Drží se v pozadí, ale jsou to právě oni, kdo určuje směr volebních kampaní a strategii stran a hnutí před volbami. Politici sázejí na takzvané „spin doktory“, platí si renomované agentury. A nejde o levnou záležitost, strategie, které mají zaručit volební vítězství nebo alespoň úspěch, stojí často miliony korun. A zatímco vládní hnutí ANO má už roky svého stratéga Marka Prchala, koalice SPOLU vsadila mimo jiné na firmu bývalého náměstka ministra vnitra Zdeňka Zajíčka. ČSSD věří ve „velký návrat“ svého někdejšího mluvčího Tomáše Sazimy, komunistům pomáhá partajník a agent celebrit Roman Roun. Pirátům a STAN má pomoci „přepřáhnout“ kampaň PR agentura. U Pirátů se navíc situace vyhrotila – na vnitrostranickém fóru řeší možnost odvolání poslance Mikuláše Ferjenčíka z pozice vedoucího stranického mediálního odboru.
Kdo tahá za nitky v zákulisí letošních voleb? Podívejte se, komu a jak politici platí
1.ANO sází na Topinku a Prchala
V souvislosti s hnutím ANO a „marketingovými zázraky“ se objevuje většinou jméno Marek Prchal. Právě jeho Andrej Babiš objímal a líbal po volebním vítězství v roce 2017. Prchal je premiérovi stále na blízku, ale není tím, komu by hnutí ANO platilo nejvíc, prozradil transparentní účet hnutí.
Tím je Petr Topinka, respektive firma Calmia Planet. Od dubna 2021 inkasovala od hnutí ANO přesně 2 288 000 z celkových 13 milionů, které zatím na volebním účtě na pokrytí výdajů voleb do poslanecké sněmovny přistály. Minimálně v číslech je proti Topinkovi Prchal malá ryba - inkasuje „pouze“ 60 500 Kč měsíčně, a to ještě nepravidelně.
Kdo je to Petr Topinka?
Petr Topinka je známou postavou českého politického marketingu. Bývalý ředitel kreativní agentury Mark BBDO spolupracuje s politickým hnutím ANO Andreje Babiše od července 2013. Pomáhal budovat značku hnutí ANO, vedl komunikaci volební kampaně ANO v parlamentních volbách 2013. Služby poskytuje pod hlavičkou výše zmíněné firmy Calmia Planet a.s., ve které je jediným akcionářem.
2.SPOLU a majlant za billboardy
Koalice SPOLU nemá pro komunikaci jen jednoho člověka. Podle mluvčí KDU-ČSL Kateřiny Procházkové je to proto, že spolu týmy všech tří koaličních subjektů „bezvadně spolupracují a vše řeší společně. Proto je každý tiskový mluvčí schopen podat naprosto relevantní a shodné informace bez ohledu na to, ze které je strany“.
Kampaň vede člověk z ODS
Na dotaz, kdo kampaň tedy řídí, odpověděl (pro změnu) mluvčí ODS Václav Smolka: „Kampaň je řízena i zpracovávána volebním štábem, předsedou štábu je Zbyněk Stanjura. Ve štábu jsou zastoupeni především profesionálové v oboru komunikace a kampaní napříč všemi koaličními stranami. Kreativní stránku kampaně má na starosti Radek Hadj Moussa.
Moussa do vedení komunikace ODS přešel z pozice kreativního ředitele agentury DDB, v roce 2020 o tom informoval Mediář. Moussa je ostřílený kreativec: v DBB působil od října 2012, předtím v agenturách Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, McCann či Mark BBDO.
Koalice nejvíce utrácí za billboardy
Klíčovou roli v kampani koalice hraje reklamní agentura Nordeko, od začátku roku inkasovala přes 20 milionů korun (přesně 20 337 619 Kč). Za co? Agentura se specializuje na pronájem billboardů, dělá to však tak trochu jinak - měřitelně. Digitální mapa zobrazuje klientům dostupné billboardy i s cenou jejich pronájmu. Know-how Nordeka spočívá v tom, že údajně dovede měřit, kolik lidí sdělení na reklamní ploše denně vidí, billboardová reklama od Nordeca tak má být efektivnější, než ta „klasická“.
Společnost je úzce spjata s výraznými postavami pražské ODS, Renátou Zajíčkovou, která je aktuálně číslo osm na kandidátce koalice Spolu a Zdeňkem Zajíčkem. Ten byl mimo jiné postupně náměstkem několika ministrů, včetně Ivana Langera. Za jeho éry na ministerstvu vnitra pobíral k platu ještě tučné odměny. Zajíček v současné době působí jako předseda pražských zastupitelů ODS, má za sebou i čtyři roky v Poslanecké sněmovně.
SPOLU vsadila i na online
Spolupráce s agenturou Ydeal pro ODS také není žádnou novinkou, tvoří pro ni online kampaň. Oto Klempíř, který v agentuře působí jako kreativní ředitel, s ODS již dříve spolupracoval.
Klempíř je známý především díky kapele J.A.R. Zájem o veřejné dění se promítá i do jeho hudební tvorby. Minulé volby okomentoval po svém: písní Zhublas, kde parafrázoval Andreje Babiše i Richarda Krajča.
3.PirStan mění strategii za pochodu
Na takzvaný ideamaking kampaně a navazující marketingové služby zaplatila koalice PirStan agentuře Beefbrothers v červenci přes 300 000 korun. Platba odešla 20. 7. 2021.
Jen šest dní poté vstupuje na scénu spin doctor Martin Charvát. Jeho jméno na transparentním účtu nenajdete. Figuruje zde však firma PR Konektor, ve které má podíl. Konektoru v červenci a srpnu vyplatila koalice celkem téměř 300 000. Konkrétně 84 700 za „spin doctoring“ a 205 700 Kč za mediální trénink.
Ještě několik měsíců zpět koalice Pirátů a Starostů vévodila předvolebním průzkumům, v těch posledních jí však preference začaly klesat, v některých volebních modelech se propadla až na třetí místo za ANO a koalici SPOLU. Ve snaze pád zastavit se PirStan rozhodla změnit komunikační taktiku, informoval o tom server Seznam.cz.
Nová strategie má zdůraznit to, že koalici tvoří dvě svéprávné strany - každá něco nabízí a vzájemně se doplňují. Podle webu je cílem zviditelnit méně konfliktní hnutí Starostů a nezávislých. Změnit komunikační směr má právě čerstvě najatý matador politického marketingu Martin Charvát, který už pracoval například pro TOP O9, ČSSD nebo ODS.
Piráti „jdou po krku“ Ferjenčíkovi
Na pirátském fóru se rozvíjí vášnivá debata. Padají dotazy, zda vůbec PirStan nějakou kampaň vede, objevil se i názor, že by možná udělalo větší službu nedělat kampaň žádnou.
Piráti dokonce řeší možnost odvolání poslance Mikuláše Ferjenčíka z pozice vedoucího stranického mediálního odboru. Návrh podal člen pražského krajského sdružení a zastupitel Prahy 4 Adam Jaroš. Kritizuje například to, že Piráti cílí mimo své voličské jádro, plán na start kampaně pro mladé lidi a seniory považuje za vytvořený na koleně. Kritizuje i bagatelizování zjevných problémů kampaně nebo Ferjenčíkovo „velmi nevhodné komentování práce novinářů“.
Podle Deníku N za Ferjenčíkem stojí i předseda strany Ivan Bartoš. „Za jeho prací stojím a má mou podporu i ve funkci vedoucího mediálního odboru strany. Rozhodnutí ohledně kampaně děláme kolektivně, neustále kampaň posunujeme a věřím, že se nám úspěšně podaří předat náš program voličům a ve volbách uspět,“ řekl.
4.ČSSD a velký návrat Tomáše Sazimy
ČSSD si na pomoc s kampaní najala agenturu Ewing, nejvýraznější tváří speciálně sestaveného týmu je „spin doctor“ někdejšího premiéra Jiřího Paroubka Tomáš Sazima.
Kdo je Tomáš Sazima?
Zkušenost z médií má z Pražského deníku nebo serveru Lidovky.cz, s politickým marketingem začínal v roce 2009 v oddělení PR ČSSD pod tehdejším vedoucím Petrem Dimunem. S Jiřím Paroubkem si očividně sedli - po jeho odchodu se Sazima stal mluvčím paroubkova hnutí LEV 21.
Od roku 2014 spolupracoval s agenturou C&B Reputation Management, kde vlastnil i minoritní podíl. Právě v tom období, koncem roku 2019, vyšlo najevo, že agentura mimo jiné provozovala web Sinoskop, který měl za cíl vylepšování reputace komunistické Číny v tuzemsku. Klientem byla podle serveru Aktuálně.cz společnost HomeCredit, která je součástí skupiny PPF.
V roce 2020 se stal majitelem agentury King Makers. Tu však ve výpisu transparentního volebního účtu ČSSD nenajdete. ČSSD je klientem agentury Ewing, v jejímž týmu Sazima působí jako spin doctor a jeden z expertů na politickou komunikaci.
Nová komunikace: Desatero, aneb co ČSSD způsobila
ČSSD se podle průzkumů potácí na pětiprocentní hranici, která je nutná pro vstup do Sněmovny. Pomoci jí má nová kampaň. „ČSSD dlouhodobě nedokáže svým voličům komunikovat své vládní úspěchy, pozitivní body za to bere povětšinou ANO,“ říká Alžběta Králová z Institutu politického marketingu.
Právě na to mělo reagovat Desatero, kterým ČSSD nový směr komunikace zahájila.
Za nepovedenou označil tuto část kampaně politolog Jakub Charvát. „Vypadá to, jako by ČSSD vedla negativní kampaň sama proti sobě. Záměr je správný, ale realizace nešťastná,“ řekl Blesk Zprávám.
Desatero rozcupoval i expremiér Paroubek. „Vyměnil bych marketingovou agenturu,“ uvedl pro Blesk Zprávy.
5.KSČM pomáhá agent celebrit
KSČM si podle slov tiskové mluvčí Heleny Grofové zajišťuje komunikaci k volbácm interně: „Poprvé za nedávnou historii jsme ke spolupráci přizvali někoho ze showbyznysu. Roman Roun, který s komunikací i kampaní pomáhá a přináší nápady, se v marketingu pohybuje již léta. Nejedná se však o externě najatého a placeného člověka, Roman Roun je členem KSČM a dělá to z lásky ke straně.“
Kdo je to Roman Roun?
Roman Roun se zviditelnil v roce 1998, kdy ho o spolupráci požádala tehdy osmnáctiletá herečka Lucie Vondráčková. Od roku 2005 zastupoval řadu umělců včetně Martina Dejdara, Natálie Kocábové, Kristýny Leichtové, Dany Batulkové a dalších. Působí i jako marketingový expert, moderátor, konferenciér a DJ. Má vlastní divadelní talk show „Sranda kvete v každém věku“, ve které vypráví zákulisní příhody populárních umělců. A mimo to pomáhá KSČM s volbami.
Právě Roman Roun je podle slov tiskové mluvčí Grofové autorem ústředního motivu volební komunikace KSČM 5P.
Podle výpisu z transparentního účtu to vypadá, že KSČM opravdu hodlá zvládnout volby bez velké (a nákladné) kampaně od agentury. Žádné milionové částky, na rozdíl od jiných stran, z jejího účtu neodešly. Strana standardně utrácí za reklamu, polepy, tisk a billboardy.
Video „Tečka“ je opožděná a manipulativní, tvrdí expertka. Zmínila chyby v kampaních u všech stranVideo se připravuje ...
A co tato zlodějna, neřešila se a řešit nebude........Lidé bděte...........Víte proč se v žádných médiích nemluví o ORLÍKU? - zajímavý po všech stránkách
Slyšeli jste někdy v ČT nebo v jiných médiích o megadotacích, které byly přiděleny Orlíku? Že ne? To je divné, vždyť tam se doslova valily stamiliony. Kam se na Orlík hrabe Čapí hnízdo. A víte proč se o tom v žádných médiích nemluví? No to proto, že v kauze Orlík jede Schwarzenberg a Kalousek.
Orlík = "MEGA-Čapí hnízdo"!!!
S přátelským pozdravem Vladimír Tišer, mobil: +420 608 324 382
Vraťme se o pár let zpátky, do roku 2013: Kníže Schwarzenberg sám, jako ministr vlády ČR podniká po celou dobu ministrování se svou firmou, kde drží 99,82% podíl:
ORLÍK NAD VLTAVOU s.r.o.,Bělohorská 165 Praha 6, IČ: 450 23930, Kalousek této firmě převedl víc jak 100 milionů Kč dotací ze státního rozpočtu a mnoho desítek milionů Kč z Evropské unie!!!
Schwarzenberg, jen za poslední 2 roky ministrování obdržel prostřednictvím této firmy od Kalouska a Ing.Čiernika z MZE přes 70 milionů „na odbahnění písčitých rybníků Sobík, Silvestr a Zhoř“, kde ale místo bahna těžil písek, který pak prodával cestářům na opravu cest. Je naprosto neuvěřitelné, že to všechno bylo a je (na rozdíl od kauzy Čapí hnízdo) v naprostém pořádku!?!?!
Žádné ostouzení, hysterie, útoky ani žádný humbuk v mediích se nekoná!
PROČ ASI ???Tato utajovaná mega-rozkrádačka veřejných financí musí být známa co nejvíce občanům ČR!