V našich suchozemských končinách se tehdy vědělo více o trajektech na dříve jugoslávské ostrovy a o velkých nákladních lodích nechvalně zprivatizované České námořní plavby. Osobní lodě křižující moře s horními deseti tisíci na palubě byly možná známější za časů první republiky. Velmi dobře si pamatuji ten pocit, kdy mě ona osobní loď v přístavu ohromila svými impozantními rozměry. Od té doby uplynula řada let a najednou přišla možnost se na tom obrovském kolosu svézt. Koketovala jsem s představou, že se tomuto na první pohled snobskému způsobu cestování vyhnu, nakonec ale zvítězila zvědavost a také cestovatelské možnosti, které plavba nabízela. Během jednoho týdne navštívit tři středomořské státy, poznat zblízka exotiku přístavů a mít kdykoliv k dispozici pohled na širé moře a naslouchat mu, bylo neodolatelné, a tak jsem vyrazila.

Nejprve mě v italském přístavu Savona překvapilo množství lidí, připadala jsem si jako ve filmu 2012 o zániku světa, kde se obyvatelstvo tlačí na archy pro vyvolené. V přístavu u terminálu lodní společnosti Costa kotvily 2 lodě, každá s kapacitou přes tři tisíce pasažérů. O kousek dál byla další obrovská loď, kterou spojoval s terminálem proud autobusů. To mě tedy opravdu dostalo, mé romantické představy dostaly na frak a nejraději bych couvla. Lákaly mě ale veselé oči cizinců, smích a radost, a tak i nalodění proběhlo v klidu, bylo to podobné jako odbavení na letišti.
První večer mě uchvacovala loď a její možnosti. V obrovském atriu, do kterého vedly mé první kroky, stálo uprostřed klavírní křídlo s preludujícím pianistou ve fraku, který měl zřejmě za úkol nás, nalodivší se hordu pasažérů, kultivovat. Patrové restaurace a večerních pět chodů, exotická jídla od usměvavých filipínských číšníků. Kajuta nezklamala, ale ani mě neuchvátila, 18 metrů čtverečních mi sice poskytlo více prostoru než můj pokoj, ale stejně to nemělo půvab zámeckých pokojů. Na vysoké matraci se ale skvěle spalo, lehce kolébající moře mě ukonejšilo, a já jsem věděla, že to bude dobré, čeká mě spousta cestovatelských zážitků, plavba na gigantické lodi s dalšími pár tisícovkami cizinců z celého světa.

Autor: Orbis Link

První zastávka byla ve francouzské Marseille, a to hned na celý den. Vyrazila jsem autobusem lodní společnosti po památkách, chtěla jsem se podívat na katedrálu sv. Marie a baziliku Notre Dame. Katedrála byla předvídatelně krásná, na Notre Dame to ale tak fičelo, že jsem si musela nechat od místních vysvětlit, že se nechystá bouře, ale jen podzimní schirocco se chlubí svou intenzitou. Cesta zpět z Notre Dame byla poznamenána bojem s extrémně silným větrem, ale vzpomínka na oltář, vyzdobený dary námořníků jako projevů díků za šťastný návrat, stála za to. Před večerním vyplutím jsme zvládli ještě kousek cesty po promenádě Kennedy - Corniche s krásnými výhledy na moře, vítr nás ale nemilosrdně hnal zpět na loď. Byla jsem pak ráda za sprchu, bohatou večeři a představení posádky s kapitánem při večeři. Ten večer to trochu houpalo, až nás to přes noc dohoupalo do Barcelony, na kterou jsem se moc těšila.

Chtěla jsem se podívat hlavně na některá z mistrovských děl Gaudího a projít si starou gotickou čtvrť, díky celodennímu kotvení jsem si navíc stihla přidat i návštěvu obřího akvária se žraloky za 25 Euro přímo v přístavu. Trochu mě zamrzelo vydání pěti Euro za lodní shuttle, když to bylo z lodi na La Rambla jen kousek, ale to už je taková daň za nevědomost. Promenáda La Rambla vedoucí do centra totiž začíná přímo u přístavu a je zakončena památníkem Kryštofa Kolumba s věžičkou s výtahem uvnitř a nahoře s pěkným rozhledem na celé město a přístav. Spolusedící u večeře stihli i návštěvu katedrály Montserrat, což byla jedna z možností, jak utratit peníze za výlet s lodní společností. To jsem ale v klidu odložila na další návštěvu Španělska, tak dlouho na mou návštěvu tento horský klášter snad ještě počká.

Na Mallorce jsem vůbec necítila potřebu vyjít ven z lodi. Třetí den po dvou celodenních výletech jsem byla utahaná jako kotě, ale protože následující den strávíme celý na moři, zarezervovala jsem si kolo, které lodní společnost půjčuje, a den jsme strávili objížděním krásných pláží po palmové promenádě. Katedrála Lonja de Palma de Mallorca byla postavena na základech mešity a stejnojmenná čtvrť s obchůdky se specialitami a restauracemi uspokojila naše chuťové pohárky. Výlet na kole byl osvěžující, s teplotou kolem 25 stupňů, což je na listopad celkem slušné.
Už jsem si nepřipadala jako snob, byla jsem příjemně unavená, v zrcadle se na mě usmívala trochu jiná žena a začala jsem pociťovat nadhled nad mým odmítáním dosud nepoznaného. Tři dny na moři ve mně vzbudily touhu cestovat a úsměvy lodních stewardů mi dodaly na odvaze.

Autor: Orbis Link

Během dne na moři jsem se rozhodla vyzkoušet část lákadel na palubě z programu v lodních novinách. To se ale rozhodl každý. Nakonec jsem se chytla v bazénu u fitness centra, kde šlo udělat dokonce více temp, než jsem čekala, díky pohybu na moři, což vytvářelo jakýsi protiproud při plavání. Na horních otevřených palubách korzovala za mírného vánku snad většina pasažérů, největší legrace ale byla u trenažéru formule 1. Výkony závodících pasažérů, kteří se rozhodli vyzkoušet si některý ze slavných okruhů, byly zároveň promítány v přilehlém baru. Zjistila jsem, že nejenom Češi jsou škodolibým národem, výkonům spolukrajanů se diváci smáli, až se za břicha popadali. Den na moři byl odpočinkovým dnem, kdy jsem se pobavila, prozkoumala loď a objevila lodní kapli, ve které nikdo nebyl, a tedy nikdo nerušil, takže jsem si v klidu mohla zameditovat a oprostit se od světa. Dobře jsem udělala, naplánovaný večer byl totiž gala, italský, trochu hlučný, ale krásný a bez předchozího zastavení bych ho ani tak dobře nevnímala.

Další zastávkou byla Neapol a na tu jsem se těšila moc. Také jsem si říkala, že po její návštěvě mohu v klidu zemřít, ale povalující se noviny na náměstí Garibaldi a všudypřítomné odpadky v úzkých uličkách mě z romantických představ umírání po návštěvě jihoitalské metropole vyvedly. Neapol je mimo jiné známá jako město, kde vznikla pizza, a tak jsem se po připlutí vydala hledat místo, kde bych ji mohla ochutnat stejně, jako se ochutnává Sachrův dort ve Vídni. Poblíž okázalé a impozantní pasáže Galeria Umberto 1 jsem našla pizzerii, kde kousek pizzy s ančovičkami stál 3 Euro a opravdu jsem si pochutnala. Jinak pizza neapolského typu se nazývá Portafoglio, tu jsem ale nehledala, protože proletět metropoli není jen tak, času nebylo nazbyt. Nakonec jsem ještě navštívila za den jen několik romantických kostelů s těžkou vůní vadnoucích růží a spoustou zapálených svíček. Při večeři jsem se dozvěděla, že ostatní stihli návštěvu Pompejí a Herculanea a někteří se dokonce vznášedlem dostali až na nedaleký ostrov Capri, což mi tedy bylo líto. Všechno se ale stihnout nedá a návštěva špinavého, ale půvabného města stála za pocity, které se ve mně probudily.

Poslední den jsme navštívili přístav La Spezia, odkud jsem si vzala výlet autobusem do Florencie a večer jsem toho nelitovala. Promenáda Morin a výstavní budovy kolem Piazza Severini, muzeum Uffici, katedrála Santa Maria del Fjord, náměstí Piazza Santa Croce atd., dalo se toho stihnout vice?

Poslední den na lodi byl ve znamení loučení, placení a balení jako v hotelu. No a nakonec už z lodi ven na pevnou zem ráno v Savoně. Nedalo mi to, loď jsem si před výstupem na lodní můstek pohladila. Umožnila mi navštívit krásná historická města, vezla mě pomalu a elegantně, stejnou rychlosti, jakou se plavilo před 100 lety. Stálo to za to.

Autor: Orbis Link

Plavba lodí je trochu jiné cestování, které ocení ti, kteří již leckde byli, ať na běžných pobytech u moře nebo na poznávacích zájezdech. Plavba toto vše spojuje a poskytne vám tak zcela nové cestovatelské zážitky. Během týdenní nebo i delší plavby poznáte množství přístavů v různých zemích, a váš plovoucí hotel s veškerým komfortem a zázemím cestuje s vámi.  A kde že se ty velké výletní lodě plaví? CK ORBIS LINK vám zprostředkuje zážitek plavby nejenom v blízkém Středomoří a autem snadno dostupné severní Evropě, ale i v nejrůznějších exotických končinách. Karibské ostrovy, Seychelly, Mauricius a Madagaskar v Indickém oceánu, Orient nebo Brunej či Vietnam v jihovýchodní Asii, nabídka na webových stránkách www.okruzniplavby.cz je nepřeberná.