Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť 7°C

Startující podnikatelé zavírají oči před riziky. Experti varují před krachem

Autor: Daniela Soukalová - 
22. února 2016
05:20

Velký projekt chtějí začínající podnikatelé uskutečnit často bez zkušeností. Odborníci je varují, že jim na něj nemusí stačit síly. Byznysmeni by měli před každým začátkem prozkoumat trh, na který chtějí vstoupit. A hlavně nepropadat euforii, že jejich projekt jednoduše uspěje. Pokud budou připraveni i na nejkritičtější scénář a nutnost své podnikání ukončit, ušetří si v těžkých časech nervy.

Chybou začínajících podnikatelů je to, že se rovnou pouštějí do velkých projektů, jako jsou například zábavné resorty s hotelem, tenisová hřiště nebo bazén. Často také podceňují finanční aspekty podnikání.

„Někteří podnikatelé berou diskuse o tom, že podnikají pro peníze, skoro jako neslušnost. Je třeba vždy počítat náklady a výnosy tak, aby se generoval nějaký zisk,“ upozornil pro Blesk.cz Pert Čížek ze serveru Zalozfirmu.cz. 

Lidé se i přílišně podle něj „rýpou“ v detailech, ale neřeší základní směřování svého podnikání. „Podnikání zejména v začátcích vyžaduje zpravidla velké nasazení, které za podnikatele nikdo neudělá,“ upřesňuje Čížek s tím, že jim chybí i dostatečné obětování se pro věc.

„Každé dílčí podnikání má svá určitá specifika a může se zadrhnout na zcela banálních věcech, které se zrovna pro ten daný projekt ukážou jako podstatné,“ dodává.

Co by měl člověk udělat před začátkem podnikání? 

Každý člověk uvažující o podnikání by měl dobře zvážit nejen důvody pro start, ale i množství energie a peněz, které chce do projektu vložit.

„Je třeba uvědomit si, že polovina podnikatelů skončí do dvou let po startu. A opravdu dobře fungující byznys dokážou postavit do pěti let jen 2 z 10 začínajících hráčů,“ upřesnila manažerka segmentu podnikatelů a malých firem České spořitelny Petra Michalská. 

Podle Čížka by si lidé měli na začátku ujasnit hlavně tři body: 

  1. Co budou dělat.
  2. Prozkoumat trh, na který chtějí zboží nebo službu dodávat. A hlavně to, zda by o jejich nabízený produkt byl zájem.
  3. Ujasnit si s ohledem na zdroje, které mají, jak svůj produkt nebo službu dostanou k zákazníkům.

Pokud jsou všechny tři body proveditelné, zbývá jen splnění zákonných podmínek pro podnikání, jako je založení firmy, přihlášení k daním a podobně a podnikání rozjet.

„Ráda podrobuje ty, kdo přijdou s novým nápadem, „rychlému testu“ pomocí plátna lean-canvas. Pokud je začínající podnikatel schopen poskládat svůj záměr do několika informačních bloků, které plátno nabízí, tak má první krok za sebou. Pak je fajn si s lean-canvas plátnem v ruce najít pár kamarádů, na kterých si otestujete sílu své myšlenky,“ popisuje Michalská s tím, že by se lidé neměli ani bát zajít za svým největším kritikem.

Ten často dokáže odhalit mezery v podnikatelském snu dříve, než narazí na překážku v reálu.

Důležité jsou vize, cíle i rozpočtář

Začínající podnikatelé by neměli podcenit ani přípravu svého podnikatelského plánu. U něj by si měli uvědomit, že ho píšou hlavně sami pro sebe. Plán může setřídit myšlenky a rozvést je do větší hloubky. Stane se dobrým základem pro přípravu projektového plánu i pro vytvoření podnikového rozpočtu. 

„Součástí podnikatelského plánu je definovat vize a cíle. To je velmi důležité. Řeknete si, kde chcete být za tři roky. Až vás zasypou provozní problémy, papírování s úřady a fakturace, je důležité najít si chvilku a jednou za čas se podívat, co jste vlastně chtěli, kam jste směřovali, ať pro provozní záležitosti neztratíte směr,“ míní Michalská. Další dobrou investicí do začátku je najít si poradce, který dokáže pomoci s finanční rozvahou podnikání. 

Dobrý rozpočtář, pan Kalkulačka, by měl být schopen nejen připravit výpočet podle čísel, která mu dá začínající podnikatel, ale zamyslet se i nad tím, zda jsou reálná, a ideálně dokáže připravit i kritický scénář podnikání. Pokud se spolu budete pravidelně setkávat, je schopen vám zkontrolovat, jak se držíte původního odhadu, a včas vás varovat, pokud se blíží průšvih,“ uzavřela sérii rad Michalská.

anna1234 ( 22. února 2016 11:42 )

..je to tak, trh je přesycen "z venku", začít podnikat v současné době je nesmysl.

Zobrazit celou diskusi