Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Kantoři při distanční výuce nedodržují klasický rozvrh, zjistila inspekce. Část učiva vypouští

Autor: ČTK, sova - 
17. března 2021
11:20

Současná výuka on-line má vliv i na změny učiva a hodnocení žáků. Podíl pedagogů, kteří jsou pro omezení vzdělávacího obsahu, se zvýšil o čtvrtinu a o pětinu přibylo těch, kteří začali využívat vedle známek i slovního hodnocení. Zároveň se snížil podíl škol, které učí on-line přesně podle běžného rozvrhu, což by podle doporučení ministerstva školství neměly. Vyplývá to ze zjištění, která ve středu novinářům představili zástupci České školní inspekce.

Kvůli výuce na dálku zjednodušilo nebo vypustilo část učiva například na druhém stupni základních škol v září 27 procent učitelů a v únoru 36 procent pedagogů. Pro redukci celkového vzdělávacího obsahu se v září vyslovilo 15 procent vyučujících a v únoru zhruba 21 procent. Největší škrty dělali ve výchovných předmětech, nejmenší v češtině, matematice a cizím jazyku, případně v maturitních předmětech ve středních školách. Největším problémem je praktická výuka, kterou není možné zredukovat, ani nahradit distanční výukou, uvedla inspekce.

Každodenní výuka on-line se loni na jaře konala v méně než polovině základních škol, na začátku letoška naproti tomu téměř ve všech. Podíl základních škol, které organizují on-line výuku v rozsahu běžného rozvrhu pro prezenční vzdělávání, po roce zkušeností klesl z 14 procent na méně než deset procent. Toto množství považuje inspekce přesto stále za veliké. Už dříve inspektoři upozorňovali na to, že on-line výuka podle klasického rozvrhu je neefektivní a dlouhodobě neudržitelná, protože studenti při dlouhém sezení u počítače ztrácí pozornost i motivaci. Ministerstvo doporučilo školám rozvrh pro on-line výuku upravit.

Školy zavádějí slovní hodnocení

Za pozitivní trend považuje inspekce změny v hodnocení. Víc než polovina učitelů se přihlásila k postupné proměně v přístupu k hodnocení a sedm procent zmínilo úpravy zásadnějšího charakteru. Změnu v přístupu k závěrečnému hodnocení v prvním pololetí provedlo 15 procent základních škol a méně než desetina středních škol. V případě základních škol šlo ve třetině případů o zavedení kombinovaného nebo slovního hodnocení ve všech třídách, ve zbytku šlo jen o některé třídy. Do budoucna uvažuje o slovním hodnocení dalších asi šest procent základních škol, uvedla inspekce.

Aktuální zjištění inspekce vychází z jejích různých aktivit v základních a středních školách od září do konce února.

frantacizek ( 26. března 2021 06:06 )

ještěže jste to rozepsali po předmětech, nedokážu si představit, že by se cokoliv vypouštělo v předmětu jako matematika. I ve fyzice mám opodstatněné obavy, úplně netuším, co bych si beze strachu, že to bude studentům v návaznosti na další kapitoly, stran znalostí a dovození si, což je nej metoda pro ukotvení poznaného, chybět, dovolil vypustit.

frantacizek ( 26. března 2021 06:04 )

který vláda navíc zhusta podporuje odpočátku, nepochopitelně..

frantacizek ( 26. března 2021 06:03 )

a ty čím dál osvětovější v názorech o oboru, kde jsi se ani prstíčkem neohřála tady v tomto už ročním online režimu..

Anifa ( 17. března 2021 16:31 )

Lze to vyjádřit stručně. Děti jsou cím dál hloupější a učitelé čím dál línější.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa