Recenze: Moderní čaroděj řeší záhadnou vraždu v londýnském metru

Recenze: Moderní čaroděj řeší záhadnou vraždu v londýnském metru  (Autor: nakladatelství Argo)
Autor: Dagmar Čechová -
29. listopadu 2016
15:26

Mrtvola v londýnském metru nejdřív vypadala jako banální případ. Jenže když se do všeho zamotá konstábl Peter Grant, nikdy není nic příliš jednoduché. Místo činu totiž „zapáchá“ magií, a tak musí celou věc rozluštit právě Peter, který je kromě policisty také čarodějnickým učněm.

V tunelu metra pod Baker Street je nalezeno tělo amerického studenta. Vražedný nástroj – střep z kameniny – je ovšem cítit magickým reziduem. Případ do rukou dostává Peter Grant – jeden z nyní již dvou čarodějnických učňů londýnské policie. Jen pečlivou detektivní prací, při které se nejednou dostane do pořádné šlamastiky, se mu podaří přes zástupy obyčejných lidí dostat až k těm kouzelným. Nakonec se ale ukáže, jak moc je to všechno zamotané.

Knihy Bena Aaronovitche jsou často kritizovány za to, že jsou až příliš akční. Na každé stránce se něco děje, čtenář si neoddechne a příběh se poměrně rychle stává nepřehledný. Je pravda, že pokud máte problém sledovat rychleji ubíhající děj a hlavní postavu, která přemýšlí trošku moc rychle, nebude pro vás nejspíš ani další díl o Peteru Grantovi zajímavý. Na druhou stranu – autor rozhodně neztrácí čas prázdným plkáním o počasí nebo o žalostně špatné kávě na policejní stanici.

Spolu s tím se také pojí logický fakt, že kniha je neuvěřitelně strhující. Aaronovitch jako autor scénářů pro seriál Doctor Who, nebere ani brutální vraždu příliš vážně – děj srší vtipem a cynismem autorovi vlastním. Nechybí ani náhlé zvraty nebo tajemné uličky, do kterých vyšetřování často zabrousí.

Jak se vyvíjí protagonista série Peter, představují se i čtenářům dosud neznámá zákoutí magického světa. Atmosféra knihy je dokonalá – neslibuje patos tajemného světa kouzelníků, který představuje většina knih, ale zpracovává moderní pohled na magii, kouzelné bytosti a jejich propojení se současným světem obyčejných lidí. Aaronovitch jednoduše představuje novou generaci čarodějů.

Ben Aaronovitch

Šepot podzemí

nakladatelství Argo, 2016