Nemáte radost z dovolené? Zákon nařizuje odškodnění. V praxi ale nic nedostanete

Autor: Michaela Bezvodová - 
28. července 2016
20:08

Lidé stále častěji končí u soudu s žalobou proti cestovním kancelářím. Ročně se objeví okolo tři sta případů. Mnohdy si dovolenkáři škodí nejvíc sami, když přistupují na nevýhodné podmínky nebo nežádají náhradu už na místě dovolené. Objevila se ale novinka – ze zákona můžete dostat odškodnění i ze ztráty radosti z dovolené, podle předsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže ovšem není jediný případ, kdy by člověk kompenzace dosáhl. 

Všechny reklamace musí být uplatněny bez odkladu. Protože cestovní kancelář, hotel nebo poskytovatel musí mít šanci tu škodu napravit. Ve chvíli, kdy je člověk nespokojený, nikomu to neřekne a po návratu domů začne argumentovat fotografií neuklizeného stolu a podobně, tak se sám pouští do rizika, že mu taková reklamace nebude uznána, protože to můžete kdykoliv naaranžovat,“ řekl Papež pro Blesk.cz.

Podle něj lidé často nevědí, s kým na zájezd jedou a obrací se na nesprávné cestovní kanceláře nebo si koupí nabídku na poslední chvíli, která neodpovídá jejich představám. A mohou žádat nápravu. „Pokud není náprava možná, kancelář nebo hotel na to kašle, člověk neztrácí právo na reklamaci. Lidé si ale neuvědomují, že si celý proces prodlužují, když nesdělí, co po kanceláři chtějí,“ upřesnil Papež. 

Zkažená radost z dovolené

Pokud zaplatíte za pokoj s výhledem na moře a nedostanete jej, měli byste rovnou požadovat rozdíl ceny a příplatek za to, že problém vznikl. V takovém případě může poskytovatel služby hned reagovat a vyplatit újmu. V jiném případě stížnost vyřeší soud. Vždy by měl člověk vědět, co si objednal a co komu podepsal, a mít buď e-mailovou konverzaci, nebo smlouvu.

Do občanského zákoníku se dostala také možnost odškodnění za „zkaženou radost z dovolené“. Papež ale nezná jediný případ, kdy by k odškodnění opravdu došlo. „Újmu z radosti z dovolené může uplatnit člověk teprve tehdy, když prošel normálním reklamačním řízením a získal alespoň padesáti procentní odškodnění. Také je to velice vágní pojem, který ani právníci neumí definovat, takže často lidem radí, aby do toho nešli,“ řekl. 

Češi ví, jak na reklamace

Z celkového počtu reklamací skončí u soudu asi tři procenta případů. To je mezi 250 a 300 reklamacemi ročně. Stane se tak podle Papeže kvůli tomu, že při vyjednávání podmínek navrácení peněz jedna ze stran znervózní a nechá situaci řešit soud. Tomu se dá vyhnout právě včasným a přesným požadavkem na kompenzaci.

Nároky na odškodnění, kterými se soudy řídí, najdete ve Frankfurtské tabulce slev. Za nefunkční záchod a koupelnu můžete dostat odškodnění patnáct procent, za hluk v noci čtyřicet procent a hmyz v pokoji až padesát procent. 

Místopředsedkyně soudu pro Prahu 1 Alena Novotná Hospodářským novinám řekla, že z počátku byly žaloby málo určité, ale „lidé se naučili číst v katalozích a bránit se, když jsou rozpory“. 

Cestovky chtějí vyjednávat

Většina problémů je řešitelných, ať už se jedná například o porouchanou TV či klimatizaci, kterou může místní údržbář opravit nebo může být řešením přestěhování do jiného pokoje,“ řekl pro Blesk.cz Petr Šatný z kanceláře Alexandria.

„Ve vztahu s našimi klienty se snažíme o maximální transparentnost. Pokud tedy o problémové situaci víme ještě před odletem, tak klienta okamžitě informujeme a nabízíme mu alternativy,“ vysvětlil Petr Bezděk z kanceláře Fischer. Ta nabízí možnost individuálních cest, kdy si lidé délku pobytu i průběh sestaví sami a mohou předcházet problémům. Šatný z Alexandrie upřesňuje, že se podobné zájezdy hodí především pro cesty za exotikou nebo do hor.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi