Pondělí 17. ledna 2022
Svátek slaví Drahoslav, zítra Vladislav
Oblačno, déšť se sněhem 4°C

Tolerance alkoholu? Expert: Přibude mrtvých, politici hazardují se životy

Autor: Václav Lang - 
26. září 2015
06:30

Poslanec Jiří Junek (KDU-ČSL) navrhuje tolerovat kolařům 0,5 promile alkoholu v krvi, aby si mohli dát na výletě dvě piva. Senátor Jaroslav Kubera (ODS) chce stejnou hodnotu povolit i řidičům. Argumenty bývají stejné: mají to všude v Evropě a není to zase tolik alkoholu. Dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti ale takové úvahy zásadně odmítá. V rozhovoru pro Blesk.cz řekl, že takové změny jen přinesou více mrtvých.

Za poslední měsíce se objevilo hned několik legislativních návrhů na zavedení určité tolerance alkoholu na silnicích nebo cyklostezkách. Co si o těchto iniciativách myslíte?

Začnu cyklisty. Ze všech nehod zaviněných cyklisty v loňském roce jich 30 procent bylo způsobeno vlivem alkoholu, což je výrazně nejvíc ze všech skupin účastníků silničního provozu. Takže už dnes je problém s alkoholem za řídítky kol. Cyklista je navíc nejen řidič, který musí řešit dopravní situace, ale současně také musí udržovat stabilitu. To znamená, že už jedno malé pivo představuje šestinásobné zvýšení rizika pádu z jízdního kola. Prostě ten člověk sebou řízne, za jízdy, nebo když zastaví. To jsou argumenty, které by bylo dobré vzít v úvahu, protože cyklisté už dnes pijí a jsou opravdu zranitelní.

Jeden z legislativních nápadů je postaven tak, že by pro cyklisty sice neplatila žádná tolerance alkoholu, ale policisté by je směli kontrolovat pouze v případě, že by spáchali dopravní nehodu. Je to řešení?

Já bych byl asi přísnější. Cyklista je řidič. Už kvůli tomu, že 30 procent nehod cyklistů bylo loni zaviněno pod vlivem alkoholu, bych to nepovoloval. Řešit alkohol jen v případě nehody znamená, že zmizí prevence, bude se řešit jen následek, ale lidem budeme v podstatě říkat: „Pijte si, jak chcete, když to zvládnete, tak jezděte.“

Spousta lidí tady jsou machři. Řeknou: „Já mám všechno pod kontrolou.“ Pak dojde k nehodě, která bude třeba znamenat obrovskou škodu na zdraví, a budeme to platit my všichni. Když to vezmeme v konečném důsledku, tak jeden mrtvý stojí 19,5 milionu, jedna nehoda s těžkým zraněním skoro 4,9 milionu. A platíme to z větší části my, protože jsou tam takzvané nepřímé náklady, ztráty na produkci, vdovské důchody a podobně. Celospolečenská škoda by byla vysoká.

Co si myslíte o zavedení tolerance 0,5 promile alkoholu u řidičů motorových vozidel?

Pokud vezmeme v úvahu jedno promile alkoholu, tak to znamená minimálně sedminásobné zvýšení rizika účasti na dopravní nehodě, tentokrát už se smrtelným zraněním. Pokud jde o podíl nehod zaviněných pod vlivem alkoholu u nás a v EU, tak u nás je to dlouhodobě deset procent, čili každý desátý usmrcený je při nehodě s chlastem, ale v rámci EU je to 25 procent.

Za vyšší toleranci pro cyklisty holdující alkoholu lobbuje i senátor Zdeněk Škromach. Za vyšší toleranci pro cyklisty holdující alkoholu lobbuje i senátor Zdeněk Škromach. | Zbyněk Pecák

Vidíte sám, že státy, které mají standardně 0,5 promile (0,8 už mají dnes jen tři státy), tak každý čtvrtý na evropských silnicích umírá při nehodách s alkoholem, ale to jsou nehody, kdy je alkohol nad legální hranicí. Do 25 procent nespadají ti, kteří zavinili nehodu a mají do 0,5 promile alkoholu, to znamená, že alkohol zabíjí víc než jen tu čtvrtinu lidí.

Čili neuznáváte častý argument, že když je tolerance ve většině států EU, tak proč by nemohla být i u nás?

To sice platí, ale za cenu toho, že budou víc umírat lidi. Alkohol si ročně v rámci EU vybere asi 6,5 tisíce lidských životů, přičemž celkově v loňském roce zemřelo v rámci EU 25 845 lidí. Šest a půl tisíce z nich bylo při nehodách s alkoholem, který byl nad legální hranicí 0,5 promile, skutečný počet mrtvých při nehodách pod vlivem alkoholu byl tedy vyšší.

Řada lidí říká, že při 0,2 nebo 0,3 promile se nic neděje, to je zbytkový alkohol, nebo to pivo po obědě, sklenka vína. Já rozhodně nesouhlasím, aby se zaváděla nějaká tolerance k alkoholu, protože už teď máme jako Češi jednu z nejvyšších spotřeb alkoholu na hlavu na světě. Není to pozitivní zjištění a tohleto vypustí krakena. Lidi budou pít, budou pít a budou jezdit přinejmenším se zbytkáčem, nebo se bude jezdit po takovém tom jednom pivu po obědě.

Myslíte si tedy, že je to ze strany zákonodárců hazardování s lidskými životy?

Je. Jsem o tom přesvědčen. Vůbec si nemyslím, že by měl alkohol patřit tam, kde jde o lidské životy. Ať už je to silnice či jakýkoli druh dopravy, nebo jestli jsou to riziková povolání. Tam prostě nepatří ani alkohol, ani drogy. Nedá se nic dělat. Pokud s tím má někdo problém, tak ať si jezdí hromadnou dopravou, nebo ať si dá sklenku večer, já si myslím, že bez toho se žít dá.

vi3ol ( 26. září 2015 20:03 )

Žádná tolerance. Ale ani politikům. Vstoupíš do Sněmovny, Senátu, na Hrad..tester. Tam budou pospávat, protože se ožerou hned po příchodu, ale aspoň něco. Chceš k mikrofonu?.. Tester.. hradní ožrala ani Kalousek by už neměli šanci promluvit (aby vůbec fungovali, potřebují hladinku kolem 3 promile) proč taky za něj kolikrát musí mluvit podržtaška?? Ale bylo a jsou jich tam spousty, které by normální zaměstnavatel nepřijal kvůli chlastu. Jediné jejich uplatnění je v politice. A to rozhodují o dolních 10 miliónech. ...

lynx ( 26. září 2015 16:15 )

Jestliže spáchali 30% nehod cyklisté pod vlivem alkoholu, znamená to, že 70% nehod spáchala ta hovada, co chlastají minerálky džusy, coly, tonicy a jiné podobné sajrajty. Zakázat by se tedy neprodleně mělo požívání nealkoholických nápojů před a během jízdy!

sores ( 26. září 2015 15:36 )

 Správně! Kdo řídí nemá co chlastat alkohol! Voda také zažene žízeň a komu ne, tak ale nemůže řídit a ohrožovat životy nevinných lidí, kdy už to ti tupci pochopí!

agfor ( 26. září 2015 14:45 )

Správně. Máme se vybít sami, nebo nás mají pořezávat islámisti, které nám vnutila Angela Hitlerie Merkelová ?

stanislavhahn ( 26. září 2015 14:42 )

Nejlepší způsob jak vymlátit národ.Povolit alkohol za volantem ještě řidičáky zdarma a je to...

Zobrazit celou diskusi
Další videa