"Tuzemské cestovní kanceláře však zatím žádné pojištění počasí neplánují", řekl mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Domácí pojistitelé jsou ale schopní takovéto pojištění poskytnout.

Důvodem nezájmu domácích cestovních kanceláří je podle Okamury hlavně to, že čeští turisté zatím nejsou tak bohatí, aby ve velkém cestovali do dalekých zemí. "Tráví tak dovolenou především v Evropě či severní Africe, tedy relativně blízko naší země, kde se dá počasí celkem předvídat," řekl.

Pokud si turista letos zarezervoval svůj pobyt v období mezi 1. květnem až 7. červnem s příjezdem na karibský ostrov Barbados nejpozději do letošního 18. prosince, tak mu podle Okamury barbadoská státní centrála cestovního ruchu vyplatí 100 amerických dolarů (1750 korun) za každý den, kdy teplota klesne pod 26 stupňů Celsia a zároveň naprší více než pět milimetrů srážek.

Ve Francii nabízejí cestovní kanceláře Pierre et Vacances a FranceLoc speciální pojištění proti špatnému počasí, na jehož základě dostane klient zpátky z ceny dovolené až 400 eur (10.300 korun), pokud z týdne proprší alespoň čtyři dny. Obě cestovní kanceláře nabízely toto pojištění už loni. Podle jejich údajů loni pršelo desetině klientů na dovolené tak, že získali nárok na vrácení peněz.

S nabídkou pojištění počasí začaly letos i letecké společnosti. Například německá Lufthansa nabízí cestujícím kompenzaci až 20 eur za každý den, kdy o dovolené naprší více než pět milimetrů srážek. Maximum je však 200 eur za jednoho cestujícího. Podmínkou však letos byla rezervace do jedné z vybraných 36 destinací po celém světě do 18. srpna, a to na dobu odletu mezi 1. zářím a 31. říjnem, uvedl Okamura.