Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

„Jako když metr od vašeho stolu profrčí kamion.“ ŘSD zdůvodňuje kamery na D1

Autor: Jaroslav Šimáček - 
11. května 2016
21:00

Na modernizované dálnici D1 přibude uzavírek. Novinkou jsou ale také kamery, které mají obstarat úseková měření rychlosti. A to kvůli zhruba desetině řidičů, kteří „kašlou“ na omezení rychlosti v uzavírkách. Ohrožují tím bezpečnost řidičů, posádek, ale i dělníků, kteří na modernizaci pracují, upozorňuje Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).  

„Pokud srovnáme dopravní uzavírku, kde probíhá oprava, s klasickým úsekem, kde není žádné omezení, tak v podstatě v té uzavírce dochází zhruba k trojnásobné pravděpodobnosti vzniku dopravní nehody,“ upozornil nedávno Martin Farář, vedoucí samostatného oddělení BESIP, v pořadu Hyde Park ČT24.

Když se k tomu přidá nerespektování omezení rychlosti, vzniká problém. Řada řidičů jej nedbá, v úsecích s osmdesátkou někteří jedou 130 kilometrů za hodinu i více.

„ŘSD vyhodnocuje tu rychlost možná negativněji v těch místech, kde máme zúžení a kde je snížená rychlost. Ta má své opodstatnění. V zúžených pruzích je samozřejmě méně manévrovacího prostoru a začíná se nám tam zvyšovat počet autonehod. Často je to kvůli tomu, že ti řidiči právě nedodrží rychlost,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa v České televizi.

ŘSD proto přistoupilo k namontování mobilních kamer, které obstarají úsekové měření rychlosti právě ve zúžených úsecích. Zatím probíhá kalibrace systému, ostrý provoz ještě zahájen nebyl. Co novinka přináší, vysvětlil Blesk.cz v rozhovoru Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. 

Proč bylo toto zařízení na D1 nainstalováno a jak funguje?

Nejde o radary, jde o kamerový systém, který je založený na tom, že na začátku úseku je kamera, na konci úseku kamera. Kamery mají software, který dokáže jednak samozřejmě rozpoznat SPZ, jednak samozřejmě porovnat časy, propočítat průměrnou rychlost. V okamžiku, kdy je vyšší než nastavený limit, tak to samozřejmě předává dál jako přestupek.

Údaje z něj tedy poslouží policii v boji proti pirátům?

Celé toto technické zařízení, ten hardware, je v majetku ŘSD, my jsme ho vysoutěžili, instalovali, zaplatili, smluvně ho předáváme k využití používání Policie ČR. Policie bude ta data předávat obci s rozšířenou pravomocí, která povede ta správní řízení. Znovu opakuji, je to kamerový systém, není tam žádná radarová složka, to znamená, že ten, kdo by si myslel, že na to vyzraje antiradarem, nevyzraje.

Vůbec tam žádná detekce rychlosti laserem nebo jiným paprskem nebo vlnobitím, nic takového tam není. Je to zařízení, které má působit především preventivně, to znamená, že my neschováváme radar do křoví, naším cílem nejsou záplavy obálek s pokutami, naším cílem je plynulý, bezpečný dopravní proud v dopravním omezení na úseku modernizace.

Jde tedy o bič na neukázněné řidiče...

Jde o to, že máme samozřejmě analytická data z jiného úseku z konce dubna, a ty ukazují naprosto jasně, že zhruba 90 procent řidičů jede slušně, respektuje nebo jen úplně mírně překračuje ten rychlostní limit o jednotky kilometrů v hodině. To je 90 procent. Díky nim také v těch modernizovaných úsecích je relativně tak málo nehod. Nehody jsou především na tom místě, než se vjede do toho modernizovaného úseku. Tam, kde se brzdí a řadí se kolona, tam kde se zipuje, buď lépe, nebo hůř. Tam, kde se ještě někdo snaží rychle někoho předjet. Právě tam jsou potom problémy.

Jakmile začne někdo divočit v omezení, zvlášť tam, kde je dva plus dva pruhy, což je na modernizaci všude, je to problém. Máme výstupy, že rychlých je sice jenom 10 procent, ale při tom obrovském zatížení dopravní intenzitou D1 je to za týden více než 10 tisíc aut. Což je najednou obrovské riziko. Přepočtěte si to např. na hodinu, každou hodinu, jak to tam vypadá. Proti těmto řidičům to opatření je.

Cílem je tedy především prevence a ne postihy?

To, že to skutečně nebudeme nějak schovávat a že to má působit preventivně, dokládám i tím, že první, co uděláme, je, že tam osadíme dopravní značení Pozor, úsekové měření rychlosti. To znamená: všem jsme to řekli, médiím jsme to ukázali, dopravní značku tam dáme, a pak když opravdu toto někdo zcela ignoruje, naprosto, tak pak opravdu přijde obálka. Ale cílem není obálka, cílem je bezpečný, plynulý, pokud možno co nejkomfortnější průjezd tím omezením.

Za důvod zřízení kamer je uváděno i zvýšení bezpečnosti lidí pracujících na opravě dálnic. Zaznamenali jste v průběhu rekonstrukce nějaké incidenty ohrožující jejich bezpečí? Máte případně nějaké ohlasy od pracovníků, že se tam necítí při práci bezpečně? 

Je to otázka toho, že v okamžiku, kdy v zúžení dojde k jakémukoli karambolu, tak je samozřejmě to ohrožení obecné, jak pro řidiče, posádky aut, tak samozřejmě pro ty lidi, kteří tam pracují, a v okamžiku, kdy tam osmdesátkou jede dvacetitunový kamion, no tak samozřejmě to už je potom zbraň hromadného ničení.

Nebudu vám argumentovat nějakou statistikou zraněných či usmrcených během modernizace, takovou statistiku ani nevedeme a doufám, že jí nepovedeme. Drtivou většinu lidí, kteří jedou po dálnici, ani nenapadne, aby si představili, že by třeba půl metru od jejich pracovního stolu projel kamion osmdesátkou. Je běžné, že naši chlapi tam klečí se sbíječkou v ruce nebo s nějakým jiným nářadím, příp. něco opravují, třeba výtluk, a opravdu metr, půlmetr od nich projíždí kamiony.

jarda59 ( 17. srpna 2016 23:55 )

Proboha , viděl někdy Ťok opravu dálnice nebo si jen vyslechne informace od svých patolízalů ze skupiny ANO? Jezdím po D1 několikrát týdně, koho chce ohrozit, vždyť tam nikdo mimo pár motovidel v zelených vestách okolo osobáků není. Oprava je nutná, ale zavřít dálnici několik kilometrů a nic se neděje to je hrůza. Viděl ministr opravu v zahraničí? Argument že bude v noci rušit přilehlé obce je nesmysl prvního stupně, naopak zkrácení termínu opravy bude pro každou obec v okolí vysvobození, to ale asi nevyhovuje rozpočtům - čím déle , tím je vyšší vývar .... V Ostravě pod jeho vedením postavili dálnici, ale dnes slouží jako trenažér pro test tlumičů. Takový chaos na D1 . Speciálně od Brna na Vyškov to tu ještě nebylo, ale nic se neděje jen bohapusté žvanění,

bizon_pepa ( 11. května 2016 22:59 )

Čin jednoho z nejneschopnějších ministrů dopravy. Zajímavé koho si ředitel Bureš vybral do firmy.

Zobrazit celou diskusi