Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Šmejdi, kteří pijí seniorům krev: Svědkyně akce rozkryla jejich praktiky

Autor: Jaroslav Šimáček - 
12. října 2015
13:00

Přišli s novým, opět údajně „zázračným“ produktem. Na svých předváděčkách, které maskují za předávání darů, berou lidem již dokonce i krev. Tihle novodobí upíři však chtějí vysát především peněženky svých zákazníků. Nabízí kontroverzní zdravotnické produkty za desítky tisíc. Jak to na předváděčce firmy BNM vypadalo, popsala pro Blesk.cz reportérka Českého rozhlasu Barbora Kladivová.

„Na předváděcí akci společnosti Bio Natural Medical jsem se dostala díky seniorovi, který pozvánku na prodejní akci společnosti dostal do poštovní schránky. Upozornil mě na snahu společnosti a požádal o pomoc,“ vysvětluje Blesk.cz novinářka, která se tématu takzvaných šmejdů věnuje - stejně jako deník Blesk - dlouhodobě.

Pro Radiožurnál zmapovala nejen nabízení „zázračných“ přístrojů, ale třeba i praktiky šmejdů, jako například využívání jmen známých e-shopů k získání důvěry u klientů. Snaží se i zamezit pořádání podobných akcí tím, že oběti praktik šmejdů napadnou tyto společnosti hromadnou žalobou.

Předváděčky se přitom z restaurací přesunuly přímo do sídel firem, a tak je jejich pořádání dál možné. Firma BNM jich má do konce roku nahlášeno na České obchodní inspekci mnoho – na každý den dvě. Zákon tak neporušuje.

Reportérka Českého rozhlasu se vydala na předváděčku v „přestrojení“ za vnučku pozvaného důchodce, což mělo vynahradit její nedostatek – podezřele nízký věk v porovnání s obvyklými účastníky těchto akcí. Se svým maskováním uspěla. I v tomto případě přitom společnost BNM lákala lidi především na předávání darů – filtračních konvic či solných dýmek.

Na akci se předváděly dva produkty, podle slov prodejců samozřejmě s prokazatelnými účinky na zdraví člověka. Polarizační lampa, léčící údajně vše od ekzémů po křečové žíly. I když podle jedné z reportáží ČT takové účinky nemá, vyjde na 50 tisíc…

„Druhým produktem byla reflexní terapie nohou - přístroj, který vypadal jako malý vysavač. Jeho účinky ale byly podle společnosti téměř zázračné - tato reflexní terapie prý pomůže zlepšit cukrovku, činnost slinivky, ledvin nebo třeba prostaty. A to přes body na chodidlech. Cena přístroje byla 80 000 korun. Z vyprávění prodejců to navíc začínalo vypadat, že nabízejí produkty, které od nemocí vyléčí úplně každého,“ popisuje Kladivová.

Reportérka se předváděčky zúčastnila v srpnu, v září pak společnost přišla s novinkou, opět údajně přelomovým a zázračným produktem. „Tentokrát jde o laserovou terapii, malý přístroj ve tvaru hodinek, který prý ozdravuje červené krvinky. Aby prodejci dokázali, že přístroj funguje, začali seniorům na předváděcích akcích odebírat krev - tu potom dají pod mikroskop a ukazují, že je, laicky řečeno, sražená. Lidem pak propůjčí na 20 minut laserovou terapii a krev odeberou znovu - ta je po použití přístroje podle prodejců zdravá. Cena tohoto přístroje je 50 tisíc korun,“ prozradila Blesk.cz Kladivová.

Ceny se na předváděcích akcích mění dle slev pro jednotlivé zákazníky. Z důvěřivých důchodců každopádně dokáží prodejci vymámit desítky tisíc. „Nejlepší obranou je na předváděcí akce vůbec nechodit, pokud se už na ně ale lidé vydají, je potřeba být ve střehu a vědět, že zadarmo nikdy nic nedostanou. V případě, že si už ale zboží koupí, budou ho chtít vrátit a společnost s nimi nebude komunikovat, je dobré se obrátit na ČOI. Ta se dlouhodobě na praktiky společnosti zaměřuje a v současné době s ní vede správní řízení,“ dodává Kladivová, která přiblížila detaily a průběh celé akce v rozhovoru pro Blesk.cz.

Kolik lidí na předváděcí akci dorazilo a jak probíhalo jejich přivítání?

Na předváděcí akci společnosti dorazilo 8 seniorů. Všichni jsme se sešli na recepci budovy v Argentinské ulici. Přímo do kanceláří nebo vůbec patra, kde společnost sídlí, se dá totiž jen těžko dostat. Všechny dveře jsou na čipové karty, a tak doprovod prodejce byl nutný. Zavedl nás do konferenční místnosti, kde nám asistentka nabídla kávu a vodu. Teprve potom jsme se všichni mohli přesunout do další místnosti, kde probíhala samotná předváděcí akce. Hlavní slovo měl prodejce, který se představil jako Roman. Vysoký, opálený muž kolem padesáti let, dobře oblečený, který věděl, jak seniory zaujmout. Nebyl ale v místnosti sám, s vedením, ale řekla bych i trochu dozorem seniorů, mu pomáhali dva mladší kolegové.

Jak dlouho celá předváděcí akce trvala? V jakých podmínkách? Mohl někdo v jejím průběhu odejít, příp. odešel někdo?

Předváděcí akce byla poměrně dlouhá - trvala téměř dvě hodiny. Prodejce Roman totiž ještě pouštěl videa s příběhy lidí, kterým už přístroje od společnosti Bio Natural Medical pomohly. Na seniorech bylo vidět, že je prodejce, ale i celá akce zaujaly. Firma totiž na předváděcí akce zve převážně nemocné seniory, nebo ty, kteří prodělali závažné nemoci. Výjimkou tak nejsou senioři po rakovině nebo mozkových mrtvicích a infarktech. Nejsem si jistá, jestli by někdo mohl místnost opustit - v mém případě ale nikdo ze zúčastněných seniorů o to ani nestál.

Setkala jste se s nějakou formou psychického nátlaku na návštěvníky akce?

Společnost má prodejní akce velmi dobře postavené. Prodejci se ze začátku chovají jako milí kamarádi a získávají si tak důvěru. Čím víc se ale předváděcí akce blíží ke konci, tím jejich přesvědčovací taktika sílí. O produktech říkají, že ví, že jsou drahé, ale že s nimi nekupují zdraví jen sobě, ale i jejich celé rodině - i ta totiž může údajně zázračné produkty používat. Navíc nabízí i nákupy na splátky. Manipulace jsou velmi nenápadné, o to víc ale účinné. Senioři totiž často v tomto zboží vidí dobré dárky pro svou rodinu a peněz jim tak není tolik líto. Pokud prodejci vycítí šanci k prodeji a ví, že lidé peníze u sebe nemají, neváhají je odvézt autem do banky, počkají, až si peníze vyberou, a poté je odvezou domů.

Objevil se klasický trik šmejdů s losováním výher v závěru prezentace a odvádění jednotlivců z přednáškové místnosti do jiné?

Samozřejmě, to je jedním z nejdůležitějších triků prodejců. Na konci odvádějí prodejci seniory do vedlejší místnosti, kdy ale jeden stále zůstává s těmi ostatními. Ve vedlejší místnosti si tak lidé můžou na kole štěstí vytočit slevu, zákaznickou kartu společnosti nebo dárek. I já jsem si na kole štěstí zatočila - a i já jsem vyhrála! Padesátiprocentní slevu na výrobky, polarizační lampu i s reflexní terapií. To vše mi prodejci nabídli za necelých 40 tisíc korun. Na rozhodnutí, zda výhru budu chtít, jsem měla necelých 15 minut, potom se totiž podle jejich slov kolo štěstí vymaže a skončí tak i moje šance na slevu. Musím říct, že bylo velmi těžké hledat důvody, proč tak, podle nich, úžasnou slevu nechci. Nakonec se nám, tedy mně a mému doprovodu podařilo odmítnout a odejít bez zboží. Teď ale společnost používá jiný trik. Místo kola štěstí seniorům ve vedlejší místnosti rozdávají slevové karty - na diamantovou je padesátiprocentní sleva.

Zakoupil některý z návštěvníků produkt této firmy přímo na místě?

To, jestli si někdo ze zúčastněných zboží zakoupil, je vždy velmi těžké zjistit. Kupní smlouvy se totiž podepisují ve vedlejší místnosti, kde probíhá točení kolem štěstí, a poté jsou senioři odváděni jinými dveřmi. S těmi, co ještě netočili, se tak už nesejdou.

Chystáte hromadnou žalobu. V jaké je fázi?

Praktiky společnosti Bio Natural Medical už sleduji téměř rok. Podvedených seniorů, kteří si po návratu z předváděcí akce nákup rozmyslí, chtějí od kupní smlouvy odstoupit, ale firma s nimi už nekomunikuje, velmi přibývá. Po tom, co jsem se s takovými lidmi, často ve věku kolem 80 let setkávala, jsem si říkala, že tohle přece firmě BNM nemůže procházet. Obrátila jsem se tak na právníka Viktora Rossmanna, který měl zájem se mnou spolupracovat a v tuto chvíli zastupuje skoro dvě desítky podvedených seniorů. Teď je žaloba projednávána Obvodním soudem pro Prahu 7, zatím ale o ní nebylo rozhodnuto.

ladybug ( 13. října 2015 03:35 )

To snad už není možné, jak blbí jsou ti senioři. Aby si nechali od kdekoho pustit žilou.

bandour ( 12. října 2015 23:59 )

když po všech varováních si důchodci nedají říct, tak jim tu blbost z celé duše přeji,ať platí.

eremita ( 12. října 2015 23:27 )

Informace, že se paní Kladivová bez problémů vmísila mezi starší generaci,(ne)popila kávu a vodu nabídnutou zdarma, je k ničemu. Kolik lidí se nechalo zlákat ke koupi předraženého produktu, kolik přítomných si nechalo odebrat krev, kdo byl přinucen k vybrání finanční hotovosti a jakým způsobem? Neví. Že byl zástupce firmy středního věku opálený, na žalobu nestačí. Tvrzení, že zvaní důchodci byli vážně nemocní, je na pováženou. Kdo dodává citlivé informace o zdravotním stavu pacientů? Telefonní seznamy ne. Mnoho otázek, ale článek k ničemu....

bezodkladne ( 12. října 2015 20:38 )

 Staří jsou doma osamělí,když dostanou pozvánku na "akci" tak se něco děje,někdo o ně projeví zájem a když už tam jsou,tak z nich ti obratní manipulátoři ty peníze dostanou. Vsadím se,že ti senioři,kteří mají dostatečný kontakt s mladými,nepodléhají tak snadno. Ti osamělí jsou snadnější kořistí.

sores ( 12. října 2015 19:24 )

Ne nadarmo se říká, starý člověk je vlastně opět jako malé dítě! Musí se hlídat a radit mu, určitě ti staří by se ve 30,40,50 nechovali tak jako ve stáří. Stáří je naivní a důvěřivé, potřebují péči mladšího jako malé děti. Bohužel ale takto to příroda nastavila, mrcha jedna.

Zobrazit celou diskusi