Na projektu solárního letadla Solar Impulse začal pracovat už roku 2003. Jenže až teď se jemu a sedmdesátičlennému týmu podařilo dát stroj do kupy. Ten prosinci podstoupil první letovou zkoušku. Ve výšce jednoho metru přeletěl vzdálenost tři sta padesát metrů. Tento rok má letadlo absolvovat testy ve větších výškách. „Máme před sebou ještě hodně práce,“ říká Piccard. Jestli ale všechno dobře dopadne, do dvou let by se měl vydat na cestu kolem světa ve svém solárním letounu. „Naším cílem je, aby letadlo bylo schopné letět přes den i v noci,“ pokračuje Piccard.

12000 fotovoltických článků vyrábí elektřinu pro čtyři motory. Přebytečná energie se shromažďuje v akumulátorech a stroj tak může letět i ve chvíli, kdy zrovna nesvítí sluníčko.
Autor: profimedia.cz, isifa.com

Elektrárna na křídlech

Vrtule pohánějí čtyři elektromotory, každý s výkonem deset koní. Energii jim dodává dvanáct tisíc fotovoltických článků umístěných na křídlech. Tyto články totiž umějí převádět sluneční energii ze slunce na elektřinu. Přebytečná energie se shromažďuje v akumulátorech a stroj může letět, i když zrovna nesvítí sluníčko, tedy i v noci.

Letadlo by mělo dosahovat rychlosti až 70 kilometrů za hodinu a oblet Země by tak trval dvacet až pětadvacet dní. Samozřejmě ne naráz, ale s přestávkami. Do kabiny se totiž vejde jen jeden pilot. Celý letoun je sestrojen z ultralehkých uhlíkových vláken. Rozpětí křídel je 64 metrů, tedy stejné, jako má Airbus A340.

Fotogalerie
3 fotografie

„Je to nejlehčí stroj takovéto velikosti na světě,“ tvrdí na internetu Piccardův tým. Váží totiž jen 1600 kg. Piccard věří, že projekt, který bude stát až 7,82 miliardy korun, může změnit svět. „Věříme, že pokud letadlo obletí planetu bez paliva, nikdo už nebude moci tvrdit, že to stejné nepůjde vyrobit pro auta, vytápění, klimatizaci nebo počítače. Lidé se bojí neustálých řečí o neodvratné klimatické katastrofě. Jenže potřebujeme řešení, ne problémy,“ uzavírá Piccard.