Elektronická evidence tržeb je za dveřmi. Jste na ni připraveni?

23. 6. 2016
14:48

Elektronická evidence tržeb by měla začít v Česku platit od letošního prosince. V první vlně se bude týkat nejprve všech podnikatelů poskytujících gastronomické a ubytovací služby, ve druhé pak podnikatelů v maloobchodu a velkoobchodu. Odborníci radí, abyste se na změny připravili co nejdříve. Co vás vlastně čeká?

E‑tržby (neboli EET) je pojmenování elektronické evidence tržeb. Je to elektronický systém, od něhož si stát slibuje především lepší výběr daní, účinnější finanční správu a co největší omezení šedé ekonomiky.

Zavedení EET bude mít několik vln. První by měla odstartovat už v prosinci tohoto roku a bude se týkat všech, kteří podnikají v gastronomii a ubytovacích službách. Druhá vlna je naplánována na březen 2017.

Každá finanční transakce bude prostřednictvím datové zprávy zaslána Finanční správě, ta ji během okamžiku potvrdí unikátním číselným kódem, který se pak objeví na účtence zákazníka.

Co budete potřebovat? „Technické řešení pro EET je určeno pro jakýkoli elektronický přístroj, tedy nejenom pokladnu anebo pokladní systém, ale také pro počítače, tablety anebo chytré mobilní telefony. Záleží vždy na velikosti podniku a na volbě podnikatele,“ vysvětluje Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka.

Jaké jsou fáze EET?

Fáze EETFáze EET | 

Pokladní systémy, které je možné připojit k internetu, bude pravděpodobně možné upravit na požadavky EET. Podnikatelé a živnostníci by tak co nejdříve měli kontaktovat dodavatele svého pokladního řešení, který jim řekne, zda bude právě jejich pokladnu na EET možné připravit, či nikoli.

Technické řešení vyžaduje zařízení, které dokáže elektronicky komunikovat přes internet (PC, tablet, mobilní telefon, pokladna, pokladní systém…) a připojení na internet v okamžiku přijetí platby. Je čistě na uvážení podnikatele, jaké pokladní zařízení a jaký pokladní software odpovídající zvláštnostem jeho podnikatelské činnosti zvolí, pokud zajistí splnění povinnosti odeslat údaje o evidované tržbě datovou zprávu a vydat účtenku. Není nutné pořizovat žádné speciální certifikované registrační pokladny.

Jak funguje EET?
Jak funguje EET?Jak funguje EET? | 

Jaká data je potřeba posílat na Finanční správu?

• daňové identifikační číslo (DIČ) poplatníka
• označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna
• označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována
• pořadové číslo účtenky
• datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve
• celková částka tržby
• bezpečnostní kód poplatníka (BKP)
• podpisový kód poplatníka (PKP)
• údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu


Jak to bude s jednorázovým odpočtem 5000 Kč ze základu daně?
Ministerstvo financí počítá s jednorázovou daňovou slevou 5000 Kč pro všechny živnostníky (FO), kterých se v daném roce e-tržby týkaly.


Pokud se pokladnímu zařízení, v důsledku technické závady, dočasného výpadku nebo zhoršení úrovně přenosu, nepodaří navázat spojení v nastavené mezní době odezvy (ze zákona nejméně na 2 sekundy), nemusí pokladní zařízení už dál čekat na odezvu ze systému Finanční správy a podnikatel vystaví účtenku, která nebude obsahovat fiskální identifikační kód (FIK), ale musí obsahovat podpisový kód poplatníka (PKP). Údaje o tržbě musí podnikatel elektronicky odeslat nejpozději do 48 hodin od uskutečnění evidované tržby. Z praktického hlediska může být zajištěno odesílání dat o tržbách automaticky softwarem v pokladním zařízení (tj. údaje o tržbách odeslat automaticky, až se spojení obnoví). To znamená, že podnikatel nemusí v případě výpadku spojení přerušit svou činnost, pouze pokračuje v jiném režimu.

Další informace najdete na portále etržby nebo i na Jak na etržby.

Jak bude vypadat účtenka?

Jak bude vypadat účtenka?Jak bude vypadat účtenka? | 

bobrnautus ( 23. června 2016 16:34 )

Jde to i bez tiskárny - nikde není řečeno, že účtenka musí být vytisknutá. Pokud kupující i prodávající souhlasí, je možné zaslat účtenku i e-mailem. Jde-li např. o ubytování na chalupě (jedna účtenka při předání chalupy a další při odjezdu), je možné účtenku vypsat i v ruce, jen je třeba do ní doplnit FIK a další povinné údaje. Dost lidí, co např. pronajímají chaty, si účtenky předtiskne doma a žádné mobilní tiskárny na účtenky kupovat nebudou. Bude stačit chytrý mobil, přes který se EET platba odešle. I když je otázka, jestli to ústavní soud nezruší, ten proces schvalování EET nejspíše v pořádku nebyl.

zdenek43 ( 23. června 2016 15:28 )

no ono sice EET bude neco?? hlidat ????? ale co takhle hlidat BABISE jak okrada maso ???? zakaznikovi chybi maso??? ALE KDE TO MASO PREBYVA??????? v AGROFERTU ......ve velkoobchodech Makro gothajský salám privátní značky Aro, který vyrábí telčská firma Krahulík-Masozávod Krahulčí z koncernu Agrofert Andreje Babiše. .... nechala odborně otestovat různé značky gothajů a zjistila přitom, že Aro od Krahulíka obsahuje jen 47 % masa, byť na obalech uvádí 62 %. CHYBI 15 % MASA ........ CHYBI 15 % MASA............... CHYBI 15 % MASA .......TEST mletého masa - U výrobku Tesco Value Mletý masný polotovar míchaný laboratoř zjistila dokonce o čtvrtinu masa méně, než uváděl výrobce – místo 96 pouze 71,5 %. vyrobce Kostelecke uzeniny - AGROFERT - BABIS CHYBI 24,5% MASA ....... CHYBI 24,5% MASA ............ CHYBI 24,5% MASA ..........Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) nařídila společnosti Ahold, aby okamžitě stáhla z prodeje dvě šarže vysoce mražených filet bez kůže. Konkrétně se jedná o Pan*** a také rybích prstů. Jak se v testech ukázalo, obsah masa byl po odkapání vody o polovinu menší, než deklarovala etiketa. Animalco a.s. Podle etikety má tento výrobek na obalu uvedeno složení 90% rybího masa a pouze 10% vody. Jak se ale v testech ukázalo, opak je pravdou. Masa je jen po odkapání pouze 900g. Společnost Animalco a.s., je členem koncernu Agrofert....

zdenek43 ( 23. června 2016 15:17 )

Babiš káže vodu, a pije víno: Jeho prodavači nevydávají účtenky, dokonce je odmítají dát i na vyžádání! Před časem jsme byli několika lidmi nezávisle na sobě upozorněni na to, že prodavači ve stánku koncernu Agrofert s občerstvením na akcích „Kolo pro život“ odmítají vydávat zákazníkům účtenky (jednomu pánovi se to stalo už loni, tak to prý letos znovu zkusil a se stejným výsledkem). To nás rozhodně zaujalo – zejména v souvislosti s častými prohlášeními ministra financí a vlastníka Agrofertu v jedné osobě na adresu živnostníků, že podvádějí, kradou, a je třeba je přísně hlídat prostřednictvím EET. Vypravili jsme se tedy v sobotu do pražské Chuchle, kde probíhal jeden z těchto závodů v rámci letní série (šlo o závod Chuchle – Karlštejn). První dvojice zakoupila kolem 14. hod. párek v rohlíku a pivo a požádala o vystavení účtenky. Dozvěděla se, že ji nemůže dostat. Viz originál videa zde. Další kolega cca hodinu poté rovněž zakoupil párek v rohlíku a požádal o účtenku. Bylo mu řečeno, že ji může vystavit jen pan vedoucí, ale ten zrovna „někde běhá po place“. Viz originál videa zde. Další pokus jsme učinili v sobotu na stejné akci v Karlových Varech. Tam se dokonce zájemci o vystavení účtenky dozvěděli od prodavače, že je „nikdy nevydávají.“ (i tento záznam máme k dispozici, bohužel je horší technické kvality). Všechny platby proběhly hotově a prodávající vždy uložil peníze do obyčejné kovové kasičky, které se běžně prodávají za pár stovek. Tedy, žádná registrační pokladna, která by zdržovala frontu žíznivých a hladových zákazníků. Prostě tak, jak to na takových akcích normálně chodí a nikdo s tím až dosud neměl problém. Až začal ministr financí tvrdit, že přesně takhle ti zlí živnostníci okrádají stát...

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa