Šmejdi znovu v akci? Předváděčky za zavřenými dveřmi a prodej „zázračných“ lamp
Přijde vám pozvánka, že pro vás mají dárek v hodnotě tisícovky. Když si někoho přivedete, tak i za víc. Na smluvený čas se máte dostavit do jejich sídla, kromě obdarování však na řadu lidí může čekat i koupě produktu, o který nejspíš ani nestáli. Šmejdské praktiky se totiž přesunuly z restaurací do sídel firem. A i když se na první pohled zdá být vše rázem dle zákonů v pořádku, spotřebitelé by se přesto měli mít na pozoru. Mohou opět snadno naletět.
Do redakce Blesk.cz přišel tip na jednu takovou předváděcí akci. Pořádala ji v pátek firma BNM Medical (Bio Natural Medical), sídlící v pražských Holešovicích. Před jednou hodinou odpolední postávalo před administrativní budovou, kde si společnost pronajala prostory, několik „kravaťáků“, mužů v košilích a společenských kalhotách, budících od pohledu dojem důležitosti a serióznosti. Očekávali především seniory, kteří dostali pozvánku na „předávání“ darů. Lidi nalákali na dárky v hodnotě 1000 korun.
Bez pozvánky ani ránu
Několik starších paní přichází, stejně jako jeden pár důchodového věku. Muži se jich hbitě ujímají, jeden z nich má po ruce seznam, kde odškrtává lidi, kteří dostali pozvánku. A vede je dál. Přivítání se odehrávalo již v lobby budovy. Někteří z pozvaných pak zamířili přes zabezpečené dveře a výtahem do 5. patra, kde firma sídlí. A poté přes další zabezpečené dveře do samotného sídla BNM.
„Jdete na tu předváděčku?“ ptá se v hale recepční celého objektu. „Tam nahoře nic není, tak je jen předání darů,“ říká nedaleko a poměrně nahlas muž se seznamem jedné z důchodkyň, která právě dorazila. Na pozvánce je uveden následující program: uvítání zástupci, pohoštění, krátké představení sponzorů, předání dárku. „Pro manželské páry a nebo Váš doprovod je připraven také hodnotný prezent.“ Na pozvánce je pak dále jen představení firmy a jejího poslání. O prodeji žádná zmínka. Hlavním lákadlem jsou tu „dary“.
Potkáváme na chodbě za futry s logem firmy jednoho z „prodejců“. „Počkejte, já vám přinesu dárek,“ odbíhá a pečlivě za sebou zavírá dveře. Mladý člověk tu jako zákazník patrně příliš velkou důvěru nevzbuzuje. „Máte pozvánku?“ ptá se poté a v ruce svírá krabici s konvičkou. „Ne? Tak to můžete vzít alespoň mamince.“ Děkuji, ale nemáme zájem.
Na dotaz, zda je možné se zúčastnit dnešní předváděcí akce či nějakého semináře ohledně nabídky zdravotních pomůcek, odkazuje mladík na webové stránky firmy a domluvení se na jindy. „Dnes tu jen děláme reklamu pro tuto firmu,“ mlží dál a bezelstně ukazuje na onen hodnotný dárek – filtrační konvici na vodu. Firma se přitom specializuje na zdravotní pomůcky a přípravky. Na webu nabízí lampy pro světelnou terapii, pulsní magnetické matrace, inhalátory soli, kolekci přípravků z Mrtvého moře...
Co se děje za zavřenými dveřmi
Co se odehrává za zavřenými dveřmi, popsal Petr O., který právě tuto předváděčku letos v srpnu navštívil. „Nechali nás asi čtvrt hodiny čekat v čekárně, kde přehrávali šlágry ze 70. let, aby seniory pozitivně naladili... Pak nás přemístili do následující místnosti, kde měli připravený dataprojektor s prezentací a židličky uspořádány jako v kině... Během svého hodinového strhujícího vystoupení podporovaného obrázky z dataprojektoru obchodník vypointoval cenu jakési matrace na 80 000 Kč,“ napsal na svém osobním webu.
Došlo i na jeden klasický trik, který je od „šmejdů“ dobře znám. „V závěru si obchodník zahrál na kouzelníka s obálkami, ale bylo vidět, že kouzelnictví není jeho obor. Dal každému vybrat z hromádky jednu zalepenou obálku, ve které byly zřejmě dva papíry: jeden prázdný a druhý s nějakou cenou,“ vypověděl pan Petr.
Předváděčka každý den
Nutno dodat, že firma při pořádání akce postupovala v souladu se zákonem. Pozvánky do svého sídla rozeslat může a předváděčku nahlásila na České obchodní inspekci. „Oni musí mít každou předváděcí akci klasicky nahlášenou ČOI a vzhledem k tomu, že ji nahlásili na každý den do konce roku, tak se to jako nahlášené bere,“ potvrdil Blesk.cz mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Společnost si akce nahlásila pro jistotu na každý den na dopoledne i na odpoledne. „Dlouhodobě se dá říci, že máme na tuto společnost neustálé podněty od spotřebitelů. Dá se říci v obecné rovině, že už sankce padly a nepadly malé. A několik správních řízení je aktuálně v běhu,“ pokračoval mluvčí ČOI.
A dodal i doporučení pro spotřebitele: „Pokud mohu říci radu spotřebitelům, tak doporučujeme podobným akcím se vyhýbat, protože spotřebitelé poté, kdy si uvědomí, co vlastně udělali, co nakoupili, pochopí, že chtějí odstoupit od smlouvy, a ne vždy se jim to podaří. Samozřejmě mají nárok na odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu, takže doporučujeme, aby se o to pokusili, protože ze zákona na to sice nárok mají, ale pokud jim to někdo odmítne, tak doporučujeme, aby si nechali vystavit alespoň nějaké písemné potvrzení, ať se pak mají jak bránit případně soudně.“
Předváděčky v sídle firmy za pečlivě zavřenými dveřmi působí minimálně poněkud podezřele, zvlášť když se jich účastní především lidé důchodového věku. Vedoucí právního oddělení společnosti dTest Lukáš Zelený již také činnost této firmy v minulosti zaznamenal. „Bez ohledu na to, zda jde o sídlo zapsané v obchodním rejstříku, nebo o provozovnu nahlášenou v živnostenském rejstříku, nejedná se o prostor obvyklý k podnikání, kde by mohl spotřebitel prodej daných výrobků očekávat. Moment překvapení je jedním z hlavních důvodů ochrany spotřebitele při uzavírání smluv mimo obvyklé obchodní prostory. Občanský zákoník proto v této souvislosti nepracuje s pojmem provozovna, ale prostor k podnikání a obvyklost se posuzuje vždy z pohledu spotřebitele, nikoliv onoho prodejce,“ uvedl.
„To, jak situaci popisujete vy, nevypadá, jako že by tam člověk mohl prodej očekávat,“ dodal. Jenže stává se. Společnost není jen v hledáčku ČOI, Česká televize v Událostech uvedla i jeden konkrétní případ spjatý s touto společností. Zmínila jej i na svém webu v článku „‚Šmejdi‘ se nevzdávají. Prodávají falešné zdravotní pomůcky“.
Zaplaťte 40 tisíc, chtěli prý po důchodkyni
ČT odvysílala příběh paní Slávky, která si z takové akce odnesla zboží celkem za údajných 180 tisíc – polarizační lampu, masážní stroj na nohy a tlakoměr. „Pak mi (prodejce) řekl, že jsem vyhrála tak velikou výhru, že musím zaplatit čtyřicet tisíc. Řekl mi, že se musíme stavit v České spořitelně, kde mám účet, a že to musím okamžitě zaplatit,“ řekla penzistka ČT.
Jak ČT upozornila, v případě oné lampy pro světelnou terapii šlo přitom o lampu s obyčejnou žárovkou a bez polarizačního skla. „Na internetové prezentaci si například dali velký pozor, aby lampu, kterou nabízejí, přímo nenazvali polarizační lampou (protože to skutečně polarizované světlo neprodukuje), ale jen chytře k prezentaci lampy připojili informace o léčebných účincích polarizovaného světla,“ uvedl k tomuto triku pan Petr.
Hlavní rada zkrátka zní na podobné předváděcí akce ani do sídel firem nechodit. „Spotřebitelé čelí docela jasnému a promyšlenému nátlaku ke koupi, ti, kteří na těch předváděcích akcích vystupují, tak jsou školeni k tomu, aby prodali zboží a spotřebitelé ve finále, ačkoli jsou při nákupu spokojeni a šťastni, tak jim dojde, co vlastně udělali a co vlastně nakoupili, tak už toho zpětně litují,“ dodal Blesk.cz mluvčí ČOI Fröhlich.
Zabývám se informacemi o protiprávní činností tzv. ŠMEJDŮ delší dobu. Šmejdi jsou „podvodníci profesionálové“. To ale neznamená, že jsou nepostižitelní. Spolupracuji s mnoha podvedenými a poškozenými lidmi, i s těmi, kteří stopování nekalé činností šmejdů prostě jen pomáhají. Základem úspěchu je vždy okamžitá reakce a – neustoupit! Můj obdiv všem co se Šmejdům nedají. Bojovníci proti šmejdům – nebojte se! D.F. tel. 604586155,