„Honza byl cool, shořel za Tvoje free statusy na fejsíčku?“ Primeros to schytal za Palacha
16. ledna uběhlo 50 let od sebeupálení Jana Palacha. Výročí využil marketingový tým výrobce prezervativů Primeros, a to ne zrovna šťastně. „Honza byl cool kid, veselej kluk a rváč. Shořel i za Tebe a Tvoje free statusy na fejsíčku?“ píše firma na facebooku a následně zve lidi do kina na promítání autobiografického filmu o Palachovi, kdy jako odměnu nabízí tričko Primeros. Na příspěvek se snesla záplava kritiky, někteří se ironicky podivují i tomu, že je v něm nepřímo zmíněn umučený farář Josef Toufar. Toho by prý kondomy asi neoslovily. Firma vysvětluje, že lidé jen nepochopili její záměr.
„Honza byl cool kid, veselej kluk a rváč. Shořel i za Tebe a Tvoje free statusy na fejsíčku? Zvedni zadek a pojď do kina. Jako bonus dostaneš Primeros tričko, když nám pošleš do PM fotku s lístkem,“ napsal Primeros na facebooku a k tomu přidal fotku graffiti, která zobrazují Jana Palacha i Josefa Toufara.
Většině uživatelů přišel status neuctivý a urážlivý, mluvili o nevkusném marketingu, firma podle nich překročila meze slušného jednání.
„Shořel i za Tebe a Tvoje free statusy na fejsíčku? Neuvěřitelně odporný. Jste dobytkové,“ píše například Vítek K. „Vymyslet takhle debilní a urážlivý post a ještě se to snažit schovat za morální a edukační záměry, to se snad může stát jen u nás,“ dodává Jakub S.
Jsme však v Česku, a tak nemohly chybět ani satirické reakce, které status zesměšňují. „Radši syfilis než Primeros,“ podotýká například jeden uživatel.
Firma se brání, že lidé jen nepochopili její příspěvek. „Zdravím všechny rozhořčené uvědomělé občany - tohle je příběh postu v kostce: V úterý jsem byli v našem oblíbeném kině a zjistili, ze na výročí úmrtí Jana Palacha se tam nic neděje. Upozornili jsme majitele, jestli s tím chce něco udělat a domluvili sobotní projekci filmu Roberta Sedláčka a slíbili, ze zprávu o projekci pošleme mezi naše fans. Vzhledem k tomu, ze pracujeme s cílovkou 15-25 nechtěli jsme vyhodit patetický status, jako všichni ostatní,“ okomentoval Primeros nejdříve na sociální síti.
Dodali, že chtěli do kina dostat i lidi, kteří běžně příspěvky o Palachovi přeskakují. „Sáhněte si do svědomí, co jste pro to, aby se nezapomnělo udělali každý z vás. Tohle není žádný marketing, jen naše osobní iniciativa, stejně jako je naše i značka Primeros,“ dodal podnik.
Později se objevilo oficiální stanovisko Romana Kociána, majitele firmy. „Osobně se nás dotýká životní příběh a hrdinský čin Jana Palacha. Prakticky každý den, ať už s vlastními dětmi nebo i sami cestou do práce, procházíme místy, pro nás jednou pro vždy spojenými s Palachovým jménem. Legerova třída i prostranství před Národním muzeem jsou proto našim soukromým pietním místem po celý rok a nikoli pouze v době mediálně zajímavých kulatých výročí,“ stojí v něm.
Kocián je prý zklamán dlouhodobou společenskou apatií a všeobecnou relativizací hodnot. Vadilo mu, že pražská nezávislá kina v den výročí klíčové události promítají příběh ruské ponorky.
„V tomto kontextu a na základě naší osobní iniciativy u majitele Kina Pilotů byla na nadcházející sobotní večer mimořádně zaražena projekce filmu Jan Palach režiséra Roberta Sedláčka, na který jsme rovněž přislíbili pozvat naše fanoušky a zaplnit tím kapacitu kinosálu. Tím jsme tedy s čistým svědomím a bez dalších postranních úmyslů přispěli naším dílem k Palachovu odkazu: Vždycky je možné něco udělat..,“ dodal Kocián.
S činem mohou lidé souhlasit nebo souhlasit, v každém případě se to vyjádřit slušně. A v každém případě to byla jedna obrovská rodinná tragédie. Jen cílovka 20-25, která už dostala tu tolik preferovanou "volnou výchovu" vůbec nedostala mantinely, jak se vyjadřovat k takovým to událostem, potažmo jak se chovat ve společnosti. Sebestřední hulváti, všude a vše zesměšňují a ignorantsky přehlížející, bez sebemenšího taktu. A nějaký Kocián, který si sesmolil omluvné psaní to už nezachrání. Denně v Legerce a u Muzea pietně vzpomíná? To snad ne.