Nenadálý bankrot letecké společnosti postihl i některé ze čtenářů Blesk.cz. Podle jejich vyprávění společnost SkyEurope vůbec neřeší, co bude s turisty, kteří od ní měli koupenou zpáteční letenku a nechává je v cizině napospas osudu.

Čtěte také: Cestující se chtěli prát!

"Jsem na delší dobu v Burgasu a také mne postihl noční krach SkyEurope," napsala nám čtenářka Eva Sokolová. "Právě jsem se vrátila z letiště v Burgasu, kde vládne totální chaos. Mnoho lidí vůbec nezaznamenalo noční krach SkyEurope, přijíždějíí a hledají svůj let. Někteří tomu ani nevěří, sedí , jakoby čekali, že někdo přijde a zajistí jim další let," líčí paní Eva otřesné zážitky.

"V současné době jsou tam lidé ze dvou letadel - do Prahy a do Bratislavy. Volná náhradní místa v letadlech ale nejsou ani do okolních zemí, na informacích vám podají zprávu, že musíte čekat na konkrétní let a ptát se, zda zbylo v letadle místo," dodává.

Peníze se vracet nemusí

"Letecké společnosti nejsou pojištěny proti úpadku, lidé tak nemají v případě krachu žádný zákonný nárok na vrácení zaplacených letenek," říká mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Krachem SkyEurope je podle něj postiženo více než 10 tisíc českých turistů.

Klientům zkrachovalé SkyEurope, kteří jsou nyní v zahraničí, tak nezbývá nic jiného, než si za vlastní peníze koupit letenku zpět u jiné letecké společnosti. O svoji pohledávku se pak mohou turisté přihlásit v rámci konkurzního řízení.

"Jelikož však letecká společnost SkyEurope nemá prakticky žádný majetek a nevlastní ani letadla, tak je naděje na získání peněz zpět velmi malá," dodává Okamura.


Čtěte také: Společnost SkyEurope vyhlásila bankrot


Letecká společnost SkyEurope byla po ČSA druhým největším dopravcem na pražském ruzyňském letišti a každodenně vypravovala z České republiky přibližně deset letů, v některé dny i více. SkyEurope používala podle Okamury letadla, která mají v průměru kapacitu kolem 150 míst a až polovinu pasažérů tvořili každý den Češi.

Na rozdíl od cestovních kanceláří nejsou letecké společnosti pojištěny proti úpadku. V případě krachu letecké společnosti tak v současnosti zbudou všem zákazníkům v rukou místo letenek pouze bezcenné papírky, což je v současnosti velký problém už i na úrovní Evropské unie, říká mluvčí asociace.

Evropská unie proto nově nyní navrhuje pro letecké společnosti povinné pojištění proti úpadku, jelikož jen od roku 2000 už zkrachovalo v rámci EU více než 50 leteckých společností a desetitisícům lidí tak zůstaly místo letenek jen oči pro pláč.

"Důvodem velkého množství krachů je především nástup velkého množství nízkonákladových leteckých přepravců a tím obrovský tlak na ceny letenek. Proto se v současnosti již připravuje k projednání do Evropského parlamentu novela tzv. Směrnice o zájezdech, kde je nyní nově navrženo povinné pojištění leteckých společností proti úpadku," informuje Okamura. Novela má být plánu předložena do Evropského parlamentu příští rok a její platnost se předpokládá pro všechny členské státy EU od roku 2011.


Výzva Blesku: Postihl vás krach SkyEurope? Je někdo z vašich známých nebo příbuzných s touto společností v zahraničí? Ozvěte se nám na e-mail online@blesk.cz.