Sociolog: Kdo (ne)zvládá sociální sítě? Babiš se Schillerovou, Fiala nebo Turek?
Kdo zvládá mluvit jazykem mladých voličů a kdo se na sociálních sítích spíš znemožňuje? Podle ředitele agentury STEM Martina Buchtíka se ve volebních kampaních odehrává „přehlídka bizáru“, kde se politici různě úspěšně snaží tvářit, že jim je znovu osmnáct. I přes posměch starších generací ale může jít o funkční strategii – a někdy rozhodují skutečně detaily.
„Těch lidí, kteří budou letos poprvé volit do sněmovny, je něco přes 400 000, ale ve skutečnosti to bude třeba jen dvě třetiny z nich – kolem 250 000. To je zhruba pět procent odevzdaných hlasů,“ řekl Martin Buchtík v rozhovoru pro pořad Epicentrum. Jak ale dodal, nejde o výjimečnou situaci.
Mladí voliči jsou dnes oslovováni především skrze sociální sítě. „Kampaň pro mladé lidi probíhá výhradně tam, protože to je to místo, kde je můžete zasáhnout,“ vysvětlil Buchtík. Starším generacím se ale způsob této komunikace může jevit až bizarně. „Je to klipovité, s catchema, používáním jiného jazyka… Vzbudí to pozornost i u těch starších, kteří se diví, co tam politici, které vnímají jako seriózní, vlastně vytvářejí,“ uvedl.
Přehlídka „bizáru“
Jako příklad podobného „bizáru“ často rezonovalo video Aleny Schillerové, ve kterém se oblékla to kostýmu hranolky. „Samozřejmě, že jste vytáhla tu nejskandálnější věc,“ reagoval Buchtík na připomenutí moderátorky. „Na základě toho, co dělá Alena Schillerová, bych řekl, že to smysl moc nedává. Ale na základě toho, co dělá Andrej Babiš, tak to může fungovat,“ míní Buchtík.
Největší úspěch na sociálních sítích má podle šéfa STEM někdo jiný – Filip Turek. „To funguje jednoznačně, vidíme to v datech,“ konstatoval Buchtík. U premiéra Petra Fialy je situace složitější. „Má velmi rovnoměrně rozložený elektorát, musí tedy oslovovat různé skupiny. Když jste Filip Turek a cílíte na mladé, nemusíte tolik komunikovat se staršími. Ale nesmíte být směšný ani pro ně,“ dodal.
Rozhodující drobnosti
Buchtík upozornil i na demografická data: „Nezapomínejme, že těch mladých lidí je relativně málo – jsou to slabé populační ročníky. Lidí, kterým je právě 50, je 190 000. Lidem, kterým je právě 25, je jen 92 000,“ vyčíslil. Podle něj je proto důležité oslovovat i voliče středního věku, kteří mají větší váhu v celkovém výsledku.
Upozornil také, že letošní volby mohou rozhodovat skutečně drobnosti. „V Německu se uskupení Sahry Wagenknecht nedostalo do Bundestagu o 13 000 hlasů. V českém měřítku by to znamenalo zhruba 2 000 hlasů. A ty můžou rozhodnout o podobě koalice i směřování země,“ uvedl. Proto podle něj žádná strana nesází jen na jednu cílovou skupinu, ale rozděluje si voliče do segmentů, které oslovuje různými kanály a osobnostmi. „Strategie není všechno na jednu kartu. Je to mozaika drobných tahů, které se můžou v součtu stát rozhodujícími,“ uzavřel.
👍 fyjala je bohužel ubožák