Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Každé páté mrtvé dítě v autě nebylo připoutané. V Česku jich zemřelo 751

Autor: sou - 
6. září 2016
05:40

Téměř pětina dětských obětí dopravních nehod za poslední čtyři roky nebyla připoutána. Od vzniku samostatné České republiky v roce 1993 jich podle dopravního experta Týmu silniční bezpečnosti Romana Budského zemřelo přes 750. Velkým problémem je podle něj i používání cyklistických přileb. V minulém roce ji nemělo 59 procent těžce zraněných dětských cyklistů. Přilba přitom může omezit možnost poranění mozku.

„Téměř pětina dětských pasažérů usmrcených v letech 2012–2015 nebyla řádně připoutána. Situace se však zlepšuje. Nejvíce nepřipoutaných dětí přišlo o život v letech 2006 a 2007 – ročně shodně po šesti, což je v celkovém souhrnu čtyřicet procent obětí. V loňském roce se jednalo o dva fatální případy,“ uvedl dopravní expert z Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Nepřipoutané děti podle Budského čelí až sedminásobně vyššímu riziku úmrtí při dopravní nehodě. „Pokud dojde ke kolizi vozidla v rychlosti 50 km/h, na posádku působí takové síly, jež znamenají zvýšení hmotnosti každé z přepravovaných osob na 25násobek. Nepřipoutané dítě bude čelit následkům jako po volném pádu z výšky 10 metrů. Belgický institut pro bezpečnost silničního provozu uvádí, že dokonce náraz v rychlosti 15 km/h může mít pro nepřipoutané dítě fatální následky,“ upozorňuje Budský.

Překroucený nebo nedotažený pás může způsobit vážné zranění

Dětské autosedačky významně snižují riziko vzniku vážného zranění při nehodě. Nelze je ale považovat za všelék. „Základem bezpečí dítěte je zodpovědná jízda rodičů. A také výběr správné autosedačky a skutečně pečlivé a správné připoutání nejmenšího pasažéra. Nedotažený či překroucený bezpečnostní pás může v případě kolize způsobit vážné zranění,“ míní Budský.

V letech 2009–2014 zemřelo sedm nejmenších cyklistů, z toho čtyři byli bez přilby. V loňském roce se 22 dětí na kole těžce zranilo. Více než polovina, přesněji třináct, jich jelo bez přilby. Podobně tomu bylo i u lehce zraněných dětských bicyklistů, kdy z 209 nepoužilo přilbu 99.

„Díky používání přilby lze předejít 83 procentům fraktur lebky, 53 procentům zranění měkkých částí hlavy a 48 procentům poškození mozku. Samozřejmě že cyklistická přilba nemůže nikoho ochránit od pádu z kola, ale může výrazně omezit možnost vážného poranění mozku,“ upřesňuje Besip. Na tento problém poukázal i ve své kampani „Děláš to taky!“, která měla upozornit na fakt, že by rodiče měli jít svým dětem příkladem.

Dětem jsou pro bezpečnost na silnicích vzorem rodiče

Důležitost přilby si děti vštěpují i při dopravní výchově na školách. „V rámci projektu ‚Chraňme naše děti‘ náš tým jen v letošním roce seznámil na 3300 dětí ve školkách a školách, jak se chovat bezpečně, ale také ohleduplně na silnicích. Ovšem jsou to především rodiče, kteří jsou pro děti každodenním příkladem. Vzorem, který rozhoduje, nakolik budou děti brát problematiku bezpečnosti silničního provozu vážně,“ uzavřel Budský. 

V letech 1993–2015 zemřelo na českých silnicích 751 dětí. Každá 33. oběť tak byla mladší 15 let. Nejhorší situace pak byla v roce 1994, kdy zemřelo 75 nejmenších. Naopak historicky nejméně dětí zemřelo v roce 2013. V loňském roce jich zemřelo 18, což je nejvíce za posledních 8 let.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi