Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Ošetřovné 80 procent, Maláčová v potížích stáhla roušku. Fiala: Vláda zabíjí ekonomiku

Aktualizováno -
22. dubna 2020
09:00
Autor: Jaroslav Šimáček, ČTK, Jakub Veinlich - 
21. dubna 2020
10:05

Ošetřovné poskočí ze 60 na 80 procent, schválila Sněmovna. Ministryně Jana Maláčová (ČSSD) čelila kritice, že jde o návrh, který opozice prosazovala již před měsícem. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) se omlouval, že se v pondělí spletl - připustil nyní, že práce kadeřnic v domácím prostředí u klientů není zakázaná. Opozice kritizuje vládu mj. za přetrvávající zákaz vycestování - vadí Petrovi Fialovi (ODS) i Markétě Pekarové Adamové (TOP 09), jednat o něm chtějí ve středu.  Dění z úterního jednání Sněmovny jsme sledovali na Blesk.cz online.

  • Vláda nově navrhuje schodek rozpočtu 300 miliard, což je o 100 miliard více, než odsouhlasila Sněmovna 24. března při předchozím návrhu vicepremiérky Aleny Schillerové (za ANO). 
  • Kritice čelí Babišův kabinet mj. i za schéma uvolňování přísných opatření. Do vlády se ostře pustila ODS, podle jejího šéfa Petra Fialy virus zabíjí lidi, ale vláda zabíjí českou ekonomiku. „Vláda naprosto nezvládá pomoc živnostníkům a firmám. Je čas otevřeně říkat pravdu: virus nás ohrožuje, virus zabíjí lidi, ale česká vláda zabíjí českou ekonomiku,“ uvedl.
  • Fiala stejně jako Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) kritizují pokračující zákaz vycestování Čechů, který platí až na drobné výjimky nadále. Opoziční lídři přirovnávají zavřené hranice k době před sametovou revolucí.
  • Pochybnosti opozice panují i nad dalším prodloužením nouzového stavu. Ten v Česku platí do čtvrtka 30. dubna – šlo o sněmovní kompromis, vláda původně požadovala 11. května. Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) varuje před značnými komplikacemi, pokud by se nouzový stav neprodloužil. Opozice je vesměs proti dalšímu prodlužování, naopak KSČM by kývla na prodloužení do 17. května.
  • Předchozí jednání Sněmovny skončilo 9. dubna až ve 2:51, provázela jej mj. noční kritika ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO). Ten se nyní omlouval za svou nepřesnost u kadeřnic - jejich provozovny jsou i nadále uzavřené, u klientů doma však stříhat mohou, byť to ministerstvo důrazně nedoporučuje.
  • Sněmovnou v úterý prošel návrh Jany Maláčové (ČSSD) na zvýšení ošetřovného na 80 procent. Opozice ji kritizovala, že toto zvýšená navrhovala již před měsícem, Maláčová se bránila, že již před zvýšením na 60 procent avizovala, že k dnešnímu kroku časem dojde. Prošel i pozměňovací návrh, aby na ošetřovné měli nově nárok i dohodáři - lidé pracující na dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, kteří však odváděli z dohod nemocenské pojištění. Zvýšení nyní posoudí Senát.
  • Dění kolem šíření koronaviru v Česku i ve světě a nárůst počtu nakažených, obětí, ale i uzdravených sledujeme ONLINE zde.

Sněmovna o koronaviru
Filtr:
Vše Důležité Foto Video Sociální sítě
Zobrazit nové zprávy
23:32
8. 4. 2020

„Je nutné dluhové pasti radikálně vyřešit, protože na tom vydělají všichni. A navíc nemím o jediné zemi na světě, kde by kolem exekucí a půjček fungovala zlodějina a lichva na takové úrovni, jako v ČR v posledních 30 letech,“ bouří i v půl dvanácté ve Sněmovně šéf SPD Tomio Okamura. Opakovaně si musí upravovat svou roušku, která mu příliš dobře nedrží na obličeji a padá z nosu.

Sněmovna o koronaviru: Tomio Okamura (SPD) (8.4.2020)
23:21
8. 4. 2020

Poslanec Marek Výborný (KDU-ČSL) uvedl, že vládní návrh „lex COVID-justice“ patří k důležitým tiskům. „Reaguje na to, co v příštích dnech, týdnech čeká naši společnost,“ uvedl.

„V důsledku toho, že už dnes podle průzkumu je evidentní, že mnozí lidé přišli ze dne na den o příjmy, přestávají plnit své závazky, hrozí tady skutečně dluhová papandemie, upadávání do dluhových pastí u lidí, kteří si to ještě před měsícem, dvěma nedovedli představit, připustit, že by tyto problémy měli. Dramaticky začíná být ohrožena střední třída,“ varoval.

„Možná bohužel se do procesu bankrotu a insolvence budou dostávat živnostníci a podnikatelé ve větší míře, než to bylo doposud,“ podotkl expředseda lidovců. „Mnozí zaměstnanci už dneska přicházejí o zaměstnání,“ podotkl Výborný, do chráněných položek před exekučním řízením je třeba umístit odstupné a daňový bonus.

Sněmovna o koronaviru: Poslanec Marek Výborný (KDU-ČSL) (8.4.2020)
23:13
8. 4. 2020

Sněmovna projedná změny insolvenčního zákona či exekučního řádu

Ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO) uvádí návrh na změnu insolvečního zákona a exekučního řádu. Úprav je však více. „Za prvé se jedná o zmeškání lhůt soudních řízení a správních řízení s ohledem na povinnou karanténu či zákaz vycházení,“ uvedla Benešová. Návrh řeší i práva a povinnosti právnických osob - včetně prodlužování lhůt pro svolání valné hromady apod.

„Dalším tématem jsou změny v insolvenčním právu. Tyto změny jsou motivovány především snahou pomoci našim podnikatelům, jejichž podnikání může být v důsledku této zdravotní krize dočasně ohroženo,“ podotkla Benešová s tím, že je cílem pomoci i dlužníkům v oddlužení, kteří mohou mít problém s poklesem svých příjmů.

U insolvencí Benešová vypočetla některá opatření: „Odklad povinnosti dlužníka podat na sebe insolvenční návrh v případě, že je v úpadku, o 6 měsíců od ukončení mimořádných opatření (...) Dále je to zavedení institutu mimořádného moratoria, které podnikatelům nabízí zvláštní ochranný režim, preventivně před i po podání insolvenčního návrhu, po jehož dobu je chrání před rozhodnutím o úpadku.“

Benešová podotkla, že „v původním návrhu byla obsažena i změna exekučního řádu, jejímž obsahem bylo zastavování bezvýsledných exekucí“. „Původní návrh byl mimo legislativní nouzi, pravdu ti, kdo to kritizovali, mají,“ připustila ministryně.

Sněmovna o koronaviru: Ministryně spravedlnosti Marie Benešová (za ANO) představila COVID-justice (8.4.2020)
22:39
8. 4. 2020

„Já jsem na té druhé straně bariéry byl. Já bych neřekl úplně, že je to druhá strana. Jsme všichni na stejné lodi. A ve finále to všichni nakonec zaplatíme z našich peněženek, ať už se jedná o podnikatele, o spotřebitele, o kohokoli,“

uvedl v Událostech, komentářích vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) k opatřením vlády a k tomu, zda by byl spokojen s pomocí jako podnikatel. Připomněl, že to zažíval v dobách světové ekonomické krize. „Viděl jsem, jak tenkrát fungovala podpora vlády, a musím říct, že s tím, co dneska děláme, s tím, jakým způsobem to bereme od živnostníků, přes střední firmy, velké firmy, jakkoli chápu, že to vždy může být vnímáto tak, že je to ještě nedokonalé a že by to mohlo být lepší, tak je to neporovnatelné.“

Ekonomika podle něj teprve „začíná sbírat prohry“. „Jenom si uvědomme to, že ta díra, která nás může čekat do 30. 6., se plus mínus pohybuje kolem 600, 700 miliard korun. V tuto chvíli už jsme řekli, že 200 miliard korun to bude na vrub státního rozpočtu,“ dodal.

Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) o opatření kvůli koronaviru v Událostech, komentářích (8.4.2020)
21:33
8. 4. 2020

Na řadě je ministr školství Robert Plaga (ANO), jedná se o úpravy v rámci vysokých škol, především přijímačky. „Chceme, aby ten zákon ošetřil dobu studia v těchto pohnutých časech a aby se nezapočítávala do doby studia pro účely stanovení poplatku za studium nebo pro maximální dobu studia. Zároveň uvolňujeme vedení VŠ podmínky pro přijímací zkoušky,“ podotkl Plaga.

Sněmovna o koronaviru: Ministr školství Robert Plaga (ANO) odložil brýle (8.4.2020)
21:30
8. 4. 2020

„Musíme pomoct lidem, kteří by ztratili bydlení. Není možné vytvořit armádu lidí, kteří kvůli tomu buď upadnout do exekuce, nebo ztratí domov a budou na ulici. To je špatné řešení. Stejně tak, jako je špatné majitele nemovitostí vystavit do situace, že nedostanou nájem a oni sami se dostanou do finančních problémů, protože ten výpadek financí tam prostě s velkou pravděpodobností nastane. Není možné hledat řešení jen pro jednu skupinu a druhou nějakým způsobem trestat. Řešení mělo přijít pro obě skupiny obyvatel a ne trestat lidi, kteří jsou slušní a starají se,“ reagoval na Dostálovou lidovec Jan Bartošek.

Pirát Ivan Bartoš uvedl, že „paní ministryně Dostálová není tak drsná, jako paní ministryně Schillerová“ a patrně ji zmohla dlouhá debata, „která je únavná a někdo tomu dává víc emocí“. „Systém je nevyvážený, příklady byly ukázané. Ta polarita: kdo to neschvaluje, chce, aby lidi skončili na ulici? Já si myslím, že tak to postavené není,“ vytkl Dostálové.

Sněmovna o koronaviru: Valachová (ČSSD), Feri (TOP 09), Dostálová (za ANO), Bartoš (Piráti) (8.4.2020)
21:21
8. 4. 2020

Dostálová popíchla opozici tím, že o nájmech promluvila v závěrečném slově jen velmi stručně. "Mě hrozně mrzí, když tady poslouchám, co tady říkáte. Zájmem vlády je ochránit lidi, aby v této těžké době neztratili domov. Jestli vám to je jedno, tak nám to jedno není," uvedla.

Sněmovna o koronaviru: Ministryně pro místní rozvoj Dostálová (za ANO) se obořila na opozici (8.4.2020)
20:59
8. 4. 2020

„Pronajímatel není lump, nelze to takhle paušálně říct,“

zareagoval Dominik Feri (TOP 09). „Proboha, život je zelený strom, jsou různé životní situace, různé právní vztahy. Můžete třeba byt zdědit, pak můžete vlivem nějakého zranění přestat chodit do práce, budete závislí na tom, jestli tam někoho máte,“ poznamenal. „Návrh je špatný z toho titulu, že vkládá pronajímatelům do úst, že nechtějí mít obsazené byty, že budou chtít toho nájemce okamžitě vykopnout. To je zcela nesmyslné. A dokonce za krize,“ dodal.

Sněmovna o koronaviru: Poslanec Dominik Feri (TOP 09) (8.4.2020)
20:26
8. 4. 2020

„Mně to nedá nereagovat na paní poslankyni Valachovou, která se tady v jistém směru dojímala o pomoci těm nejpotřebnějším,“

uvedl Pirát Ivan Bartoš. „Když jsme včera probírali OSVČ a když jsme probírali v minulém jednání Sněmovny nárok na ošetřovné, tak z toho vypadávaly celé skupiny,“ upozornil. Připomněl, že se nepamatuje třeba na lidi pracující na dohodu o provedení práce či provedení činnosti, kterým Sněmovna „zamázla“ příspěvek 15 tisíc korun, což byl návrh Pirátů.

„I po té dohodě, že by se tam měli zahrnout, se tyto skupiny zase ořezaly. Dohodáři šli ven z příspěvku,“ postěžoval si. „My jsme si tady vytvořili skupinu, kteří potenciálně nebudou mít na nájem. Na ty se vláda včera vykašlala a dnes tady říkáme, že jsou to ti, kteří nás nejvíc zajímají,“ dodal.

Ve svém emotivně laděném příspěvku se však Bartoš rovněž opřel do poslance KSČM Lea Luzara ohledně „neetických, zlých pronajímatelů“. „Spousta lidí si pořídila nějaký byt a pak  na druhý byt si vzala hypotéku, když byl jejich. V jednom bydlí, druhý pronajímá, není to žádný uberrentiér. To také není špatné, že má někdo činžák. Prosím vás, nemalujme to tu tímto způsobem,“ dodal šéf Pirátů.

Sněmovna o koronaviru: Pirát Ivan Bartoš (8.4.2020)
20:12
8. 4. 2020

"Cílem je ochránit nájemce v tento čas, kdy velká řada pracujících má výpadek z příjmu,"

uvedla poslankyně ČSSD Kateřina Valachová. Podotkla, že se vychází z "nehezké zkušenosti" let 2009 - 2011. "Mohli by přijít o bydlení. Nevratně přijít o bydlení," upozornila ohledně nájemců.

"Každý vidí, že je naším cílem nemířit na poctivé pronajímatele a poctivé vlastníky bytů. Ale spíše na ty, kteří bohužel - a ti jsou, protože takto se na nás obrací řada jednotlivců či rodin - kteří bohužel, byť všichni čelíme koronavirové krizi, nyní přistupují k opravdu velmi nepěkným praktikám a po nějakém zaváhání nájemce v důsledku ztráty práce usilují o vyklizení takového nájemce z bytu. Tomu my chceme zabránit. Jsem ráda, že jsme se dohodli, že nejpozději do konce roku dojde k narovnání případně takto zpožděných plateb," dodala Valachová.

Sněmovna o koronaviru: Poslankyně ČSSD a exministryně školství Kateřina Valachová (8.4.2020)
19:05
8. 4. 2020

„Airbnb tady nevyužívají zejména Číňani, Airbnb tady využívají zejména turisté ze zemí EU. A proč je to důležité, je z důvodu chytré karantény. My skutečně začneme ta opatření nějakým způsobem řešit a ti lidé, kteří sem začnou cestovat, tak budou znovu vyu žívat služeb Airbnb,“

varovala ministryně Dostálová. A připomněla případ turistek - studentek, které přicestovaly z Milána. Američanka a poté i její kamarádky z Ekvádoru v Brně i Praze bydlely přes Airbnb, skončily na Bulovce. „Pronajímatelé jsou v šedé zóně, nevedou knihu ubytovaných a celý ten návrh je jen o tom, aby se sdílela data s tou platformou,“ dodala s tím, že jde o sdílení dat od ubytovatelů s hygienou či cizineckou policií.

Sněmovna o koronaviru: Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO) (8.4.2020)
19:00
8. 4. 2020
!

Sněmovna: Firmy s uzavřenými provozy mají nárok na odklad nájmu

Sněmovna podpořila návrh ohledně zmírnění dopadů na nájemce. Pro bylo 76 z 97 a proti 13 poslanců. Firmy, které jsou v nájmu a kvůli vládním opatřením proti koronaviru musely zavřít své provozy, tak asi budou moci požádat o odklad nájmu za období od 12. března do 30. června.

Na uhrazení splátek budou mít čas do konce letošního roku, rozhodla dnes Sněmovna na návrh poslankyně ANO Heleny Válkové. Vláda požadovala tuto ochrannou lhůtu až do 31. března 2022. Havlíček s návrhem souhlasil. Pokud bude třeba, termíny budou prodlouženy o další tři měsíce.

Zákaz jednostranného ukončení nájmu v ochranné době do konce června příštího roku se má vztahovat jen na neplacení nájemného, ale nikoliv neplacení energií a dalších služeb, shodli se poslanci. Důvodem změny je to, že pronajímatel prostor také nebude osvobozen od platby za energie.

Odložení nájemného je jedním z opatření, po kterém volá mnoho zástupců podnikatelů a firem. Někteří však navrhovali zrušení nájmu po dobu nouzového stavu. Podniky také žádaly o odpuštění nájemného v prostorách patřících státu nebo jiným veřejným institucím. Nájmy se však odpouštět nebudou.

Sněmovna o koronaviru: Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) (8.4.2020)
18:44
8. 4. 2020

"To DPH se zde točí stále dokola. Ano, může být názor, diskutujme, jak to bude s DPH, ale než to v tuto chvíli narychlo řešit lex DPH kvůli nájemníkům proto, abychom vyřešili problém, jestli DPH ze zaplacených, nebo nezaplacených faktur, tak to je daleko elegantnější a rychlejší řešení učinit to tak, že ti, kteří se do toho problému dostanou, zažádají a bude jim v tomhle tom vyhověno, je to rychlejší," reagoval Havlíček.

"No, pane ministře, samozřejmě diskutujme, ale především pomáhejme. Pochopil jsem, že říkáte, že kdo požádá o odklad DPH, tak mu bude vyhověno, tak z toho jsem lehce usoudil, že už mluvíte za třetí ministerstvo (...) Chci zde říct, že co se týká DPH, tak se jedná pouze o odklad platby, ne o propuštění, prominutí nebo cokoli jiného," reagoval lidovec Bartošek a narážel na to, že Havlíček vede ministerstva průmyslu a obchodu i dopravy.

DPH pak spadá pod resort financí. "To je téma, které se vrací 25 let pořád na stůl, platit DPH jenom ze zaplacených faktur. Ono to nejde, šlo by to jenom u faktur, tuším, do 10 tisíc, nechci se mýlit, a je to v podstatě komplikované, neřeší to žádný problém, je to v rozporu se směrnicí Evropské unie. Já to téma mám na stole, říkám, a 25 let se s tím setkávám, že pořád to někdo navrhuje, někdo to vrací do hry," postěžovala si Schillerová.

Sněmovna o koronaviru: Šéf poslanců KDU-ČSL Jan Bartošek (8.4.2020)
17:20
8. 4. 2020

Zatímco k poslaneckému pultíku vyrazila poslankyně ANO Barbora Kořanová hájit pozměňovací návrh, vicepremiérka Alena Schillerová (za ANO) během přenosu telefonovala a mávala při tom do kamery.

Sněmovna o koronaviru: Schillerová (za ANO) mávala do kamery (8.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Schillerová (za ANO) mávala do kamery (8.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Schillerová (za ANO) mávala do kamery. Kořanová (ANO) řečnila (8.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Schillerová (za ANO) mávala do kamery. Kořanová (ANO) řečnila (8.4.2020)
16:55
8. 4. 2020

Ivan Bartoš se pochlubil pirátskými rouškami, které přišly na klub Pirátů od maminky členky Pirátů.

Sněmovna o koronaviru: Ivan Bartoš se pochlubil rouškami, které dorazily na pirátský klub (8.4.2020)
16:45
8. 4. 2020

„Ministerstvo financí počítá s tím, že by nárok mohlo uplatnit až 700 000 OSVČ, což předpokládá rozpočtový dopad ve výši až 17,5 mld. Kč,“ uvedl resort Aleny Schillerové dnes ohledně kompenzačního bonusu pro živnostníky. Potvrdil své předchozí propočty a uveřejnil nejčastější otázky a odpovědi.

Ministerstvo také uvádí, že očekává, že návrh bude schválen již ve čtvrtek 9. dubna, kdy jej bude posuzovat Senát - poté by zamířil na stůl prezidenta Zemana. „Neprodleně poté Finanční správa, která má administraci programu na starosti, zveřejní doporučený vzor formuláře pro snazší vyplnění žádosti,“ uvedlo ministerstvo.

Je možný souběh 25 000 Kč a ošetřovného či podpory v nezaměstnanosti? „Ano, ve stávající podobě není vyloučen souběh čerpání kompenzačního bonusu ve výši 25 000 Kč s čerpáním kompenzace ošetřovného z programu ministerstva průmyslu a obchodu. Vyloučen nicméně je souběh čerpání kompenzačního bonusu s výplatou podpory v nezaměstnanosti,“ upozorňuje ministerstvo, jehož šéfka se na facebooku mezitím raduje ze schválení dnešních návrhů.

16:26
8. 4. 2020
!

Policisté mohou dávat pokuty na místě až 10 tisíc korun, míní poslanci

Policisté i strážníci asi budou moci pokutovat až 10 000 korunami lidi, kteří budou porušovat opatření proti šíření koronaviru. Sněmovna to schválila. Pro bylo 52 z 96 poslanců, proti 27.

Zpravodaj návrhu Zdeněk Ondráček (KSČM) musel chvílemi řešit padající roušku.

Sněmovna o koronaviru: Zdeněk Ondráček (KSČM) řešil padající roušku (8.4.2020)
16:22
8. 4. 2020

„Když je fakt někdo drzej, nechce poslechnout, tak ho zpokutujte za to, že nechce poslechnout. Ale ne zpokutovat za to, že porušil nařízení, o kterých mnozí z nás neví, jak si je vykládat. Já jsem nevěděl 14 dní, pane ministře, poctivě, jestli můžu vyjet na chatu, nebo nemůžu vyjet na chatu, jestli je to cesta do přírody, nebo to není cesta do přírody, a to přesto, že se po cestě nepotkám s nikým jiným, než se svojí rodinou,“ uvedl Marek Benda (ODS).

Poslankyně Jana Černochová s částí kolegů z ODS nesouhlasí, protože vychází z praxe na Praze 2. „Nesouhlasím s kolegou Markem Bendou, protože přeci celý přestupkový zákon je postaven na principu, že od domluvy se může dávat sankce až do výše 10 tisíc korun. Taky tam není žádný taxativní výčet, za jaké narušení veřejného pořádku strážník určí, že teď se ten člověk dopustil takového a makového deliktu. Je to nějaké krátkodobé řešení, které já respektuji, za které jsem ráda (...). Není jednoduché lidem vysvětlovat, že když chtějí jít běhat, tak mohou jít běhat v lesích bez roušky, ale že na Náplavce cyklisti a běžci roušku mít musí. Já věřím v inteligenci policie i strážníků Městské policie, kteří nota bene jsou ještě mnohem častěji přezkušováni,“ upozornila Černochová.

„Ve chvíli, kdy bude někdo, jako Marek Benda, kouřit otočený k domu tak, aby na nikoho nefuněl pár, dneska už ne cigaretový kouř, aby tady se to řešilo dohodou, ale ve chvíli, kdy to bude pět lidí, kteří popíjí a kouří vodní dýmku u nás na Náplavce a ten policista nebo strážník tam přijde, říká jim to třikrát, ať se rozejdou, že tam nemají sedět, nesmí sedět, že musí mít roušky, tak pokud už to opravdu dojde do toho extrému, že to musí řešit sankcí, tak ať tu možnost má a má ji na místě,“ dodala.

Sněmovna o koronaviru: Jana Černochová (ODS) hájila posílení pravomocí policie (8.4.2020)
16:10
8. 4. 2020

„Když tedy je tak důležité okamžitě stíhat a vyvozovat sankce... Když jste v Lánech podstrkávali sýr pod gumičkou, zakročil policista, nebo budete řešeni ve správním řízení,“ 

rýpl si Miroslav Kalousek (TOP 09) do Jana Hamáčka (ČSSD). „Rozumím panu poslanci Kalouskovi, že je potřeba využít všech možností, jak si kopnout. Ta věc je v šetření a až ten příslušný orgán, který to šetří na základě podání, vydá svůj verdikt, tak pak můžou padnout sankce,“ odvětil Hamáček.

Prezident Miloš Zeman jednal v Lánech s vicepremiérem Janem Hamáčkem (ČSSD) a ministrem obrany Lubomírem Metnarem (za ANO). (4.4.2020) Prezident Miloš Zeman jednal v Lánech s vicepremiérem Janem Hamáčkem (ČSSD) a ministrem obrany Lubomírem Metnarem (za ANO). (4.4.2020)
16:00
8. 4. 2020

„Na margo těch obav z policejního státu, pokud vím, Policie ČR se těší důvěře asi 80 procent obyvatelstva,“ uvedl Hamáček a poděkoval policistům za práci. „Jsem přesvědčen, že není důvod, aby se tady někdo obával, že policie bude toto oprávnění zneužívat,“ uvedl ministr. Policisté jsou na kontroly dostatečně školeni, míní.

Odmítl návrh na "sazebníky" - tedy jaký přestupek by měl být za jakou pokutu. „To je potřeba nechat na tom policistovi, a zda je to opravdu opomenutí, to se dá řešit domluvou, nebo zda to je opakované, naschvál činěné porušování. Opravdu platí to, že 99 procent obyvatel tady dodržuje vše, co je nařízeno, a nedělá žádné problémy. Pak je tady nějaké 1 procent těch, kteří z toho mají legraci. A ten policista, když zasahuje, z mého pohledu musí mít tu možost sankci udělit. Je to jednodušší udělat to takto, než jít do správního řízení,“ pokračuje.

Hygienické stanice místo toho, aby trasovaly, musejí papírovat správní řízení, podotkl Hamáček. „Rozhodně to není o tom, že tady policie bude rozdávat desetitisícové pokuty, to určitě ne. Ona se z toho stala debata o rouškách, ale to je o těch různých garážových party a dalších věcech, a tam policie musí mít možnost zasáhnout,“ míní Hamáček.

Sněmovna o koronaviru: Jan Hamáček (ČSSD) hájil rozšíření pravomocí policie (8.4.2020)
15:45
8. 4. 2020

Poslanec ODS Marek Benda s návrhem také nesouhlasí. Uvedl, že vystupuje sám za sebe a klub ODS má volné hlasování. „Samozřejmě každý policista si třikrát rozmyslí, než jde do správního řízení. Třikrát se pokusí o domluvu, říct tomu člověku: Neměl jste roušku, udělal jste tohle, přišel jste příliš blízko, jdete čtyři, nechte toho. Než začne sepisovat nějaký protokol. Lidé jsou na světě líní, i policisté jsou líní. Dát pokutu na místě je mnohem jednodušší,“ míní.

Benda upozornil, že se navíc nyní ve stavu nouze postupuje podle nařízení ministra zdravotnictví, která jsou ale vydaná třeba ráno a každý je nemusí znát. „Už jsme několikrát zažili i ministra vnitra, i pana Prymulu, kteří říkají: My rozumíme tomu, že v lese nemusíte mít roušky, ale zatím je to zdravotnictvím napsáno, že ji musíte mít všude, my rozumíme tomu, že jedete v autě jen se svou rodinou, se kterou jste celý víkend, týden nebo tři neděle doma, tak je zbytečné, abyste všichni měli roušky, ale v tom nařízení to prostě takhe napsáno není. Já mám velké obavy, že to, co se dnes vykládá zdravým rozumem, najednou se toto začne řešit mimo správní řízení pokutou na místě. A budou z toho jenom podle mého názoru hádky a spory,“ varoval.

A to i proto, že život přináší různé okamžiky. „Znamená to, že se na ulici můžu najíst? Může pan premiér sníst zmrzlinu, když si ji koupí? Můžu, když si stoupnu do kouta, tak si dát cigaretu, nebo musim vlézt do domu? Takových situací je celá řada a je mimořádně nešťastné, že ty zákazy nejsou jasně vydefinované,“ dodal Benda s narážkou na jarní vycházku na zrmzlinu Andreje Babiše s Tünde Barthovou, vedoucí Úřadu vlády, kdy premiér tvrdil, že zmrzlinu pod rouškou s odepnutými dolními konci.

Premiér Andrej Babiš (ANO) si vyrazil s kolegy na jarní procházku a zmrzlinu Premiér Andrej Babiš (ANO) si vyrazil s kolegy na jarní procházku a zmrzlinu Premiér Andrej Babiš (ANO) si vyrazil s kolegy na jarní procházku a zmrzlinu
15:29
8. 4. 2020

Zpravodajem návrhu je poslanec Zdeněk Ondráček (KSČM). "Za víkend 4. a 5. dubna policie podala 300 oznámení o porušení zákona o ochraně zdraví a 240 oznámení o porušení krizového zákona," uvedl Ondráček. "Všechna tyto jednání, těch 540, musí projednat správní orgány obce s rozšířenou působností v případě toho druhého zákona, nebo správní orgány krajských hygienických stanic v případě toho prvního," upozornil s tím, že to obce i hygienické stanice, ale i policisty zbytečně zatěžuje a uložení blokové pokuty je rychlejší způsob, jak to vyřešit.

"Neznamená to, že ta částka musí být uložena v nejvyšší míře, těch 10 tisíc korun. Nikdo nemusí mít obavu. Já věřím tomu, že naši policisté i strážníci jsou dostateční profesionálové a dokáží posoudit společenskou škodlivost daného jednání. Využívají i institut napomenutí, vyřešit přestupek na místě domluvou a to se děje v nejčastějším případě," podotkl Ondráček.

Sněmovna o koronaviru: Zdeněk Ondráček (KSČM) (8.4.2020)
15:06
8. 4. 2020
!

Poslanci rozšířili ČNB kompetence. Může více obchodovat

Sněmovna nyní bude opět jednat a hlasovat o novele o ČNB, která Rusnokovi a spol. dává rozsáhlejší kompetence a o které podobně vášnivá debata probíhala dopoledne. Kalousek uvedl, že opoziční pozměňující návrh omezuje navržené instrumenty ČNB. Poslanec Janulík (ANO) navrhl nechat nástroje tak, jak jsou ve vládním návrhu, ale také omezit platnost návrhu do konce roku 2021.

Návrh opozice neprošel. Pro bylo 36 z 96 poslanců. S pozměňovacím návrhem poslance ANO Janulíka přitom souhlasila i Schillerová. Pro bylo 97 poslanců, proti žádný. Poslanecká sněmovna odsouhlasila i celý návrh zákona o rozšíření pravomocí ČNB. Pro bylo 68 poslanců z 97 přihlášených.

ČNB bude moci podle novely obchodovat s cennými papíry s delší splatností a také s více subjekty, tedy například s pojišťovnami, penzijními společnostmi nebo dalšími investory, kteří jsou běžnými držiteli státních dluhopisů. Obchodovat bude moci nejen se zlatem, ale se všemi drahými kovy.

Sněmovna o koronaviru: Poslanci posílili kompetence ČNB do roku 2021 (7.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Poslanci posílili kompetence ČNB do roku 2021 (7.4.2020)
14:13
8. 4. 2020
13:31
8. 4. 2020
!

„Aktuální vývoj ukazuje, že se nám podařilo nekontrolované šíření koronaviru zastavit a je možné se připravit na pozvolný a kontrolovaný návrat k normálnímu životu,“ 

ohlásil dnes ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO).

„Stojíme si také velmi dobře v mezinárodním srovnání. Podíl pozitivních záchytů z celkového počtu provedených testů nás řadí velmi daleko za země, jako je Velká Británie či USA. Obdobný scénář tak u nás podle posledních dat nehrozí,“ tvrdí Vojtěch.

13:00
8. 4. 2020
!

„Vzkazujete důchodcům: Nebude na vaše důchody. Vzkazujete učitelům: Nebudeme zvyšovat vaše platy. Vzkazujete: Nebudeme investovat do zdravotnictví, budovat infrastrukturu a další věci. Toto jasně lidem vzkazujete,“ 

obořila se se zvýšeným hlasem Schillerová na kritiky. „Teď je situace fakt vážná, teď nejde o politické šarvátky, teď jde o budoucnost této země. Ty debaty nad tím, jak máme navyšovat výdaje, snižovat daně a ještě mít vyrovnaný rozpočet mě nechávají po těch dva a čtvrt roku naprosto klidnou. Už mi nezvedají ani tlak, ani mi nebuší srdce jako na začátku, ale teď je to vážné. Teď je to pro každou další vládu, která přijde po nás,“ podotkla s tím, že jde o vytvoření fiskálního prostoru, podpoření ekonomiky a nastavení konsolidace veřejných financí.

Připomněla i "Kalouskovy škrty" v době ekonomické krize. „Tady žije ještě velké množství lidí, kteří si to pamatují. Kteří si pamatují to proškrtávání. My se neproškrtáme do prosperity přes 150 miliard,“ dodala.

Sněmovna o koronaviru: Alena Schillerová (za ANO) a její gestikulace (8.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Alena Schillerová (za ANO) a její gestikulace (8.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Alena Schillerová (za ANO) a její gestikulace (8.4.2020)
12:42
8. 4. 2020

„Vláda se tváří, že vytiskne peníze a jinak se nic neděje. Bude pokračovat sociální stát, který se o každého postará. To neodpovídá realitě a lžete tím lidem,“ 

uvedl Václav Klaus mladší. „Stát vám toho moc nedá, musí to nejprve někomu vzít, a co vám stát dá, to vidíme každý den. Viděli jsme to u roušek - roušku vám ušila maminka, sestra nebo někdo takový. Vidíme to u jídla, stát má jídlo na jeden den, a to bůh ví jestli,“ říká Klaus ml.

„Je prostě zcela evidentní, že je potřeba začít šetřit, začít šetřit zbytné výdaje. A že jich je. Přes všechny ty inkluze a podobné nesmysly máme v každé rozpočtové kapitole desítky miliard. Já jsem včera načetl návrh, aby poslanci nebrali mzdu a brali jen náhrady, tak doufám, že mě necháte dokončit tento projev a nebudete mě lynčovat. Je potřeba udělat i gesto z hlediska státní správy a nás poslanců. Poslanci mohou pracovat, jednou za měsíc se sjet a hlasovat o návrzích, není žádný důvod tady tři týdny ze čtyřech kolotají na nějakých výborech a nakonec to stejně rozhodne nějaký PR poradce pana premiéra, co se odhlasuje,“ míní.

Sněmovna o koronaviru: Václav Klaus mladší (8.4.2020)
12:22
8. 4. 2020

Skopeček: Našim dětem nechceme ukrást budoucnost

„My se tady po pár týdnech od oznámení prvního nemocného snažíme rozvolnit rozpočtová pravidla do roku 2027, a to ve chvíli, kdy začínáme teprve sčítat ekonomické škody,“ 

upozornil poslanec ODS Jan Skopeček. „Já to vidím jako jasné zneužití této situace k tomu, aby si vláda vytvořila prostor pro neodpovědné rozpočtové opatření,“ varoval. Neobává se ekonomických škrtů, ale rozvratu veřejných financí. „Chápeme, že musíme pomáhat a řešit aktuální věci, ale řada z nás má děti a nechce žít v zemi rozvrácenými financemi, protože i ty naše děti mohou někdy dospět do krize, ať už způsobené virem, nebo něčím jiným, kdy také budou potřebovat fiskální prostor, aby ekonomice pomohli. Tímto jim ho vezmeme, tímto jim ukradneme budoucnost. Já jsem proti tomuto zákonu,“ dodal.

Poslanec Jan Skopeček (ODS) má s manželkou Lucií syna Honzíka Poslanec Jan Skopeček (ODS) má s manželkou Lucií syna Honzíka Poslanec Jan Skopeček (ODS) má s manželkou Lucií syna Honzíka
11:44
8. 4. 2020

„Nechci na to moc sahat, sahá na to každý,“ 

uvedl ve Sněmovně její šéf Radek Vondráček (ANO) za pultíkem, když si nastavoval výšku mikrofonů. Přednáší již klasický návrh omezení řečnické doby poslance na 5 minut, který nyní provází každé jednání.

Sněmovna o koronaviru: Radek Vondráček (ANO) nechtěl příliš sahat na mikrofony při nastavování jejich výšky (8.4.2020)
11:26
8. 4. 2020

„Nemůžeme se tady tvářit, že děláme řešení: vlk se nažral, koza zůstala celá. To je řešení, která tady asi vládní koalice chce realizovat. Říká, že zvýšíme podporu bydlení především pro mladé rodiny, ale tím, že jim zavedeme jedno opatření a druhé vezmeme. To není v součtu zvýšení podpory. Pro malé, nízkopříjmové rodiny, které si budou brát hypotéky s delší dobou splatnosti, asi i s vyšší úrokovou sazbou, ve finále toto řešení bude zhoršením toho, co je dnes,“ upozornil šéf KDU-ČSL Marian Jurečka.

A mává ve Sněmovně vládním programovým prohlášením o podpoře „pracujích rodin s dětmi prostřednictvím daňových slev“. „Za 2,5 roku jste nepřišli s žádným konkrétním opatřením, které by naplňovalo tuto větu, kterou tady máte, a naopak chcete brát těmto rodinám možnost, aby si úroky z hypoték uplatnily jako svoji slevu. Je to jedno z opatření, které tady chcete rušit v rozporu se svým prohlášením,“ dodal.

Sněmovna o koronaviru: Jurečka (KDU-ČSL) mával programovým prohlášením vlády (8.4.2020)
11:08
8. 4. 2020

Poslanec TOP 09 Dominik Feri se Schillerové dotazuje na zrušení daně z nabytí nemovité věci, „v jaké podobě a kdy to sem bude posláno“. „Je to něco, na co se nás lidé ptají dennodenně a my jim nedokážeme poskytnout uspokojivou odpověď,“ podotkl Feri.

Místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip (KSČM) ho upozorňoval, že jeho žádost je v zásadním rozporu s jednacím řádem Sněmovny. „Jsem trpělivost sama a je stav nouze, tak si musíme nějak vyjít vstříc, ale je jenom na paní ministryni, jestli je ochotná ve svém přednostním právu odpovídat i na věci, které se netýkají návrhu zákona, který projednáváme ve stavu nouze,“ podotkl Filip.

„Když kolegyně Richterová interpelovala předsedu vlády Andreje Babiše, tak pan Babiš vůbec neodpovídal na téma té interpelace a mluvit jste ho nechal na úplně volné téma. Hlavně si zvolme postoj, který je konzistentní a pro všechny stejně spravedlivý,“ upozornil Filipa šéf poslanců Pirátů Jakub Michálek a sklidil potlesk.

Sněmovna o koronaviru: Dominik Feri (TOP 09) (8.4.2020)
11:00
8. 4. 2020

"Dámy a pánové, já se omlouvám, jsem pouze člověk, byl jsem na toaletě. 3 minuty a v těchto 3 minutách jsem byl vyzván, takže se ještě jednou omlouvám, byla to lidská potřeba,"

pobavil část poslanců udýchaný poslanec Jan Hrnčíř z SPD.

Sněmovna o koronaviru: Poslanec SPD Jan Hrnčíř (8.4.2020)
09:30
8. 4. 2020

Miroslav Kalousek (TOP 09) se po včerejším nezdaru, kdy k novele zákona o ČNB mluvil u jiného bodu, raději ujišťuje. "Vzhledem k tomu, že se mi zamlžují brýle pod rouškou, nejprve bych se rád ujistil, že opravdu projednáváme novelu zákona o ČNB," řekl poslancům.

Děkoval ministerstvu financím a ČNB za důkladnou diskuzi. "Kéž by všechny zákony, které byly předkládány v legislativní nouzi, byly projednávány takto důkladně, věcně a korektně," pochválil. Opět si přitom nevypnul zvonění a opět musel vypínat svůj telefon.

Sněmovna o koronaviru: Kalouska opět pozlobil telefon. Mluvil o rozšířených kompetencích ČNB (8.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Kalouska opět pozlobil telefon. Mluvil o rozšířených kompetencích ČNB (8.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Kalouska opět pozlobil telefon. Mluvil o rozšířených kompetencích ČNB (8.4.2020) Sněmovna o koronaviru: Kalouska opět pozlobil telefon. Mluvil o rozšířených kompetencích ČNB (8.4.2020)
09:20
8. 4. 2020

Komunista Jiří Dolejš upozornil, že dohoda o větších kompetencích ČNB má problematické body, na kterých se všichni neshodli. Limitování platnosti návrhu do konce příštího bylo výsledkem kompromisu poměrně náročných vyjednávání, podotkl. "Řekněme si rovnou, že důvěryhodnost ve světě financí má také svou hodnotu a politické napadání těchto výstupů by nebylo nejšťastnějším dárkem na začátku této věci," varoval. Nerad by, aby se z ČNB stala "popelnice na méně validní aktiva". I pro ČNB je důležitý systém jištění, dodal Dolejš.

Sněmovna o koronaviru: Komunista Jiří DOlejš řešil širší kompetence ČNB (8.4.2020)
08:55
8. 4. 2020

Stejné podmínky pro všechny! Také ošetřovné pro OSVČ bude osvobozeno od placení daně. Při projednávání zákona o kompenzačním bonusu jsem podpořila pozměňovák, který tento příspěvek osvobozuje od daně z příjmů. Živnostníci budou za každý den péče o dítě dostávat příspěvek 424 korun, a to bez jakýkoliv srážek,“ upozorňuje dnes ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).

Alena Schillerová v roušce: Prosadila pomoc OSVČ. Tzv. Pětadvacítku na vyplácení až 25 tisíc korun Alena Schillerová v roušce: Prosadila pomoc OSVČ. Tzv. Pětadvacítku na vyplácení až 25 tisíc korun

MAMKA2316 ( 22. dubna 2020 15:49 )

Pravicové nicky co nechali beztrestně vytunelovat naši vlast se zase ozývají ?,Fuj !!Milan mid:Pomatený lh.ř kalosek !!OKAMURA CHCE REFERENDUM O VYSTOUPENI S EU !! JÁ TAKY !! Vystoupení z EU: Sněmovna hlasovala. Výsledek znamenal šok
22. 4. 2020 13:37
V poslanecké sněmovně se dnes hlasovalo o návrhu místopředsedy SPD Tomio Okamury na zařazení nového bodu - vyhlášení referenda o vystoupení z EU. K výsledkům hlasování, v němž se 69 poslanců zdrželo, se vyjádřil bývalý europoslanec Petr Ježek a také předseda České stomatologické komory Roman Šmucler.
Vystoupení z EU: Sněmovna hlasovala. Výsledek znamenal šok
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlajka EU
V době hlasování bylo přihlášeno 190 poslanců. Pro bylo 28 poslanců, proti 93 zákonodárců. 69 poslanců se zdrželo, mimo jiné i předseda ČSSD Jan Hamáček. „Návrh nebyl přijat. Pevné zařazení nebudeme hlasovat," zaznělo po hlasování. Proti bylo například 25 poslanců ANO, 21 poslanců ODS a 17 poslanců Pirátů. Proti byli i lidovci, topkaři, sociální demokraté i poslanci STAN. Pro byli přitomní poslanci SPD a také KSČM.
„Víc jak polovina přítomných poslanců se zdržela nebo byla pro návrh T. Okamury na zařazení bodu vyhlášení referenda o vystoupení z EU. Jakkoli něco jde možná i na vrub obecných dohod ANO s SPD, je to naprosto neuvěřitelné. Zdržel se i předseda vládní ČSSD," sdělil bývalý europoslanec Petr Ježek (ANO).
Víc jak polovina přítomných poslanců se zdržela nebo byla pro návrh T.Okamury na zařazení bodu vyhlášení referenda o vystoupení z EU. Jakkoli něco jde možná i na vrub obecných dohod ANO s SPD, je to naprosto neuvěřitelné.
Jinak je bohužel pravdou, že mnozí poslanci a předsedající Zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny nerespektují. Je to pouze zákon. pic.tw­itter­.com/f­FVNVQe­9aC
„Mezitím velká podpora (minimálně nebránění) referendu o vystoupení z EU v PSČR. Jde do tuhého..." poznamenal k aktuálnímu hlasování stomatolog Roman Šmucler

mikima2 ( 22. dubna 2020 11:44 )

To nejhorší ze strany opozice teprve přijde. Až skončí nouzový stav a začneme se pomalu vracet do normálníh kolejí, začne opozice a mnoha dalšími profláknutých kašparú podávat na vládu různá trestní oznámení, udávat, vyzývat Babiše, Vojtěcha, Schillerovou, Prymulu, Hamáčka k odstoupení, z ulity vylezou Minář a spol, kteří budou opět manifestovat, no prostě máme se na co "těšit".

gejzovic ( 22. dubna 2020 10:45 )

To by bylo pozdvizeni,to by ho vyloucili z profesorskeho klubuODS,predseda Stanura

gejzovic ( 22. dubna 2020 10:40 )

To nehrozy

gejzovic ( 22. dubna 2020 10:25 )

uplny souhlas,aby se uplatnil musel byt profesorem,nekteri zlodeji to ani nepotrebovali a vypadaji jinak

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa