Francouzi se vzbouřili proti sportovnímu hidžábu. Decathlon od jeho prodeje ustoupil
Prodejce sportovních potřeb Decathlon se rozhodl zastavit ve Francii plány na prodej hidžábu na běhání poté, co oznámení o uvedení produktu vyvolalo značné kontroverze. Uvedení na trh je odloženo až do odvolání. Vůči prodeji sportovní verze pokrývky hlavy pro muslimky měla výhrady i francouzská ministryně zdravotnictví Agnès Buzynová, informovala francouzská média.
Decathlon chtěl podle deníku Le Figaro s uvedením běžeckého hidžábu jít ve stopách značek jako Nike či Uniqlo, které už v posledních letech vykročily do světa „islámské módy“. V úterý ráno ale prodejce informoval, že oznámení o zahájení prodeje vyvolalo za jeden den stovky reakcí a „bezprecedentní vlnu urážek a výhrůžek“. Večer pak firma oznámila, že svůj záměr opouští.
„Ke dnešnímu (úternímu) večeru jsme učinili rozhodnutí, že tento produkt ve Francii pro tuto chvíli nebudeme uvádět na trh,“ řekl ve vysílání rozhlasové stanice RTL mluvčí Decathlonu Xavier Rivoire. Hidžáb značky Kalenji již obchodní řetězec prodává v Maroku a ve Francii měl být k dispozici v nejbližších týdnech, píše agentura AFP.
Decathlon původně uváděl, že uvedení sportovního hidžábu odpovídá na potřeby některých běžců. Ještě dnes Rivoire AFP tvrdil, že společnost si plně stojí za rozhodnutím „zpřístupnit sport všem ženám po celém světě“. „Nadšení pro produkt vedlo k tomu, že jsme si položili otázku, zda jej zpřístupníme i jinde než v Maroku,“ vysvětloval mluvčí.
Ve Francii se však proti tomu postavilo vícero politiků včetně ministryně zdravotnictví. Buzynová uznala, že prodej sportovního hidžábu by nebyl protizákonný, avšak „je to vize ženy, kterou nesdílím“. „Preferovala bych, kdyby francouzská značka závoj nepropagovala,“ dodala.
Notre service client a reçu plus de 500 appels et mails depuis ce matin. Nos équipes dans nos magasins ont été insultées et menacées, parfois physiquement.
— Decathlon (@Decathlon) 26. února 2019
Pour vous donner une idée, voici le type de messages qu’on reçoit : pic.twitter.com/4ZjkRlgm2U
Firma na svém twitterové účtu během úterý několikrát upozorňovala, že její pracovníci, ale i e-mailové schránky, byli během dne několikrát terčem útoků.