Úterý 19. března 2024

Pěšky? Radši běžky! Nejlepší běžkařské trasy u nás

• Mezinárodní hřebenovka Javorníků Kohútka – Kasárna
    17. ledna 2019 ● 05:20

Neláká vás rychlá jízda na sjezdovce a raději se kocháte zimní krajinou. Ovšem výšlap v minus deseti není pro každého. Zkuste variantu, která je někde mezi tím. Běžky. Zimní sport, kterému jste možná ještě nepřišli na chuť, ale časem k němu jistě dojdete… nebo doběhnete? Máme pro vás 3 velmi zajímavé trasy pro běh na lyžích a pár pravidel, jak se chovat na dráze.

• 1.

Hřebenovka Javorníků

Časová náročnost trasy: 4 hodiny

Mezinárodní hřebenovka Javorníků Kohútka – Kasárna je díky své výšce nejkrásnější hřebenovou trasou na česko-slovenském pomezí. Trasa je vedena podél hranice a nabízí kouzelné výhledy na okolní hory a malebná údolí.

Chvíli jste v Česku, za okamžik přejedete čáru na Slovensko a za chvíli zase zpět. Při dobré viditelnosti je vidět daleko až na Roháče nebo v Česku až do Jeseníků na Praděd. Výchozím bodem této náročné trasy je horský hotel Kohútka, který leží ve výšce 913 m n. m. na hřebeni Javorníků. Vydejte se po červené značce kolem horského hotelu Portáš přes Frňovské sedlo na Malý Javorník (1019 m n. m). Na Malém Javorníku opustíte Česko a během okamžiku budou vaše lyže svištět po slovenském sněhu. Překonáte několik krátkých a pozvolných stoupání a klesání, a po zhruba třech kilometrech přejedete na vrch zvaný Stratenec (1055 m n. m.).

Od Stratence se mírným zhoupnutím dostanete až ke Gežovskému sedlu, odkud vás čeká čtyřkilometrový úsek přes Velký Javorník na Butorky a po odbočce vlevo na Kasárna, nebo můžete zvolit mírnější cestu z Gežovského sedla po žluté turistické značce přímo na Kasárna.

Náročná hřebenová trasa v úseku Kohútka – Kasárna měří 13,5 km.

Mezinárodní hřebenovka Javorníků Kohútka – Kasárna
    Autor: Kudyznudy.cz

• 2.

Šumavská magistrála

Časová náročnost trasy: 6 hodin

Lyžařská Šumavská magistrála protíná napříč celou Šumavu. Propojuje ji od Železné Rudy až k Lipnu a vede nejkrásnějšími kouty Šumavy. Je bohatá na stoupání, klesání a úžasné výhledy na rovinkách. Celkem lze po ní pohodlně ujet až 140 km.

Začíná v Železné Rudě – hlavním lyžařském středisku Šumavy. Nástup na magistrálu je nedaleko centra města jižním směrem pod sjezdovkou Samoty v nadmořské výšce 790 m n. m. a ze začátku čekají běžkaře 3 km stoupání na rozcestí Zámecký les. Poté se magistrála stáčí zpět na sever, kde pohodlně dojedete na křižovatku Gerlova Huť. Další část trasy vede podél silnice po nové cyklotrase na Novou Hůrku, odkud stoupá na bývalou Hůrku a pokračuje do Prášil. Pokračovat lze na Slunečnou, Liščí díry až na Předěl (1235 m n. m.) pod horou Poledník s rozhlednou. Z Předělu pojedete mírným sjezdem na rozcestí Bavorská cesta a dále na Javoří Pilu, kde je ostrý sjezd. Vyhlídková cesta podél Javořího vás pak dovede přes Rybárnu až do obce Modrava.

Z Modravy magistrála pokračuje proti proudu potoka příjemným, mírným stoupáním po cestě směrem na Březník v Luzenském údolí. Na rozcestí Na ztraceném odbočuje vlevo a začnete prudce stoupat přes Ptačí nádrž až na nejvyšší místo lyžařské běžecké magistrály na Černou horu (1272m.n.m.), kde při dobré viditelnosti dohlédnete až na 300 km vzdálené Alpy. Magistrála pak pokračuje na Ždárské sedýlko a dlouhým sjezdem do obce Strážný. Odtud trasa vede podél silnice na hraniční přechod a stoupáním asi 5 km směrem k Schwanzenberskému plavebnímu kanálu a pak po rovince na rozcestí Hučina. Poté už zvlněným terénem k závěrečnému sjezdu na Josefův Důl a rovinkou při plavebním kanálu kolem penzionu Marie na Zadní Zvonkovou, kde Šumavská lyžařská magistrála končí.

Šumavská magistrála
    Autor: Kudyznudy.cz

• 3.

Jizerská magistrála

Časová náročnost trasy: 6 hodin

Jizerská magistrála patří k nejoblíbenějším běžkařským trasám u nás. Chráněná krajinná oblast poskytuje běžkařům, ať už jsou závodníci, nebo jen rekreační sportovci, skvělý zážitek. I díky tomu, že si mohou vybrat z několika tras.

Že jste na jedné z nejlepších tras, vám dá Jizerská magistrála řádně vědět. Je pravidelně udržována frézovou rolbou, na každém rozcestí naleznete orientační tabule a rozcestníky. Jizerská, o.p.s. se stará o to, aby na 180 kilometrech trati všechno šlapalo (a běželo), jak má. Největším nástupním místem Jizerské magistrály je Bedřichov, dalšími nástupními místy jsou pak Smědava, Jizerka, Horní Polubný, přehrada Souš či Hrabětice. Lyžařské stopy vás vyvedou na hřebeny Jizerských hor nejen z těchto známých středisek, ale i z dalších nástupních míst jako Oldřichov v Hájích, Nové Město pod Smrkem, Desná, Horní Polubný nebo Martinské údolí v Kořenově.

V oblasti Jizerské magistrály se každoročně v lednu koná nejznámější český lyžařský závod, legendární Jizerská 50 se startem a cílem v Bedřichově. Úprava běžeckých tratí má v Jizerských horách nejdelší historii v celé republice. Začalo se tady s ní už v roce 1984. Přispět na ni můžete i vy sami prostřednictvím dárcovské smsky. Jinak je ale trat, stejně jako všechny ostatní uvedené, zdarma. Jako vzpomínku si v místních informačních centrech můžete koupit samolepky a odznaky. Celý výdělek jde také na údržbu tratí.

Bedřichov je největším nástupištěm běžkařů na Jizerskou magistrálu.
    Autor: Beránek Michal / Sport

• 4.

Běžkařská pravidla

1. Jezděte jen po vyznačených trasách.

2. Jezděte vpravo (v pravé stopě).

3. Předjíždět musíte zleva a jen tam, kde je dostatek prostoru.

4. Přednost mají ti, kteří jedou z kopce dolů a jedou rychleji.

5. Udržujte bezpečnou vzdálenost a při sjíždění z kopce ještě větší rozestupy.

6. Ve stopě se nesmíte zastavovat, v případě potřeby uhněte mimo stopu.

7. Ve stopě nechoďte bez lyží, poničili byste ji.

8. Bruslete v prostoru pro bruslení (neničte stopu) a ohleduplně vůči ostatním běžkařům.

9. Pokud se setkáte se zraněným, poskytněte první pomoc a zavolejte pomoc.

10. Na lyžařské stopy nevoďte psy. Ničí je, a navíc mohou způsobit nehodu.

11. Pamatujte na svou viditelnost, reflexní prvky jsou na místě.

12. Pečlivě plánujte, berte s sebou svačinu, pití a nabitý telefon.

13. Nepřeceňujte své schopnosti.

Zdroj: bezpecnecesty.cz

Fotogalerie
    26 fotografií

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 2

mak: Když se z Javorníků díváte na Jeseníky, tak v Česku to opravdu neni. 😆😆😆 Opravte si to.