Chybějící část jižního úseku, který by tam konečně dálnicí propojil Brno a Vídeň, blokovala záplava odvolání. Stavební úřad Jihomoravského kraje přitom vydal územní rozhodnutí už v roce 2018.

„Rozhodnutí o odvolání má 229 stran. Nyní již máme připravenou dokumentaci pro stavební povolení, kterou projednáme s úřady a v červnu příštího roku chceme žádat o stavební povolení,“ uvedl ředitel ŘSD Radek Mátl.

Mikulov trápí tisíce aut denně

O obchvatu Mikulova se hovořilo téměř deset let jako o nejjednodušším úseku zbývající části dálnice. Důvodem byl fakt, že v době, kdy neexistovaly zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, se mohlo podle některých politiků stavět. Přesto silničáři na krajský plánovací dokument čekali a postupně od roku 2016 stavbu připravují.

V polovině letošního roku také Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost odpůrců stavby. Žalobou chtěli zrušit výjimku pro stavbu obchvatu vydanou ministerstvem životního prostředí. Brněnský ředitel ŘSD David Fiala tehdy odhadoval, že při dobrém vývoji situace by se mohlo začít stavět v roce 2021. Délka obchvatu je 3,9 kilometru, cena 1,9 miliardy korun.

Rakouská A5 je u hranic

Pro ostatní úseky od Pohořelic k Mikulovu ŘSD již zažádalo o územní rozhodnutí a během příštího roku čeká postupně vydávání rozhodnutí. Rakušané v minulých letech postupně dovedli dálnici A5 prakticky k českým hranicím.

Čtyři pruhy vedou až k Poysbrunnu, na podzim přibyl dvoupruhový obchvat Drasenhofenu. Ten je možné podle situace na české straně v budoucnu o další dva pruhy rozšířit.

VIDEO: Kontrolní akce zaměřená na řidiče kamionů na D2.