Recenze: Shannarův meč je povědomé, ale ryzí fantasy

Války proměnily celý svět v trosky. Lidé jsou nuceni bojovat s gnómy, trolly, trpaslíky i elfy a Černý mág se vrací, aby zničil i to málo, co ze světa zbylo. Zastavit ho může jen Shannarův meč...  (Autor: internal)
25. listopadu 2016
09:31

Války proměnily celý svět v trosky. Lidé jsou nuceni bojovat s gnómy, trolly, trpaslíky i elfy a Černý mág se vrací, aby zničil i to málo, co ze světa zbylo. Zastavit ho může jen Shannarův meč. V knize, která připomíná Pána prstenů, a přesto je v lecčems originální. Vítejte ve světě Terryho Brookse.

Ačkoliv je Terry Brooks (72) americký spisovatel fantasy, vliv Tolkiena na jeho dílo se zdá být velký. Autor ságy, jejíž je The Sword of Shannara (česky Shannarův meč) první částí, studoval anglickou literaturu na Hamilton College. Psát začal už na střední škole, tato jeho první kniha však vyšla až roku 1977. Spisovatel se věnuje psaní knih i nyní, se svou ženou Judine pobývá hlavně na Havajských ostrovech. Možná stále bloudí v zemích, které stvořil, a nyní je znovu předkládá českým čtenářům v novém překladu.

3128623:full:true:true

Shannarův meč se odehrává někde v budoucnosti našeho známého světa, téměř zničeného velkými boji. Přichází Shea, poslední z dědiců královské krve, půlelf žijící kdesi v Shady Vale, kde ho však dostihne jeho úděl zachránce před zlovůlí Warlocka toužícího (jak jinak) ovládnout svět. Shea jediný má sílu a moc využít proti němu meč, který však nejprve musí získat. Najde ho včas a odváží se jej použít v tu správnou chvíli? Vždyť všichni k němu vzhlížejí a Shea je poslední nadějí lidstva...

Kniha Shannarův meč zákonitě musí fanoušky fantasy rozdělit na dva tábory. Jak jsem již zmínil, připomíná Tolkiena, a to tak, že v některých pasážích až příliš. Přesto to podle mého není důvod autora či knihu zatratit, naopak. Vždyť Tolkien inspiroval dlouhé zástupy svých následovníků a coby jeden ze zakladatelů žánru fantasy prostě musel u dalších autorů zanechat stopu. Jak uvádí vydavatel, Meč Shannara původně začínal jako trilogie, ale rozrostl se do série 24 knih. I to je argument, že tato sága nakonec nabídne víc, než byste možná čekali.

Video  Války proměnily celý svět v trosky. Lidé jsou nuceni bojovat s gnómy, trolly, trpaslíky i elfy a Černý mág se vrací, aby zničil i to málo, co ze světa zbylo. Zastavit ho může jen Shannarův meč...  - Omega, INT

K výtkám se dá možná přidat i fakt, že v lecčems je děj předvídatelný, předem je jasné, jak některé pasáže skončí. Nakonec – Shea je jediný, kdo zbyl, aby meč využil. Tím pádem logicky MUSÍ svého cíle dosáhnout. Nicméně opakuji i to, že přesto má smysl si knihu přečíst. Dokáže strhnout a (pro někoho možná přílišným) popisem scenerií přenést do jiného světa. Navíc – blíží se Vánoce, a máte-li doma malého začínajícího fanouška fantasy, který teprve tento žánr objevuje, Shannarův meč je dobrou volbou. Tolkien může přijít později. Zatím smíte vy i vaše děti vyjít na dlouhou Brooksovu pouť s jeho příběhy a radovat se z dalších pokračování.

Terry Brooks

Shannarův meč

Nakladatelství Omega, 2016