Expert na financování stran: Ministři jsou v šedé zóně. Ale Babiš v Průhonicích dělal kampaň
Za dva měsíce budou Češi vědět, jak na příští čtyři roky rozdali karty. Politici se tak nyní předhání ve snaze zalíbit se. Hostem Epicentra byl tak Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Podle něj – ať už to chtějí v ANO slyšet, nebo ne – byla sobotní autogramiáda premiéra a šéfa hnutí Andreje Babiše (66) kampaní. A náklady tak musí řádně vyúčtovat.
Byla sobotní akce v Průhonicích předvolební kampaň, nebo ne? Podle bývalé hejtmanky Středočeského kraje Jaroslavy Pokorné Jermanové (50, ANO) šlo prý pouze o pozvání premiéra Babiše na zmrzlinu.
„Nikde nebyly k vidění loga ANO, byla to pozvánka od pana premiéra pro děti, aby přišly na zmrzlinu, která byla vanilková samozřejmě, takže jsme vyrazili i s malou na zmrzlinu. Byla jeho autogramiáda. Kampaň jako taková to nebyla, protože kontaktní ještě neděláme,“ řekla Blesku exhejtmanka, která v říjnových sněmovních volbách kandiduje z třetího místa středočeské kandidátky.
Logo na ubrusu
Jenže, jak je zřetelné z fotek, premiér svou novou knihu podepisoval na stranickém ubrusu hnutí ANO. A že šlo o kampaň, potvrdil v Epicentru Blesku i Outlý „Jde o pěkný příklad toho, kdy se naprosto jednoznačně jedná o volební kampaň. Tiskovina je prostředkem kampaně premiéra a kandidát rozmlouval s občany patrně nad svými vizemi,“ řekl s tím, že by se náklady na akci měly objevit na transparentním účtu hnutí.
Mluvčí ANO Martin Vodička potvrdil, že sobotní akci, na niž Babiše přišli »pozdravit« i jeho odpůrci a premiéra zasáhli vajíčkem, hnutí ANO vyúčtuje jako součást volební kampaně. „Hnutí ANO akci zajišťovalo produkčně, a proto budou i náklady s ní spojené a uvedeny na transparentním volebním účtu,“ dodal mluvčí.
Ministři i hejtmani ve výhodě
Podle Outlého jsou v předvolební kampani ve výhodě i starostové, ministři či hejtmani. „Prostě mají snazší přístup do médií. Když prezentují agendu, kterou zastávají, tak je zřejmé, že se tím zviditelňují,“ řekl ve studiu politolog s tím, že v posledních letech členové vlády svého postavení využívají k prezentaci čím dál víc. A formálně to dle něj je v pořádku.
Tenká hranice
„Ta hranice je sice tenká, ale kdyby se na těch akcích rozdávaly třeba stranické materiály nebo by dotyčný ministr o sobě začal hovořit jako o kandidátovi a plánech do budoucna, tak už to jsou znaky toho, že se nejedná úplně o pracovní úkon, ale oslovování voličů před volbami,“ dodal.
Rozruch totiž vyvolala i akce ministerstva zdravotnictví Den zdraví během posledního červencového víkendu. Na ní se totiž producírovali hlavně ministři z hnutí ANO a vyvstala tak otázka, jestli si členové vlády usilující o křeslo v dolní komoře nedělají kampaň za státní peníze.
Limit 90 milionů?
Strany či hnutí musí na předvolební kampaň vynaložit podle zákona maximálně 90 milionů korun. A to platí i pro koalice. Podle Outlého ale limit nesouvisí nijak s transparentností. Prý jde hlavně o to, aby proti sobě mohly soupeřit bohatší i chudší strany.
Jak úřad kontroluje financování stran a jaké pokuty mohou partaje získat za neprůhledné financování či lidské chyby, se dozvíte v rozhovoru.
Podle mne Babiš volby v klidu ustojí a opět uspěje.