Správa železnic slavnostně zahájila celkovou přestavbu stanice Praha-Smíchov. Zhruba do tří let získá toto nepřívětivé místo zcela novou podobu, navíc se stane součástí moderního přestupního terminálu. Cestující ocení nejen bezbariérový přístup do vlaků a na nástupiště, ale i lepší napojení na veřejnou dopravu, stejně jako na okolní zástavbu. Celkové náklady stavby dosáhnou 5,1 miliardy, na dalších 314 milionů vyjde stavba nové lávky, která nádraží propojí s Radlicemi. Většina financí bude z evropských fondů.

Rekonstrukce s přesahem za hranice

„Rekonstrukce Smíchovského nádraží bude velký krok k modernizaci dopravy, na které vydělá nejen Praha, ale troufnu si říct i celá Česká republika,“ řekl na zahájení ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Železniční stanice Smíchovské nádraží se nachází v koridoru Rýn – Dunaj, s její rekonstrukcí se pojí i navýšení dopravní kapacity, což přinese ekonomické výhody pro celý region. Všichni, kdo tudy jezdí denně za prací, to jistě ocení,“ doplnil ministra Václav Lebeda, tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice.

Současný stav Smíchovského nádraží rozhodně neodpovídá standardům 21. století
Autor: Veronika Foltová

Rozvoj Smíchova

Modernizace stanice a výstavba terminálu má také pomoct s rozvojem Prahy 5. „Staví se zde byty pro tisíce nových obyvatel a nové kancelářské budovy. Jejich zaměstnanci budou dojíždět do tohoto místa, ale myslím si, že význam jak opravy nové železniční stanice, tak nového terminálu není jen pro Prahu 5, ale pro celou Prahu a Středočeský kraj," řekla starostka městské části Radka Šimková (Praha 5 Sobě).

Provoz bude zachován

Rekonstrukce bude probíhat za plného provozu. „Rekonstrukce vytíženého nádraží Praha-Smíchov za plného provozu je sama o sobě velkým úkolem. Zvláštní pozornost budeme muset věnovat i koordinaci s dalšími investory, kteří realizují projekty v bezprostřední blízkosti nádraží. To je neobvyklá situace vyžadující pečlivé plánování a koordinaci,” uvedl Aleš Gothard, generální ředitel společnosti Metrostav TBR, lídra sdružení firem, které má rekonstrukci na starosti. Zároveň společně s investorem a zástupci města prosí Pražany a další cestující o shovívavost.

Kromě proměny samotného nádraží se zkapacitní i most přes ulici Nádražní, který nově bude tříkolejný. Na něj bude podle představy SŽ navazovat nový tříkolejný most mezi Smíchovem a Podskalím, který má nahradit železniční most přes Vltavu. Ten by měl podle posledních informací skončit nejspíše v Braníku.

Velkokapacitní uzel

Po dokončení rekonstrukce nádraží, mostu a stavbě lávky bude následovat další významná investiční akce a to stavba nového terminálu. Ta by měla být hotová do roku 2030 a město ji odhaduje asi na 7 miliard. „Nad nástupišti, kde nyní stojíme, bude nová platforma s fotovoltaikami, která budou generovat energii pro nabíjení aut v plánovaném PR parkovišti s kapacitou 900 aut. Dále se sem kompletně přesune regionální i dálková autobusová doprava, aby vznikl moderní dopravní uzel,“ řekl Hřib.

„Po dostavbě terminálu byste se měli bez jakýchkoli kolizí s další dopravou dostat pěšky odsud až k Andělu, tedy do obytné zóny s obchody a dalšími službami,“ nastínil budoucnost primátorův náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).

Video
Video se připravuje ...

Zástupci hlavního města, investora i dodavatelské firmy slavnostně zahájili rekonstrukci Smíchovského nádraží Veronika Foltová

Fotogalerie
33 fotografií