Češi uvízli při návratu z exotiky. Boeing 737 MAX 8 nesmí do vzduchu v celé EU

Aktualizováno -
13. 3. 2019
08:45
12. 3. 2019
16:55

Trpké vzpomínky budou mít čeští turisté, kteří se v úterý vraceli z Kapverdských ostrovů a Dubaje letadly společnosti Smartwings do Česka. Místo domova na ně čekala noc v Tunisku a Turecku. Právě tam dokroužila jejich letadla typu Boeing 737 MAX 8. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) totiž pozastavila provoz všech těchto boeingů v Evropě. Rozhodla tak po havárii stroje tohoto typu v Etiopii při které zemřelo 157 lidí, zákaz platí od 20 hodin českého času. Mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma Blesk Zprávám potvrdil, že se nařízení týká i všech letadel tohoto typu provozovaných českými leteckými společnostmi - sedm strojů už má ve své flotile společnost Smartwings a dva musely přistát mimo Evropu.

„Společnost Smartwings přijala rozhodnutí pozastavit provoz letadlem Boeing 737 MAX 8 s okamžitou platností. Opatření se týká sedmi letadel tohoto typu. Smartwings má ve své flotile dalších 40 letadel, která dočasným pozastavením nejsou dotčena,“ uvedla v úterý mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

Jenže krátce před 23. hodinou večer měla společnost ve vzduchu ještě dva stroje Boeing 737, které mířily do Prahy z Dubaje a Kapverských ostrovů. Podle Dufkové odstartovaly ještě před 20. hodinou - tedy v době, než začalo platit nové nařízení.

Letadla nemohla proniknout do EU

„Pokud nám kvůli komplikované situaci nebude povolen kvůli uzavření vzdušného prostoru proletět daným státem, pak piloti přistanou na nejbližším letišti a pro cestující bychom vypravili náhradní letadlo jiného typu,“ řekla v úterý večer Blesk Zprávám ke vzniklé situaci mluvčí Smartwings.

Kolem půlnoci na středu přistál spoj z Kapverd v Tunisku a linka z Dubaje v Turecku. Pasažéry z Tuniska vyzvedl náhradní spoj letadla jiného typu, v Ankaře je čekala noc na hotelu a domů mají dorazit až později během středy.

Některé boeingy společnosti Smart Wings byly ve vzduchu ještě krátce před 23. hodinouNěkteré boeingy společnosti Smart Wings byly ve vzduchu ještě krátce před 23. hodinou | 

Naštvaná cestující: Nechápu, proč jsme rovnou neletěli jinam

„Let dorazil se zhruba šestihodinovým zpožděním a všichni cestující jsou v pořádku v Praze,“ řekl o Češích pasažérech z Kapverd ve středu ráno redaktor ČT. Místo úterních 23:15 dorazili do české metropole náhradním spojem z Tunisu ve středu v 5:01. „Čekali tam zhruba dvě hodiny, než pro ně přiletí jiný letoun,“ uvedl o vynuceném mezipřistání, aby dodal: „Drtivá většina z nich byla v dobré náladě, říkali, že důvody chápou a že se s tím zkrátka nedalo nic dělat. Nicméně, shodují se na tom, že nevěděli dlouhou dobu, proč nemohli přistát v Evropě, resp. Praze.“

Jedna z dam byla ale podle redaktora ČT prý hodně rozhořčená. „Řekla, že vůbec nechápe, proč letoun vyletěl směrem na Evropu. Protože, když se dívala na internetu na jinačí aerolinky, tak všechny, které z Kapverd startovaly, věděly o tom, že od osmi večer nebude možné přistát s tímto typem stroje v Evropě,“ doplnil. Podle tvrzení ženy také jiné Boeingy 737 MAX 8 dorazily například na Kanárské ostrovy a neměly tak dlouhé zpoždění.

Smartwings podle Dufkové nadále zůstává v úzkém kontaktu s výrobcem letounu a úřady a jejich pokyny a doporučeními se řídí. „Smartwings se omlouvá za nepříjemnosti všem zákazníkům, kteří budou dotčeni případným zrušením nebo zpožděním letů,“ doplnila.

Společnost Smartwings letouny Boeing 737 MAX 8 pořídila v rámci obnovy své flotily. Celkem si jich objednala 39, postupně je přebírá. Část z nich by si měly pronajmout i České aerolinie, které jsou dceřinou společností Smartwings.

Vzdušný prostor kolem Česka se postupně uzavíral

Kvůli pádu letounu se řada leteckých společností i jednotlivých zemí rozhodla z preventivních důvodů zatím vyřadit letadla tohoto typu z provozu. Kromě etiopských aerolinek Ethiopian Airlines, kterým havarované letadlo patřilo, se k tomuto kroku odhodlali například v Německu, Francii, Polsku či Rakousku.

Agentura EASA zároveň pozastavila komerční lety modelů MAX 8 a MAX 9 provozované společnostmi třetích států na území Evropské unie. Ve svém prohlášení mimo jiné podotkla, že příčiny nehody se stále vyšetřují, takže je příliš brzy vyvozovat nějaké závěry.

Obavy kolem Boeingu 737 MAX 8 začaly narůstat po nedělní havárii letounu společnosti Ethiopian Airlines, který se zřítil cestou z etiopské metropole Addis Abeby do keňského hlavního města Nairobi. Loni v říjnu se tentýž model zřítil krátce po startu v Jakartě; zemřelo všech 189 lidí na palubě. Podle expertů zatím nelze dávat obě havárie do souvislosti, i když vykazují podobné znaky, a je nutné počkat na výsledky vyšetřování.

Několik amerických senátorů z řad demokratů i republikánů vyzvalo Federální úřad pro letectví (FAA), aby po nehodě etiopských aerolinek z preventivních důvodů zastavil provoz všech letadel Boeing 737 MAX 8. FAA nicméně trvá na tom, že tyto stroje jsou provozuschopné. Také Boeing trvá na tom, že tento typ letadel je bezpečný.

Přinášíme seznam zemí a leteckých společností, které Boeingům 737 MAX 8 zakázaly startovat ještě před nařízením agentury EASA.

  • Etiopie: Už ode dne havárie, tedy od neděle, nesmí do vzduchu žádný z Boeingů 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines. Společnost disponovala celkem pěti stroji, včetně havarovaného.
  • Čína: Čínský úřad pro civilní letectví v pondělí uvedl, že vyzval všechny domácí aerolinky, aby od 18:00 místního času (11:00 SEČ) až do odvolání přestaly na komerčních linkách stroje Boeing 737 MAX 8 nasazovat. Letecké společnosti Air China, China Eastern Airlines a China Southern Airlines provozují přes 90 těchto strojů, což představuje více než čtvrtinu všech vyrobených kusů tohoto modelu.
  • Indonésie: Indonésie dočasně stáhla z provozu 11 nových boeingů, deset z nich patří nízkorozpočtovým aerolinkám Lion Air. Právě těm patřil i Boeing 737 MAX 8, který havaroval loni v říjnu krátce po startu z letiště v Jakartě, tehdy zemřelo všech 189 lidí na palubě.
  • Austrálie: Australský úřad pro civilní letectví (CASA) v úterý dočasně zakázal všechny starty a přistání Boeingů 737 MAX 8.
  • Malajsie: K zemím, kde nesmějí být nové boeingy provozovány, se v úterý přidala i Malajsie. Tamní úřad pro civilní letectví zákaz vydal do odvolání a jeho zrušení podmínil provedením bezpečnostních kontrol.
  • Omán: Boeingy 737 MAX 8 od úterka nesmějí létat ani v Ománu. Tamní aerolinky Oman Air mají pět těchto letounů.
  • Británie a Irsko: Jakýkoli provoz Boeingů 737 MAX 8 ve svém vzdušném prostoru zakázaly rovněž Británie a Irsko.
  • Německo: Německé ministerstvo dopravy v úterý oznámilo, že Boeingům 737 MAX 8 bude uzavřen i německý vzdušný prostor.
  • Mongolsko: Úřad pro civilní letectví zakázal provoz jediného boeingu tohoto typu, který vlastní tamní aerolinky Mongolian Airlines.
  • Jižní Korea: Úřady zakázaly místním aerolinkám Eastar Jet lety s dvěma Boeingy 737 MAX 8, které tato firma vlastní.
  • Singapur: Provoz nových boeingů je zakázán rovněž v Singapuru.
  • Nový Zéland: Novozélandské úřady pozastavily provoz letounů Boeing 737 MAX 8 a MAX 9 ve středu 13. března.
  • Fidži: Zákaz pro letadla typu Boeing 737 MAX přijaly také úřady na Fidži, týká se to hlavně letecké společnosti Fiji Airlines.
  • Bermudy: Dočasný zákaz startů a přistání Boeingů 737 MAX 8 platí od středy 13. března i na Bermudách.
  • Jižní Amerika: Jihoamerické státy v čele s Argentinou zvažují zákaz provozu Boeingu 737 MAX 8. 

Kromě těchto zemí letadla Boeing 737 MAX 8 zatím dočasně vyřadily z provozu tyto aerolinky:

Gol (Brazílie), Aeroméxico (Mexiko), Aerolíneas Argentinas (Argentina), Jet Airways (Indie), Norwegian Air (Norsko), Comair (Jihoafrická republika), Royal Air Maroc (Maroko), Cayman Airways (Kajmanské ostrovy), TUI (Německo).

Naopak Kanada ani Spojené státy v tuto chvíli pozastavení provozu jmenovaných letounů Boeingu nechystají. Kanadský ministr dopravy Marc Garneau oznámil, že Kanada je připravena okamžitě jednat, pokud se objeví informace naznačující, že problém se stroji existuje.

pokos ( 13. března 2019 11:00 )

Zde máte popsáno jak to funguje a co je system MCAS https://theaircurrent.com/aviation-safety/what-is-the-boeing-737-max-maneuvering-characteristi cs-augmentation-system-mcas-jt610/

Propisovacka ( 13. března 2019 09:43 )

Me desetilete vnucky by chtely letet kamkoliv. Jejich rodice po zaplaceni slozenek na to nemaji. Pracují v nevýnosných zamestnanich manualně. Chodime po okoli, obcas kratsi vylet. Ani nevedi, jak je nekdy vyhodou byt chudej. Hezky den, ac je 13.

naidka ( 13. března 2019 09:25 )

Zkus si zaplavat se žraloky nebo vlézt do tygří klece. To je taky buď a nebo.

anonym01 ( 13. března 2019 09:18 )

NERADA LÍTÁM BOEINGEM. Nejsou pohodlný, kabina několikrát páchla při startu na spálený kabely /elektřina/ START ODLOŽEN Z TECHNICKÝCH DUVODU. Jsme v EVROPĚ, MĚLI BYCHOM LITAT LETADLY KTERÉ JSOU VYROBENY U NAS . JSOU BEZPEČNĚJŠÍ, POHODLNĚJŠÍ.

ladik2015 ( 13. března 2019 08:44 )

Cestující nechápou v čem je problém. Kdyby to zjistili tak před sebou mají posledních pár sekund života. Ta letadla jsou nová a když v krátkém rozmezí spadnou 2 tak je problém. A já raději ztratím den čekáním na letišti, než letět na čas a ptřeba žuchnout. U těchto letadel je jistota že to nikdo nepřežije skoro 100%

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa