Recenze: Nejsem hrdina, tvrdí muž, který chytil Bin Ládina

Recenze: Nejsem hrdina, tvrdí muž, který chytil Bin Ládina  (Autor: nakladatelství Euromedia)
29. května 2016
17:16

Když všude kolem zuří boj, co je tím hnacím motorem, který vám dovolí nepoddat se strachu? Jaký je pocit někoho, kdo rozhoduje o něčí smrti? I o tom je monografie jednoho z amerických bojovníků SEAL Marka Owena.

Po bestselleru popisujícím misi vedoucí k zabití bin Ládina Nelehký den přichází bývalý člen jednotky amerického námořnictva Navy SEAL Mark Owen se svou druhou knihou, v níž předkládá čtenáři nejniternější zážitky ze svých misí, které ho nejvíce zasáhly a měly vliv na to, jaký člověk se z něj stal.

Tak zní anotace druhé Owenovy knihy, ve které vypráví příběhy ze svého života v armádě. Jsou to velmi osobní příběhy plné sebepoznání a také odhalování životů jeho spolubojovníků. „Chtěl jsem nabídnout něco jiného, než většina knih o válce,“ prozradil Owen v jednom z rozhovorů. „Intimní pohled na lidi v ní, osobní vnitřní boje a to, co jsem díky nim pochopil.“ Jaké jsou hodnoty člověka, který si prošel peklem, o němž my víme jen z novinových titulků?

Již první titul Nelehký den – Mise, která zabila bin Ládina (2012) se stal velmi úspěšnou monografií muže, který na vlastní kůži prožil zlomové okamžiky naší novodobé historie. V roce 2011 jeho tým například polapil Usámu bin Ládina. Matt Bissonnette, což je skutečné jméno Marka Owena, vyrostl v drsném prostředí Aljašky. Dlouhých 14 let byl členem SEAL (elitní námořní speciální jednotka, SEa, Air, Land). Zbývalo mu pouhých šest let do důchodu, když se rozhodl na vlastní žádost skončit.

Boj s teroristy v pravidlech války

V době, kdy teroristé ovlivňují životy téměř všech lidí na planetě, je zajímavé proniknou mezi ty, kdo přísahali svou věrnost a jsou oddáni boji proti terorismu. Vliv americké armády na vývoj celosvětové politiky či terorismu je nepopiratelný. Muži jako Owen procházejí extrémním tréninkem a přípravou, kterou většina rekrutů vzdává a do konce výcviku se dostanou jen nejotrlejší a nejschopnější z nich. Na moři i na souši, v mrazu i horku, vybaveni zbraněmi i odkázáni sami na sebe musejí přežít. A to i tváří v tvář všehoschopným Talibáncům, kteří vlastně nemají co ztratit. Místo budování a tvoření vlastní země a identity spoléhají na násilí bez slitování. Jaké to je stát proti lidem, kteří nemají zábrany zabíjet? Přitom SEAL mají jednoznačně daná pravidla a etické kodexy, které je mohou přivést na hranu v nebezpečných situacích, kdy jde o život každý den.

Nejsem hrdina – Život a práce člena týmu SEAL je otevřenou zpovědí muže, který procházel boji s vědomím, že se nemusí vrátit domů, a snažil se nepřipouštět si to. Ukazuje, jak naše rozhodnutí a to, co nás obklopuje, má vliv na naši přítomnost, ale i budoucnost. Owen nepolitikaří, nemluví o špatných a dobrých muslimech, pouze o teroristech a jejich jednoduchém vidění světa. Mluví o tom, že armáda není anonymní objekt, ale skupina jednotlivců, kteří jsou motivováni každý po svém, aby svoje síly spojili v boji. Tohle není televizní inscenace, ale skutečný pohled na věci, které se reálně odehrály. Každý čtenář, který rád nahlíží pod povrch, má rád válečnou a „military“ tématiku, si přijde na své.

Mark Owen (skutečným jménem Matt Bissonnette) je bývalý příslušník speciální bojové jednotky amerického námořnictva U.S. Naval Special Warfare Development Group, známé též jako SEAL Team Six. Během mnohaleté služby se zúčastnil stovek misí po celém světě, včetně záchrany kapitána Richarda Phillipse v Indickém oceánu v roce 2009. Dne 1. května 2011 byl Owen velitelem týmu při operaci Neptunův trojzubec (Neptun Spear) v pákistánském Abbottábádu, jejímž výsledkem bylo zabití Usámy bin Ládina. Owen byl jedním z prvních, kteří pronikli do druhého patra domu, kde se hlava teroristické sítě skrývala, a byl svědkem bin Ládinovy smrti. Jeho popis celé operace v knize Nelehký den zůstává jediným přesným záznamem tehdejších událostí.

Owen Mark, Maurer Kevin

Nejsem hrdina - Život a práce člena týmu SEAL

Nakladatelství: Knižní klub, 2016