Pondělí 6. května 2024
Svátek slaví Radoslav, zítra Stanislav
Oblačno, bouřka 21°C

Recenze: The Crown je pozvánkou do časů, kdy se královna Alžběta II. chopila žezla a okouzlila svět

29. června 2018
08:30

Zajímá vás, co se děje za oponou velkých životních příběhů? Pak je The Crown knihou právě pro vás. Historický epos bez nudných dat, zato živoucí vyprávění o ženě, která už 66 let ovlivňuje nejen anglicky mluvící svět z britského trůnu.

Elizabeth Mountbatten nečekala, že její otec zemře tak náhle a tak mladý. Navíc za sebou zanechal prázdný trůn a vládu nad Britským impériem. Veškerá zodpovědnost nyní přechází na mladou Elizabeth, která má už tak co dělat se svými dvěma dětmi. Sledujte i vy životní cestu ženy, která se musela naučit, jak se stát královnou. Zatímco se Británie vypořádává s dopady války, nová panovnice musí čelit vlastním problémům.

V prvních dvou řadách televizní verze The Crown přesvědčivě ztvárnili královský pár Claire Foy (34) a Matthew Robert Smith (35). Seriál pro Netflix vznikal v letech 2016 a 2017 ve Velké Británii, třetí řada se připravuje v průběhu roku 2018. V prvních dvou řadách televizní verze The Crown přesvědčivě ztvárnili královský pár Claire Foy (34) a Matthew Robert Smith (35). Seriál pro Netflix vznikal v letech 2016 a 2017 ve Velké Británii, třetí řada se připravuje v průběhu roku 2018. | Omega, Netflix

Elizabethina matka zpochybňuje její manželství, strýc se vysmívá jejím schopnostem, manžel se nechce smířit se skutečností, že bude muset obětovat kariéru i rodinné jméno. Do toho vzpurná sestra prožívá milostný románek, jenž ohrožuje několik staletí staré vazby mezi církví a korunou. Tato kniha předkládá čtenáři příběh Alžběty II., která musela využít všech svých schopností a prostředků, aby zajistila stabilitu britské monarchie. „Jsem si vědoma, že jsem obklopena lidmi, kteří se domnívají, že by mohli tuto práci dělat lépe,“ říká sama královna a celý svůj život se snaží tento dojem svému okolí vyvrátit.

The Crown - Robert Lacey

To vše sleduje úspěšný a diváky mnoha zemí oblíbený televizní seriál The Crown z produkce Netflixu. Stejně jako 384 stránek stejnojmenné knihy představuje strhující portrét nejdéle vládnoucí britské panovnice. Královský životopisec Robert Lacey v ní detailně líčí každodenní život uvnitř Buckinghamského paláce a v sídle premiéra v Downing Street č. 10, díky čemuž můžeme zhodnotit osobnost Alžběty II. ze zcela nového úhlu pohledu.

Podívejte se na originální upoutávku první řady seriálu:

Video  V prvních dvou řadách televizní verze The Crown přesvědčivě ztvárnili královský pár Claire Foy (34) a Matthew Robert Smith (35). • Trailer.  - Omega, Netflix

Pro čtenáře i diváka je pak dobrou zprávou fakt, že seriál ani kniha nejsou sáhodlouhými nudnými popisy života panovnice na míle vzdálené běžným smrtelníkům. Jsou naopak svědectvím o životě ženy, která si zvolila nelehký úděl, jemuž chce dostát stůj co stůj, i za cenu izolace i navzdory okolnostem a lidem, jimž nemůže tak docela věřit.

Alžběta II. je bezesporu poněkud tajemnou a zároveň fascinující osobností, proti své vůli doslova celebritou, na jejíchž ramenou leží desítky let ne-li osud, pak jistě pověst Anglie. Všichni ji však znají pouze z oficiálních akcí a mnozí přitom touží poznat ji jako člověka. Do její blízkosti tak zve zmíněný seriál a tato kniha zážitek ještě umocňuje. Velkoformátové fotografie ze seriálu doplňují snímky reálných postav velkého drama, které se skutečně stalo a vlastně pokračuje i v současnosti. Čtenář se vrací do let 1947 až 1956, kdy se odehrává první řada seriálu a kdy se také Alžběta stává královnou.

Postupně tak procházíme koncem druhé světové války, sňatkem královny Alžběty II. s prostořekým (a sympatickým) Philipem, princem z Edinburghu. Čeká nás však i úžas nad konvencemi a přísným královským protokolem.

Kniha The Crown (český název nemá) je nejen ozdobou každé knihovny, zejména se stává vynikajícím společníkem, který má co říct. Odhaluje fascinující a někdy těžko pochopitelný svět čtivou formou a atraktivním zpracováním. A stejně jako sama královna disponuje oprávněným šarmem, který knize propůjčuje vynikající hodnocení.

Robert Lacey

The Crown: Podrobná historie

Vydavatel: Omega, 2018