Recenze: Kaštánek jako svědek nelítostných skutků v novince autora legendárního Zločinu

16. května 2019
10:09

Temný, severský, vynikající. Takový je Kaštánek Sørena Sveistrupa (51). Možná vám způsobí noční můry, s jistotou se od něj však nebudete chtít odtrhnout.

Na předměstí Kodaně je nalezena zavražděná žena. Na místě činu policie objeví panáčka z kaštanů, na němž je otisk prstu patřící zmizelé dívce, jejíž případ byl dávno uzavřen. Krátce nato dojde k další vraždě. Další znetvořené tělo, další kaštanová figurka. Vyšetřovatelé bojují s časem, neznají však motiv a pachatel si s nimi nelítostně zahrává. Dokážou ho zastavit dřív, než se objeví další panáček? A jak s vraždami souvisí případ zmizelé školačky?

5713097:full:true:true

Ohledně tvorby Sørena Sveistrupa (51) jsou tentokrát ve výhodě především televizní diváci. Mezinárodně úspěšný scenárista stál i za hitem Forbrydelsen (2007 až 2012, anglicky The Killing, v češtině byl uveden pod názvy Zločin nebo Vražda), jehož americký remake byl také velmi dobře natočený a u diváků přijatý s takovým ohlasem, že si vydupali pokračování. Sveistrup byl oceněn výročními cenami profesních organizací i filmových festivalů a britskou Televizní cenou BAFTA za nejlepší zahraniční seriál. Spolupracoval také na scénáři k filmovému Sněhulákovi Joa Nesbøho (59). Práva k vydání jeho románového debutu Kaštánek (2019) byla prodána do 25 zemí.

Kaštánek v sobě nese onu typickou příchuť nebezpečí číhajícího kdesi v mlze a šeru. Dokonale útočí na psychiku čtenáře, vykresluje prostředí, kde se odehrává se syrovostí a realističností jako u Zločinu. Čtenář se stává součástí životů postav, které působí povědomě, jako by se jejich osudy mohly odehrávat v sousedství. Strach zosobněný figurkou z kaštanů ponechanou na místě činu dokazuje schopnost Sveistrupa dát hrozivý význam nevinným detailům. Velký podíl na kvalitě knihy má pak i překlad Kristiny Václavů, díky níž čeští čtenáři pocítili napětí u knih například z pera Jussi Adler-Olsena (68) a jeho Oddělení Q.

Søren Sveistrup: Kaštánek

Každý, kdo Kaštánka otevře, okamžitě zatouží i po televizní či filmové verzi. Kniha má spád, nechybí jí přímo znepokojující tematická linka a přitom je příjemně čtivá a po čtenáři nevyžaduje komplikované dedukce. Kaštánek je zkrátka dalším vynikajícím zástupcem tolik oblíbené Nordic Noir.

Hodnocení 95 %

Søren Sveistrup

Kaštánek