Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C

Ruských agentů je v Česku víc, varuje generál Pavel. Ve Vrběticích řádila jednotka na špinavou práci

Video se připravuje ...
Autor: Pavlína Horáková, mach - 
19. dubna 2021
05:00

Jednotka na špinavou práci. Tak mluví o elitních agentech ruské GRU, kteří podle české policie a tajných služeb mají podíl na výbuchu munice ve Vrběticích na Zlínsku, armádní generál Petr Pavel. V Epicentru Blesku řekl i to, že Rusko považuje Českou republiku za dobyté území a nechová se k ní jako k suverénní zemi. Vyhoštění necelých dvou desítek zaměstnanců ruského velvyslanectví je podle Pavla rázný krok, upozorňuje ale na to, že agentů ruských tajných služeb je v Česku pod diplomatickým krytím mnohem víc.

Generál Jiří Šedivý přirovnal tyto události k vojenskému napadení a narušení naší suverenity. Jak tyto události vnímáte vy?

Pokud příslušníci speciální jednotky jednoho státu působí na území druhého státu a působí tam agresivně a negativně, tak se to nedá označit jinak než jako vojenské napadení. Nebo jako akt státního terorismu, protože to nebyla akce z iniciativy těch dvou agentů, ale byla to akce, která byla zcela jistě plánovaná a nařízená z centrálních míst.

Podle dosavadních informací to vypadá, že akci provedli příslušníci GRU. Co je vlastně GRU?

Většina států na světě má podobně strukturované zpravodajské služby. Ruská vojenská zpravodajská služba, která se jmenuje GRU, je obdobou našeho vojenského zpravodajství nebo americké DIA. Potom jsou obranné zpravodajské služby, takovou službou je v Rusku FSB a kromě toho má Rusko ještě civilní zpravodajskou službu. Rusko ale na rozdíl od jiných zemích má v působnosti tuto speciální jednotku, plnící úkoly, které nelze označit jinak než jako špinavá práce. A které se projevily v kauze otravy agentů Skripala nebo Litviněnka. Dosud byly jejich akce zaměřeny primárně proti ruským občanům. Ta akce ve Vrběticích je jednou z prvních, kdy ta aktivita byla zaměřena proti cizím státním příslušníkům. Proto bychom tuto akci měli důkladně popsat a analyzovat.

Dvojice těch agentů patří k jednotce 29155, která má, jak jste říkal, za úkol provádět násilné akce v zahraničí. Mohl byste upřesnit její fungování?

Podstatné je, že ta jednotka existuje, že někteří její členové byli identifikováni a že víme, jaký charakter činnosti ta jednotka vykonává. Jsou to akce, které jsou jednoznačně porušením norem, jedná se o nepřátelské působení na území cizího suverénního státu.

Vy už jste zmínil případ dvojitého agenta Skripala a jeho dcery v roce 2018, které se oba tito agenti pokusili otrávit. Jak s touto událostí souvisejí Vrbětice?

Z těch zpráv, které budou zveřejňovány, se snad dozvíme více a já doufám, že těch informací bude dost, aby se zamezilo spekulacím a současně se zmenšil prostor Rusku pro mlžení a zametání stop.

Faktem je, že Vrbětice nebyly armádním zařízením, ale civilním. Takže to byl útok na civilní cíl, což samo o sobě je výrazem otevřené agrese. A i kdyby Rusko mělo informace tom, že se ve Vrběticích nachází materiál k distribuci, ať už na Ukrajinu nebo do Sýrie, tak Rusko stejně jako každý jiný stát má k dispozici celou řadu nástrojů, které může použit. Od poltických, diplomatických nebo ekonomických. Ale Rusko si vybralo způsob, který se nedá nazvat jinak než za výraz arogance a agrese.

To, co popisujete, je poměrně znepokojivé. Mají naši občané důvod k obavám?

Nemají důvod z žádného bezprostředního vojenského ohrožení, o tom ostatně ubezpečily i zpravodajské služby. Na druhou stranu je to další důkaz toho, jak se Rusko chová k zemím, jako je Česká republika. A my bychom podle toho měli upravit náš přístup k Rusku a některým projektům, kde se s ruskou účastí uvažovalo. Mimo jiné bychom si měli jasně říci, že Rusko není apriori naším nepřítelem, pokud se tak nechová. Ale bohužel toto chování nesvědčí o tom, že by se k nám Rusko chovalo jako k suverénní zemi, ale spíše jako k dobytému území. A to není dobrý základ pro vzájemné vztahy.

Proč má Rusko zájem právě o Českou republiku?

Rusko má zájem o mnohem více zemí, než jenom o Českou republiku. Rusko chce upevnit svůj statut velmoci v globálním měřítku. Ruské vidění globální bezpečnosti je podle sféry vlivu, kde prim hrají velcí hráči. Prezident Putin několikrát zdůraznil, že mocní a velcí dělají to, co mohou, a ti malí to, co musí. A tím zdůvodňoval to, že bezpečnosti ve světě se dosáhne jen tak, když ti velcí budou mít mezi sebou rovnováhu a ti malí jim do toho nebudou mluvit. To rozhodně není naše vidění světa. Rusko nás považuje za sféru svého vlivu a to by nás mělo jasně varovat, že Rusko chce určovat, jak se budeme rozhodovat. Pro Rusko je překážkou, že jsme součásti EU a NATO, a proto také Rusko tak intenzivně pracuje na vnitřním rozložení jak EU tak NATO. Všude tam, kde může ovlivňovat, tak se snaží ovlivňovat, nejen v oblasti zpravodajské, ale také informační a kybernetické. Vidíme to i na dalších zemích, že se Rusko snaží získat vliv a kontrolu.

Naší odpovědí je vyhoštění 18 ruských diplomatů, je to dostatečně razantní reakce?

Je to dostatečně razantní první odpověď a já jsem moc rád, že k tomu došlo takhle rychle. Že se na tom shodli hlavní ústavní činitelé. To je výrazem toho, že takové chování odsuzujeme a potřebujeme udělat rázný krok. Musíme ale postupovat dál a situaci diskutovat s našimi partnery a spojenci v rámci EU a NATO. Měli bychom se pokusit najít širší základnu pro další opatření, ať už by to byly solidární akty v podobě vyhoštění, jako tomu bylo v případě Skripala, nebo na nějakých úpravách sankčního režimu. Kromě toho na té vnitřní úrovni ČR bychom si měli zanalyzovat, jaký to má dopad na naši bezpečnost. Měli bychom se zaměřit i na to, co je pod špičkou ledovce, a to je ta velice silná ruská komunita s diplomatickým krytím, která tady vykonává zpravodajskou činnost.

Kdo nese odpovědnost za to, že tady působilo 18 lidí s diplomatickým krytím a přitom plnili úplně jinou misi?

Těch 18 lidí není rozhodně konečné číslo. Ruská ambasáda má u nás akreditovaných 135 pracovníků s diplomatickým krytím a pod toto se dá schovat ledacos. Já bych očekával, že i u nás to číslo nebude limitováno počtem 18, ale bude se blížit 50 procentům lidí, kteří pracují pod diplomatickým krytím ve zpravodajských službách.

Jak vidíte česko -  ruské vztahy do budoucna?

Rozhodně nemůžeme Rusko ignorovat a tvářit se, že neexistuje. Rusko je a bude globálním hráčem. Je to země, která má významný ekonomický, ale i vojenský potenciál. Musíme ji brát v úvahu. Na druhou stranu se nesmíme nechat tlačit do kouta nebo do rozhodnutí, která nejsou v našem zájmu. Musíme s Ruskem jednat jako suverénní stát. Proto je dobře, že jsme součástí EU a NATO, to jsou naši partneři, se kterými musíme koordinovat svůj vztah k Rusku. Rusko za současného vedení bohužel respektuje pouze ty, kteří se ho nebojí. I proto se musíme chovat sebevědomě a jasně stanovit limity, které jsou za hranou a za které už nepůjdeme.

Video  Ruští agenti u výbuchů ve Vrběticích  - Mall.tv
Video se připravuje ...

Vrbětická krize

ONLINE: Vrbětická krize Oznámení české vlády Tajná jednotka 29155 Ruská reakce Šéf BIS Michal Koudelka Stopy ruských agentů v ČR Projev prezidenta Zemana

wenzel trousil ( 19. dubna 2021 15:11 )

Izrael bombarduje cizi uzemi,,USA na dalku drony zabiji nepohodlne osoby a nikdo zadnyho Izraelskyho ani Amrickyho diplomata nevypovedel..DIvny, ne?

11karel11 ( 19. dubna 2021 15:10 )

ŠLACHTA O VRBĚTICÍCH: O zapojení Rusů jsme důkazy neměli. Byla to práce BIS.
“Důkazy musely být získány dodatečně, byla to práce BIS“. Osobně se ale ptám, jaký motiv by Rusové k vyhození muničního skladu mohli mít? Na to se musíme ptát,“ dodává Robert Šlachta. Jeho otázka naznačuje, že by mohlo jít o vysokou politickou nebo zpravodajskou hru.
A o to tu jde především. Vezmeme-li v potaz, že provokace s Novičokem nevyšla tak, jak si BIS umanula, že nestačí jen eskalující sankce proti Rusku, že v této době byl vyměněn ministr zahraničí Petříček, který napomáhal americkým a západním zemím brojit proti Rusům a Číně, rozhodování o dostavbě Dukovan, s přáním vyřadit Rosatom z výběrového řízení, následuje vyhoštění Ruských diplomatů z USA a Polska a osočováním Rusů, že přemísťují na svém území vojska do blízkosti Ukrajiny. Tak do takového protiruského kolotoče naskakuje i Česko, ve snaze přiostřit naše vztahy ve studené válce s Ruskem.
Nabízí se jednoduchá otázka. Proč až nyní, po sedmi letech přichází BIS s verzí, že na výbuchu ve Vrběticích se podíleli Ruští agenti?
Nejenom se zavděčit Washingtonské administrativě společně s Polskem, ale především před našimi volbami zdiskreditovat prezidenta Zemana, který opětovně nazývá naši BIS, že to jsou pouze čučkaři a v podstatě i Babiše, který pouze komentuje výsledek pátrání BIS. Co také jiného může dělat, když celá tato organizace neustále bojuje proti naší současné vládě společně s opozicí? Zatím nic.
Mediální analytik Štěpán Kotrba se po informacích od Andreje Babiše o tom, že do výbuchu ve Vrběticích mělo být zapojeno Rusko, na sociálních sítích odvázal. „Rusové podezřelí z výbuchu ve Vrběticích jsou ti, kteří otrávili agenta Skripala“ (to není vtip),“ napsal na svém Facebooku. Takhle ještě nikdo Rusko neurážel! Oni si vážně myslí, že v celém Rusku mají JEN dva „rozvědčíky”?” Tomu snad může věřit jen Langšádlová (TOP 09).
Mluvčí ruského ministerstva zahraničí Maria Zacharovová v komentáři k záměru Prahy vyhostit 18 ru

wenzel trousil ( 19. dubna 2021 15:08 )

Pravda, dnes nehrozi nebezpeci pro Cesko ze zahranici,,,dnes jsou nejvetsim nebezpecim pro Cesko Cesti politici...Ne vsichni, ale vetsina...Muze si to Cesko dovolit?

wenzel trousil ( 19. dubna 2021 15:05 )

Pravda, dnes nehrozi nebezpeci pro Cesko ze zahranici,,,dnes jsou nejvetsim nebezpecim pro Cesko Cesti politici...Ne vsichni, ale vetsina...Muze si to Cesko dovolitT?

vilda69 ( 19. dubna 2021 14:35 )

Rilke: vykloktej nám průjem tupane

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa