Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Zneužití dat Facebooku mohlo ovlivnit i české volby. Existuje proti tomu obrana?

Autor: Jakub Veinlich - 
20. března 2018
19:26

Facebook zažívá jeden z dalších černých dnů. Soukromé firmě totiž pod záminkou vědecké studie poskytl nestandardně i citlivá data o 50 milionech uživatelích. Společnost Cambridge Analytica je pak využila mimo jiné při vývoji softwarových nástrojů pro podporu volební kampaně Donalda Trumpa v roce 2016. Volby mohla údajně podobným způsobem ovlivnit i v České republice. Firma kvůli aféře v úterý dočasně zbavila svého generálního ředitele funkce. Nečestná praxe praskla na nahrávce, kterou o víkendu zveřejnily listy The New York Times a The Guardian. Je tento způsob legální a jak podobné programy fungují v praxi? Blesk Zprávy se na to ptaly Karla Komínka, ředitele Institutu na politický marketing.

Zaregistroval jste někdy podobnou společnost, která měla ovlivnit volby nejen v USA, ale také údajně i v České republice?

To je společnost, která pracovala nejdříve během kampaně pro brexit ve Velké Británii, ale do popředí médií se dostala až v roce 2016 v souvislosti s kampaní nejdříve Teda Cruze a později se velmi aktivně zapojila do kampaně Donalda Trumpa. Ve své praxi používá velmi pokročilou metodu psychometrie a pokročilou analýzu sociálních účtů. Jednotlivým lidem vypočítá psychologický profil a jednotlivým lidem zobrazuje to, co nejvíce funguje u konkrétní skupiny.

Aktuální skandál, který se stal, tak souvisí trochu s něčím jiným. Společnost totiž dostávala od Facebooku mnohem více informací, než je běžně dostupné přes jejich rozhraní, a to pod záminkou akademické práce, ale ve skutečnosti tato data zhruba 50 milionů uživatelů zneužívala.

Pracovníci společnosti používali v podstatě metodu, při které dokázali najít jakési vnitřní démony každého jednotlivého voliče a následně mu zobrazovat reklamu, která na tyto démony odpovídala. Například lidem, kteří pocházejí z Haiti a bydleli v době amerických prezidentských voleb na Floridě, se během voleb zobrazovaly informace, že se Hillary Clintonová jako ministryně zahraničí nedostatečně postarala o Haiti v době zemětřesení.

Takže cílená antikampaň se zacílením na určité skupiny?

Přesně tak. Oni se podívali na jednotlivé profily, zjistili, co kdo přesně „lajkuje“ a následně mu z toho spočítali profil, který zařadili pravděpodobně až do několika desítek subkategorií. Těmto lidem pak zobrazovali také konkrétní cílené sdělení.

Mluví se o tom, že tato firma mohla ovlivňovat také volby v České republice. Zaznamenal jste něco takového?

Bohužel takové aktivity veřejnost běžně neodhalí. To, že se to teď provalilo, souvisí s tím, že na to upozornil novináře jeden bývalý zaměstnanec. Pointa jejich práce je ale taková, že vy vůbec netušíte, že se vás snaží někdo tímto způsobem ovlivnit. Na profilu se vám objeví reklama, kterou si vlastně přejete ve svém nitru a na základě toho učiníte nějaké rozhodnutí, které není navázané na internet. Takže těžko říct, kolik lidí tím ovlivnili a kolika se to zobrazilo. Bohužel tak můžu jen konstatovat, že je možné, že u nás operovali také.

A vy sám, jako odborník na politický marketing, jste například nepostřehl, že Vás samotného se snažil někdo takto ovlivnit?

Zaregistroval jsem samozřejmě spoustu pokusů o ovlivnění, spoustu názorových skupin, fake news, hoaxů, nebo zkreslování událostí. Ale popravdě, domnívám se, že ani já bych toto nedokázal odhalit. V této fázi jde o to, že nemusíte na něco kliknout, ale stačí jen to, že něco vidíte. Když uvidíte něco vícekrát, tak už to na vás může mít nějaký vliv.

Je to legální?

Legální to podle všeho je. Je to maximálně tak neetické, ale to je tak vše.

Co se s tím dá tedy do budoucna dělat?

V případě, že Facebook bude k této společnosti přistupovat jako ke všem ostatním a nebude jim dávat nějaká speciální data navíc, která teď získala právě pod podmínkou toho akademického využití, tak nepůjde s tím moc pracovat. Protože lidé z té firmy skutečně dostávali mnohem více údajů, než je běžně dostupných, a šli dokonce až za hranici těch údajů, které jsou uživatelé o sobě schopni prozradit a zveřejnit. Bez takového přístupu se pole působnosti podobných firem, které jsou na světě zhruba dvě, ale umějí pracovat ve většině jazyků, výrazně omezí, ale ne zcela eliminuje.

A může mít z této situace nějaké nepříjemnosti i Facebook, který si nedokázal ohlídat data svých uživatelů?

Facebooku po odhalení této praxe spadly okamžitě akcie o 10%. Takže už to na ně evidentně reálně doléhá.

Video  Vymažte z Facebooku přátele, které neznáte. Snadno se ztrapníte, říká expertka  - Blesk TV
Video se připravuje ...

 

andorea ( 20. března 2018 21:06 )

Proč se ze mne pořád někdo snaží udělat blbce ovlivnitelného maily či sociálními sítěmi? Rozhoduji se vlastním rozumem a bez nápovědy kohokoliv!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa