Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Zkažená dovolená? Víme, kdy si říct o odškodné či kompenzaci

Autor: ula - 
22. července 2016
06:30

Přijeli jste na dovolenou a místo slibovaného výhledu na moře se díváte do zdi? Měli jste bydlet ve čtyřhvězdičkovém hotelu, ale místo toho vás ubytovali v penzionu? Pokud ve vaší smlouvě s cestovní kanceláří bylo něco jiného, máte nárok na kompenzaci. Ale neplatí to vždy.

V případě, že cestovní kancelář nesplní své povinnosti, které jí plynou ze smlouvy o zájezdu, máte právo na náhradu škody. Vy ale musíte mít platnou smlouvu, kde jsou jasně dané smluvní podmínky. Bez řádné smlouvy s cestovní kanceláří nikam nejezděte.

Pokud tedy cestovní kancelář poruší smlouvu, musí nahradit nejen případnou škodu na majetku (tedy vrácení ceny zájezdu), ale navíc i tzv. újmu za narušení dovolené, a to zejména pokud byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen.

„Tento institut zavedl nový občanský zákoník po vzoru mnoha členských států EU. Klienti cestovky mohou získat peníze za to, že se na dovolené museli omezit nebo že zažili zbytečné stresy se zjednáváním nápravy. Ale i za to, že zájezd, se kterým počítali a na který se těšili, se z důvodů na straně pořadatele nakonec vůbec nekonal a klient už neměl šanci najít si za něj adekvátní náhradu,“ upozorňuje vedoucí právního oddělení společnosti Provident Financial Martin Šváb.

Žádná kompenzace za zpožděný let

Cílem úpravy zákona bylo posílit postavení klientů, aby si cestovní kanceláře musely dávat mnohem větší pozor na to, co nabízejí, např. ve svých katalozích nebo na webových stránkách, oproti tomu, jaká pak byla realita.

Může se jednat například o uvíznutí na letišti na několik dní nebo ubytování ve špinavém a hygienicky nevyhovujícím hotelu. Ale pozor, nevztahuje se to na případy typu hodinového zpoždění letu nebo plačícího malého dítěte, které by vám řevem ztrpčovalo pobyt. Stejně tak nebudou cestovní kanceláře zodpovědné ani za újmu vzniklou v důsledku mimořádných nepředvídatelných situací, jako je například nepříznivé počasí či požár.

Na reklamaci máte jen měsíc

Pokud má zájezd nějakou vadu, měl by na ni klient upozornit pořadatele zájezdu bez zbytečné prodlevy – nejlépe ihned přímo na místě.

Pokud to není z nějakého důvodu možné (např. kvůli nepřítomnosti delegáta), měl by své právo např. na slevu z ceny zájezdu uplatnit nejpozději do jednoho měsíce od skončení zájezdu, a to písemně. Zájezd je možné reklamovat buď u pořadatele, nebo u zprostředkovatele zájezdu – například cestovní agentury. A to v případě, že neodpovídá domluvě s pořadatelem zájezdu nebo nemá vlastnosti, které klient cestovky vzhledem k nabídce a zvyklostem u zájezdu očekával. Za vadu, kterou vyreklamujete včas, máte právo na slevu z ceny.

Kolik peněz můžete dostat?

Zákoník přesně nespecifikuje, jak vysoké odškodné by měl pořadatel zájezdu svým klientům v konkrétních případech vyplatit. Svou roli bude samozřejmě hrát cena zájezdu a rozsah porušení povinností ze strany cestovní kanceláře, ale i další faktory.

„Klient by si neměl zapomenout opatřit ještě na místě potřebné důkazy (např. fotky špinavého pokoje, účtenky od taxíku apod.). Pro představu, na jakou výši odškodného by měli mít klienti cestovek nárok, doporučujeme tzv. frankfurtskou tabulku slev, podle níž se některé cestovní kanceláře při posuzování náhrady škody řídí,“ říká Šváb s tím, že tato tabulka například uvádí, že za jiný než smluvený hotel podle vzdálenosti může poškozený klient získat slevu z ceny 10 až 25 %, za plíseň na pokoji 10 až 50 % nazpět nebo v případě pokoje bez vlastního WC, když mu bylo při sjednávání smlouvy slíbeno, až 15 %.