Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Oblačno, déšť se sněhem 9°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Fotograf kritizuje „rozmazlené turisty“ s drony. Brusel chystá změnu

Autor: bud - 
20. listopadu 2016
06:15

Chcete si koupit dron a létat s ním volně po okolí? Není to tak jednoduché, už teď v Česku platí přísná omezení, a dokonce i menší drony je potřeba registrovat. Brusel nyní plánuje sjednotit celoevropská pravidla a nařídit, kde bude možný jejich provoz. Podle fotografa Davida, který s dronem létá profesionálně, ale nejsou problémem pravidla, jako spíše jejich porušování. Na svědomí to mají hlavně turisté, kteří si stále volně létají, kde chtějí.

„Když chci létat s dronem, musím ho mít registrovaný, technický i řidičský průkaz a také ho musím mít pojištěný. To platí i pro ty menší,“ řekl Blesk.cz fotograf David, který dron využívá třeba k získání atraktivních záběrů nad krajinou nebo zajímavými místy. Létá přitom se zařízením, které váží 1,3 kilogramů, a i to podle českých pravidel podléhá regulaci.

Pilot například musí dodržovat odstup od lidí, nesmí létat nad nimi nebo nad budovami, pokud nemá povolení od vlastníka budovy. A vyhýbat se musí také místům kolem letiště, jaderných elektráren nebo dalších strategických míst. Podobná pravidla platí také v dalších státech. Jenže experti z Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) ve svém prohlášení tvrdí, že jsou nedostatečná, a volají po tom, aby se problém začal urychleně řešit.

První problémy už i v Česku

Jen v roce 2015 si lidé v Evropské unii nakoupili více než 1,7 milionu dronů, z toho většina je právě o podobné velikosti, s níž létá i David. Celkem se vzduchem prohání více než tři miliony dronů a jejich počet dál narůstá. A s tím roste o počet kolizí nebo porušení pravidel. Řada lidí totiž nemá zkušenosti a často ani neznají vlastnosti svého dronu. Hrozí přitom třeba srážka s vrtulníkem nebo letadlem, což může mít katastrofální následky.

První kolize se přitom vyskytly i v České republice, přestože jde podle údajů Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod zatím pouze o jednotky případů. Například v roce 2015 šlo o pět nehod nebo kolizí dronů. Letos v květnu zase neznámý dron omezil letecký provoz na pražském letišti. Letadla musela přerušit přistání nebo odložit start. „Bezpilotní systémy představují nový fenomén 21. století a současně velké nebezpečí pro obchodní leteckou dopravu,“ uvedl k tomu ve své zprávě úřad.

Video  Zámek Loučeň a jeho bludiště z výšky: Našli byste z labyrintu cestu ven?  - David Malik, Matěj Šrám
Video se připravuje ...

V Bruselu už nyní probíhá příprava nové evropské směrnice, která by volnomyšlenkářským letcům měla „zatopit“. Cílem je hlavně bezpečnost – ať už jde o povinnou vzdálenost od lidí, budov nebo aut (minimálně 50 metrů), nebo maximální výšku letu. Dron bude muset být neustále v očním kontaktu s pilotem a neměl by vzlétnout bez registrace a povolení. Platit by to mělo pro všechny drony nad 250 gramů, shodli se při hlasování europoslanci z výboru pro dopravu a cestovní ruch.

Turisté na to „kašlou

S důslednější regulací souhlasí i David, zároveň si však myslí, že některé problémy to zřejmě nevyřeší. „Jednou věcí je komerční létání, druhou pak turisté, kterých je naprostá většina,“ říká fotograf. Turisté podle něj povolení nemají a běžně létají třeba nad památkami, kde se nachází spousta lidí.

„Létají načerno třeba nad Hradčanským náměstím nebo nad Pražským hradem, kde přitom platí přísná omezení,“ říká David. Podle něj není problémem regulace dronů, ale spíše dohled nad tím, jestli lidé pravidla neporušují. „Turisté na to stejně budou kašlat,“ myslí si.

Podívejte se na záběry, které byly pořízeny dronem v bezletové zóně nad Temelínem:

Video  Nad Temelín vylétl dron. Podívejte se na unikátní záběry z bezletové zóny.  - Jaderná elektrárna Temelín
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi