Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Příklad pro děti? Alkohol za řídítky ani telefon za volantem ne

  • Autor: sou - 
    6. 10. 2015
    21:50

    Přecházení na červenou, nevěnování se plně řízení nebo nepřipoutání se bezpečnostním pásem v autě. Takové vzory nebezpečné chování od svých rodičů přebírají děti, které s nimi každý den jezdí například do školy. Když to dělá máma nebo táta, tak proč by to mělo být špatně? BESIP proto odstartoval kampaň „Děláš to taky!“ Chce dospělé upozornit, že by měli jít svým potomkům příkladem a dodržovat základní pravidla silničního provozu.

  • 1.Telefonování za volantem je nebezpečnější než alkohol

    Telefonování za volantem patří mezi nejčastější přestupky řidičů Telefonování za volantem patří mezi nejčastější přestupky řidičů | BESIP/Blesk

    Jen si rychle přetřít rty rtěnkou, srknout si kávy nebo vyřídit hovor. U toho všeho je ale potřeba ještě krkolomně držet volant. Co se děje na silnici? Na soustředění už řidiči zůstává jen minimální kapacita. Například esemeskující řidič je víc nebezpečný než řidič s alkoholem v krvi.

    Telefonování za volantem patří mezi nejčastější přestupky řidičů. „Nevěnování se řízení je i v letošním roce premiantem mezi příčinami nehod na našich silnicích, nezřídka s tragickými následky. Řidiči často za jízdy telefonují, pracují a nevěnují se plně řízení vozidla,“ vysvětluje šéf oddělení BESIP Martin Farář.

  • 2.Připoutejte se, prosím

    Bezpečnostní pásy se v autech objevily už v padesátých letech minulého století. Podle statistik vyplývá, že po jejich zavedení významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů. Bezpečnostní pásy se v autech objevily už v padesátých letech minulého století. Podle statistik vyplývá, že po jejich zavedení významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů. | BESIP

    Bezpečnostní pásy se v autech objevily už v padesátých letech minulého století. Podle statistik vyplývá, že po jejich zavedení významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů. „Přestože povinnost připoutat se bezpečnostním pásem platí i na našich silnicích už pěknou řádku let, stále jsou tací, kteří riskují nejen pokutu a ztrátu bodů, ale především životy své, ale i ostatních, především svých blízkých a kamarádů, se kterými v autě cestují,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP.

    Když prudce šlápnete na brzdy nebo narazíte, vaše auto se sice zastaví, ale vy se budete pohybovat dál, dokud nenarazíte na čelní sklo, palubní desku nebo chodník. Představa, že se při nárazu opřete o volant a prostě se udržíte, je také absolutní mýtus. Jen při zabrzdění z rychlosti 50 km/h se zvýší hmotnost vašeho těla až šedesátkrát. Z padesáti kilo se tak rázem dostanete na váhu tří tun.

  • 3.Na kolo jedině s přilbou

    Díky používání přilby lze předejít 83 % fraktur lebky, 53 % zranění měkkých částí hlavy a 48 % poškození mozku. Díky používání přilby lze předejít 83 % fraktur lebky, 53 % zranění měkkých částí hlavy a 48 % poškození mozku. | BESIP

    Zatímco děti při jízdě na kole přilbu mít musí, u dospělých je to jen na jejich volbě. Jen loni zemřelo na cestách 57 cyklistů. Neuvěřitelných 46 z nich nemělo přilbu. I při těžkých zraněních na kole nemá 70 % lidí přilbu. Přitom hlava a krk jsou při pádu z kola zasaženy při 75 % případů.

    Díky používání přilby lze předejít 83 % fraktur lebky, 53 % zranění měkkých částí hlavy a 48 % poškození mozku. Samozřejmě, že cyklistická přilba nemůže nikoho ochránit od pádu z kola, ale může výrazně omezit možnost vážného poranění mozku.

  • 4.Alkohol nepatří ani za řídítka

    Jedno pivo nebo sklenička vína. I to může zamávat s rovnováhou. Obzvlášť, když jedete na kole. Mnoho cyklistů si to ale neuvědomuje. Jedno pivo nebo sklenička vína. I to může zamávat s rovnováhou. Obzvlášť, když jedete na kole. Mnoho cyklistů si to ale neuvědomuje. | BESIP

    Jedno pivo nebo sklenička vína. I to může zamávat s rovnováhou. Obzvlášť, když jedete na kole. Mnoho cyklistů si to ale neuvědomuje. BESIP na tento fenomén upozorňuje ve své kampani: „Děláš to taky!“, kdy do role hřešících řidičů obsadil děti. Zdeněk Škromach (ČSSD) se už před časem pokusil protlačit Senátem návrh, aby u cyklistů neplatila nulová tolerance alkoholu, jenže podle vedoucího BESIPU na to Češi ještě nemají dostatečnou sebekázeň.

    „Pokud v loňském roce zavinil nehodu cyklista, bylo to téměř ve třetině případů s asistencí alkoholu v krvi. To je nejvíce ze všech skupin účastníků silničního provozu,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP. V roce 2014 bylo Policií ČR evidováno 4 637 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu.

  • 5.Poslední slova? Pojď, to ještě stihneme…

    Chodec nemá na přechodu absolutní přednost. Kříží se při něm dráha chodce a jedoucího vozidla. Člověk na zebře bude vždy v nevýhodě. Chodec nemá na přechodu absolutní přednost. Kříží se při něm dráha chodce a jedoucího vozidla. Člověk na zebře bude vždy v nevýhodě. | BESIP

    „Při přecházení je pro děti podstatný správný příklad rodičů. Musíme si ale uvědomit, že děti nesledují pouze své rodiče, ale i kamarády a ostatní dospělé. Můžou se proto i proti snaze rodičů nechat strhnout ostatními a naučit se zlozvyk, který se velmi těžko odnaučí,“ říká Martin Farář, šéf oddělení BESIP.

    Chodec nemá na přechodu absolutní přednost. Kříží se při něm dráha chodce a jedoucího vozidla. Člověk na zebře bude vždy v nevýhodě. Měl by tak silnici přecházet kolmo a co nejrychleji. Při nehodách bylo v roce 2014 usmrceno celkem 112 chodců. Z nich 65 zemřelo v noci. Lidé by tak měli pamatovat i na pravidlo, že by měli být v silničním provozu dobře vidět i při špatném počasí nebo v šeru.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi