví jako nejrychlejší cesta bez odporu široké veřejnosti i odborné památkové a architektonické veřejnosti,“ uvedl v dopisu.

Proti plánu SŽ je i ICOMOS. „Z odborného posouzení renomovaného švýcarského experta na historické ocelové mostní konstrukce profesora Eugena Brühwilera vyplývá, že i přes poškození způsobené zanedbanou údržbou lze originální mostní konstrukci kvalifikovaně opravit a celek mostu případně doplňujícími konstrukcemi citlivě přizpůsobit nárokům současného dopravního provozu,“ uvedl prezident komitétu Václav Girsa.

Za zachování stávající podoby mostu se postavila také radnice Prahy 5 a vznikla pro ní petice, kterou k pátečnímu dni na internetu podpořilo zhruba 8500 lidí. Podle dřívějších vyjádření SŽ je most nicméně kvůli špatnému stavu neopravitelný, nebo by oprava byla neúměrně komplikovaná. SŽ by v dalších týdnech měla pod záštitou ministra dopravy uspořádat na téma mostu odborné kolokvium.

Dopravní omezení

Od poloviny letošního ledna po železničním mostě nesmějí jezdit vlaky s více lokomotivami. V únoru bude snížena třída zatížení mostu, což znemožní provoz nákladních vlaků. Další omezení začnou platit v roce 2024, oznámil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. V roce 2026 by pak měla začít výstavba zmíněného nového spojení přes Vltavou.

Pro nákladní železniční dopravu v této části Prahy je podstatný Branický most, jehož oprava a zdvoukolejnění úseku Branický most - Praha-Krč - Spořilov začne letos. Ředitel SŽ Jiří Svoboda informoval o vypsání tendru na zhotovitele stavby. Předpokládané náklady dosahují 2,25 miliardy korun.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace. SŽ v minulosti neúspěšně usilovala o odejmutí památkové ochrany mostu.

Fotogalerie
30 fotografií