Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Elektronická evidence tržeb je za dveřmi. Jste na ni připraveni?

Autor: ula - 
23. června 2016
14:48

Elektronická evidence tržeb by měla začít v Česku platit od letošního prosince. V první vlně se bude týkat nejprve všech podnikatelů poskytujících gastronomické a ubytovací služby, ve druhé pak podnikatelů v maloobchodu a velkoobchodu. Odborníci radí, abyste se na změny připravili co nejdříve. Co vás vlastně čeká?

E‑tržby (neboli EET) je pojmenování elektronické evidence tržeb. Je to elektronický systém, od něhož si stát slibuje především lepší výběr daní, účinnější finanční správu a co největší omezení šedé ekonomiky.

Zavedení EET bude mít několik vln. První by měla odstartovat už v prosinci tohoto roku a bude se týkat všech, kteří podnikají v gastronomii a ubytovacích službách. Druhá vlna je naplánována na březen 2017.

Každá finanční transakce bude prostřednictvím datové zprávy zaslána Finanční správě, ta ji během okamžiku potvrdí unikátním číselným kódem, který se pak objeví na účtence zákazníka.

Co budete potřebovat? „Technické řešení pro EET je určeno pro jakýkoli elektronický přístroj, tedy nejenom pokladnu anebo pokladní systém, ale také pro počítače, tablety anebo chytré mobilní telefony. Záleží vždy na velikosti podniku a na volbě podnikatele,“ vysvětluje Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka.

Jaké jsou fáze EET?

Fáze EET Fáze EET | www.jaknaetrzby.cz

Pokladní systémy, které je možné připojit k internetu, bude pravděpodobně možné upravit na požadavky EET. Podnikatelé a živnostníci by tak co nejdříve měli kontaktovat dodavatele svého pokladního řešení, který jim řekne, zda bude právě jejich pokladnu na EET možné připravit, či nikoli.

Technické řešení vyžaduje zařízení, které dokáže elektronicky komunikovat přes internet (PC, tablet, mobilní telefon, pokladna, pokladní systém…) a připojení na internet v okamžiku přijetí platby. Je čistě na uvážení podnikatele, jaké pokladní zařízení a jaký pokladní software odpovídající zvláštnostem jeho podnikatelské činnosti zvolí, pokud zajistí splnění povinnosti odeslat údaje o evidované tržbě datovou zprávu a vydat účtenku. Není nutné pořizovat žádné speciální certifikované registrační pokladny.

Jak funguje EET?
Jak funguje EET? Jak funguje EET? | www.jaknaetrzby.cz

Jaká data je potřeba posílat na Finanční správu?

• daňové identifikační číslo (DIČ) poplatníka
• označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna
• označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována
• pořadové číslo účtenky
• datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve
• celková částka tržby
• bezpečnostní kód poplatníka (BKP)
• podpisový kód poplatníka (PKP)
• údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu


Jak to bude s jednorázovým odpočtem 5000 Kč ze základu daně?
Ministerstvo financí počítá s jednorázovou daňovou slevou 5000 Kč pro všechny živnostníky (FO), kterých se v daném roce e-tržby týkaly.


Pokud se pokladnímu zařízení, v důsledku technické závady, dočasného výpadku nebo zhoršení úrovně přenosu, nepodaří navázat spojení v nastavené mezní době odezvy (ze zákona nejméně na 2 sekundy), nemusí pokladní zařízení už dál čekat na odezvu ze systému Finanční správy a podnikatel vystaví účtenku, která nebude obsahovat fiskální identifikační kód (FIK), ale musí obsahovat podpisový kód poplatníka (PKP). Údaje o tržbě musí podnikatel elektronicky odeslat nejpozději do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby. Z praktického hlediska může být zajištěno odesílání dat o tržbách automaticky softwarem v pokladním zařízení (tj. údaje o tržbách odeslat automaticky, až se spojení obnoví). To znamená, že podnikatel nemusí v případě výpadku spojení přerušit svou činnost, pouze pokračuje v jiném režimu.

Další informace najdete na portále etržby nebo i na Jak na etržby.

Jak bude vypadat účtenka?

Jak bude vypadat účtenka? Jak bude vypadat účtenka? | www.dotykacka.cz

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

František Klapal ( 25. listopadu 2022 17:35 )

No vidíte a teď nám EET s velkou slávou zase kompletně zrušili. Těžko říct, jestli je to dobře nebo špatně, pro podnikatele asi dobře. Například kamarád, který má restauraci na to pořád jen nadával. Jinak se ale jeho businessu i přes všechny ty krize pořád celkem daří. Teď například do restaurace kupoval nové gastro vybavení od http­s://ww­w.at­fornax­.cz/

bobrnautus ( 23. června 2016 16:34 )

Jde to i bez tiskárny - nikde není řečeno, že účtenka musí být vytisknutá. Pokud kupující i prodávající souhlasí, je možné zaslat účtenku i e-mailem. Jde-li např. o ubytování na chalupě (jedna účtenka při předání chalupy a další při odjezdu), je možné účtenku vypsat i v ruce, jen je třeba do ní doplnit FIK a další povinné údaje. Dost lidí, co např. pronajímají chaty, si účtenky předtiskne doma a žádné mobilní tiskárny na účtenky kupovat nebudou. Bude stačit chytrý mobil, přes který se EET platba odešle. I když je otázka, jestli to ústavní soud nezruší, ten proces schvalování EET nejspíše v pořádku nebyl.

Zobrazit celou diskusi