Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Letadla s Čechy uzemnily pády boeingů. „Přehnaná opatrnost,“ říká bývalý pilot

Video se připravuje ...
Autor: mav - 
14. března 2019
05:20

Prakticky okamžitý zákaz letů Boeingů 737 MX zastihl v úterý večer ve vzduchu dva stroje mířící do Prahy. Potom, co musely přistát v Ankaře a Tunisu, poslal přepravce pro cestující letadla jiného typu. Podle leteckého publicisty a bývalého pilota Ladislava Kellera šlo v tomto případě o přehnanou opatrnost. Provozovatelé měli dostat určitý čas, aby se jejich letadla mohla vrátit na základny.

Dvě tragické nehody a spousta zmařených lidských životů. Boeing 737 MAX měl problémy v poslední době nejen v Etiopii, kde zemřelo 157 lidí. Zřítil se také v říjnu u indonéského ostrova Jáva. „Podobnost spočívá v tom, že k nehodě došlo několik minut po startu. Letadlo přešlo do stoupání, let byl nestabilní,“ řekl v pořadu Epicentrum na Blesk.cz Ladislav Keller.

Připomněl, že ani první nehoda není dořešená a o příčinách druhé, etiopské nehody se nyní neví vůbec nic, protože nebyly vyhodnocené černé skříňky. Dle něj je otázka, zda byla chyba v ukazateli úhlu náběhu.

Řada států - nakonec včetně USA - přitom sáhla ke stažení Boeingů 737 MAX na zem. „Vydat plošně zákaz všech letounů v podstatě z hodiny na hodinu, když nevíme, proč došlo k té druhé nehodě, je přehnaná opatrnost,“ míní však letecký odborník. Řešení při uzemnění Boeingů 737 MAX se však dle něj určitě najde.

Video  Bývalý pilot o kauze Boeing: Nevíme, jak dlouho bude zákaz letů platit. České turisty měli pustit domů  - Markéta Volfová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

Pověst boeingu tyto tragédie pošramotí, jejich akcie šly dolů. Ovšem časem se vše vrátí do normálu, podotýká Keller. „Vzhledem k tomu, že to je firma s dlouhou tradicí a vysokou spolehlivostí a ekonomičností, tak se postupně vrátí všechno do normálu a dál bude pokračovat konkurenční boj mezi Boeingem a Airbusem," míní však expert. Situaci s úbytkem strojů podle něj vyřeší letecké společnosti jak využitím starších letadel, tak zrušením některých letů.

Letadla mířící do Prahy

Ke stažení letadel se zavázala i Česká republika. A na neplánovaná přistání v Tunisu a Ankaře musela i dvě letadla s Čechy na palubě. „Já bych to jako nepřipravenost nepovažoval. K těmto zákazům došlo poměrně nečekaně, nebylo to nijak avizované delší dobu dopředu,“ říká Keller, který sám létal s Boeingem 737.

„Když už se takové opatření vydává, tak ti provozovatelé dostanou určitý čas, aby se ta jejich letadla mohla vrátit na jejich základny," popisuje běžnou praxi. Okamžitý zákaz tak považuje za příliš tvrdý. „Myslím si, že ta účinnost mohla být o několik hodin odložená, protože z Ankary k nám je to necelé čtyři hodiny letu,“ říká.

Krizové situace podle návodu

„Požár na palubě je jedna z nejhorších situací, která vůbec může to letadlo, posádku a cestující postihnout,“ pokračuje odborník. Když ke krizovému momentu v průběhu letu dojde, bývalý pilot upozorňuje, že posádka má přesný návod, jak postupovat. „Máme vyloženě velmi krizové situace, např. roztržení motoru - v takovém případě posádky mají k dispozici standardní scénáře. Mají naprosto přesně předepsané, jak se musí v těch určitých okamžicích, v těch situacích chovat,“ říká Keller.

Jde i o návod pro kapitána, jak se má rozhodnout - zda nouzově přistát, letět na náhradní letiště apod. U jednodušších závad je povoleno letět dál. Když dojde např. na roztržení motoru, přistává se na letišti vzletu či právě náhradní letiště. Což však některá letadla bohužel nestihnou... „Posádky jsou cvičené na to, že musí správně reagovat, když nemají správnou indikaci přístrojů,“ dodává Keller.

 

adeso ( 14. března 2019 12:56 )

vážně mě "pobavilo" prohlášení nějakýho leteckýho bafuňáře. Jaké mají tyhle rakve výborné postavení a hodnocení. Tak já si myslím, že pokud jim během necelého půl roku spadnou dvě !!!! letadla a zahyne tam přes 300 !!! lidí. Tak to je na facku i pro toho našeho odborníka. Co kdyby seděl on v tom letadle a on zabil 160 lidí??? Vždycky je lepší udělat víc než míň a lidi se snad bez dovolených nebo změně letadel neposer---

orcaaa ( 14. března 2019 12:03 )

A jakou má spojitost arogantní obsluha plus nevychovaní lidi s Boeingem ?????? A předposlední věta Vás katapultovala na "ftipkára roku"

orcaaa ( 14. března 2019 11:59 )

Ano přehnaná opatrnost je to v zemích kde na letecké společnosti lze vysoudit leda pytlík bombonů. Mezi něž samozřejmě patří ČR. Ale jsou země kde třetí pád by znamenal komplet bankrot Boeingu neb pozůstalí by je naprosto zrušili ... Takže ten je třeba to vidět "celosvětově" a ne z naší zapadlí vesnice ....

vihor ( 14. března 2019 11:20 )

Piloti se učí létat i bez přístrojů. Je to jeden z úkolů při výcviku na získání pilotní licence. Instruktor zakryje přístroje a musíte letět i přistát. Z chování letadla musíte odhadnout rychlost a pohledem ven výšku. Problém Boeingu 737 MAX je právě v tom, že v rámci dosažení co nejvyšší efektivity provozu ztratil schopnost intuitivní ovladatelnosti při selhání přístrojů. Nemůže být totiž certifikován bez toho systému MCAS, který provádí automatické zásahy do vyvážení letadla. Piloti jsou tím zmateni, a proto to padá. Něco takového jsou schopni zvládnout možná bývalí vojenští piloti stíhaček, které jsou také konstrukčně nestabilní. Ale běžný pilot to zvládnout nemusí. Proto ty Boeingy 737 MAX všichni najednou uzemňují, protože si teprve uvědomili, jak velkou změnu v letectví a výcviku pilotů to přináší. Boeing se to snažil zatajit a myslel si, že si na to letecký průmysl zvykne. Takže buď se zavede lepší výcvik pilotů, nebo 737 MAX skončí. Jeho konstrukce je už totiž za hranou rizika.

pohy1 ( 14. března 2019 10:33 )

Souhlasím s kapitánem Kellerem. Letadlo, které úspěšně vzlétlo, Nemělo být "uzemněno" mimo EÚ, ale mohlo klidně přistát v cílové destinaci. Další zbytečná, až nesmyslná buzerace.

Zobrazit celou diskusi